ח"כים חרדים: לפטר את ישראל כץ בגלל עבודות הרכבת בשבת

ליצמן, גפני ודרעי קיימו בצאת השבת התייעצות משותפת, שבסופה החליטו לדרוש "פגישה בהולה" עם נתניהו: "מוחים בכאב על חילול השבת בעבודות הרכבת בת"א ללא צורך"

ישראל כץ - פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף
ישראל כץ - פיצוץ גשר מעריב / צילום: שלומי יוסף

סערת עבודות רכבת ישראל בשבת: יעקב ליצמן, משה גפני ואריה דרעי קיימו בצאת השבת התייעצות משותפת שבסופה החליטו לדרוש "פגישה בהולה" עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. מקורב לאחד מהם: "דרישה לפיטורי ישראל כץ על הפרק". השר כץ השיב אש וטען: "יש מצוקה בקרב הפוליטיקאים החרדים שהסכימו לעבודות ולאחר מכן הבינו את היקפן". 

"ראשי הסיעות החרדיות מוחים בכאב על חילול השבת בעבודות הרכבת בתל אביב ללא צורך", נמסר בהודעה משותפת. "מדובר בהפרת הסיכומים הקודמים שניתנו בידי שר התחבורה ישראל כץ ופגיעה בסטטוס-קוו. יש להצטער על הפסטיבל התקשורתי הנרחב והמיותר סביב העבודות שכלל מסיבת עיתונאים והודעות לתקשורת, מה שהעצים את חילול השבת שלא לצורך".

שר התחבורה כץ אמר היום (א') בראיון בגל"צ כי העבודות בשבת היו הכרחיות והן תואמות את חוק שעות עבודה ומנוחה בישראל. "אני ממליץ לאותם אלה שקוראים לפיטוריי להסתכל בחוק כי כנראה הם לא מתמצאים בו. החוק מאפשר עבודות בשבת אם הן קשורות לפיתוח תשתיות הכרחיות - וכך היה".

כץ אמר, כי "אני לא יאיר לפיד חדש. נחשבתי יקירן של המפלגות החרדיות בגלל עמדותיי המסורתיות לשמירת הסטטוס קוו. לא צריך לדבר בכפל לשון - כשנוח אז יוצאים נגד, וכשאני בעדם הם משבחים".

לדבריו, "חוות הדעת המקצועית של המשטרה קבעה שביצוע העבודות ביום חול יביא לסיכון חיי אדם ולנזק כבד. חוק שעות עבודה ומנוחה הוא חוק ברור מאוד, שמסמיך את שר העבודה לקחת החלטות מסוג זה, הדברים קורים ויקרו כל עוד החוק לא ישונה. אני מייעץ לפוליטיקאים פחות להתערב בניהול השוטף". 

יו"ר הקואליציה: "החרדים לא יקבעו מי יהיו שרי הליכוד" 

יו"ר הקואליציה דוד ביטן התראיין גם הוא לגלי צה"ל והביע תקווה כי העימות לא יהפוך למשבר. ביטן גיבה את שר התחבורה ואמר: "החרדים לא יקבעו מי יהיו שרי הליכוד. הגישה שצריך לפטר את השר כץ לא מקובלת. החרדים לא יסכימו לעולם לעבודה בשבת, המאבק הוא לא על העבר, הוא דרוש על מנת להגיע לנהלים לעתיד".

יו"ר הקואליציה מתח ביקורת על אמירותיו הפומביות של שר התחבורה בנושא: "הוא לא היה צריך לעשות את מסיבת העיתונאים, צריך להרגיע את העניינים. אנחנו התחייבנו לסטטוס קוו, זה לא אומר שלא עושים כלום בשבת, יש פעילויות רבות בשבת על פי הרכב העיר".

ביטן הוסיף ותהה: "על מה המהומה? אם יש עבודות בשבת שלדעתם אין בהם פיקוח נפש שיבוא וישבו עם הליכוד". כמו כן טען יו"ר הקואליציה כי "אין קשר בין המשבר הזה למשבר בין ראש הממשלה לכץ. נפגשתי עם כץ לארוחת צהריים, ובאותה השיחה אמרתי בוא נרגיע את המצב, לצערי הרב הוא יצא לסיור שם - מה שהעצים את האירוע, גם החרדים העצימו את האירוע".

 

כץ אתמול: "כל הצדדים צריכים להתפשר ולנהוג בהתאם לחוק"

אתמול אמר כץ, כי "לא הסכמתי בשום פנים להורות על ביטול העבודות, למרות לחצים כבדים שהיו מכיוונים שונים בעניין הזה. חשבתי שחוות הדעת המקצועית ועמדת משטרת ישראל היא שצריך לבצע את העבודות בסוף השבוע כדי לא לסכן חיים היא הנכונה וגיביתי אותה.

"אני מצטער על הטורח שנגרם לציבור הנהגים, אבל עשינו את המקסימום כדי לצמצם את הפגיעה. ביצוע העבודות בסוף השבוע היה נדרש והכרחי בהתאם לכל השיקולים המקצועיים ובהתאם לחוות דעת חד משמעית של משטרת ישראל שקבעה שביצוע העבודות ביום חול יביא לסיכון חיי אדם ולנזק כבד, ואני שמח שהעבודות שבוצעו בסוף השבוע הסתיימו בשלום מבלי לסכן את שלום הציבור ומבלי לגרום לכאוס תחבורתי במטרופולין הגדול בישראל".

עוד הוסיף השר כץ: "אני אדם מסורתי ובהחלט תומך בשמירת צביונה היהודי-דמוקרטי של מדינת ישראל ובקיום הסטטוס קוו ומקפיד על כך בכל התחומים הנתונים לאחריותי, אבל זה מחייב את כל הצדדים להתפשר ולנהוג בהתאם לחוק כדי לאפשר חיים משותפים. אני מצטער על עמדת ראשי המפלגות החרדיות, אני אוהב ומכבד אותם ואת הציבור ששלח אותם אבל לא היה מקום לדחות את העבודות לאמצע השבוע. אני שמח שבסופו של דבר גם הם השתכנעו והבינו שאין מנוס ותמכו בקיום העבודות".

בתגובה על הדברים אמר יו"ר יהדות התורה חבר-הכנסת משה גפני כי בניגוד לדבריו של שר התחבורה, העבודה יכולה הייתה להיעשות ביום חול ולא בשבת. לדבריו לא הייתה הסכמה מצידו לעבודה בשבת. גפני הוסיף: "כנראה שהשקר הוא חלק מהמקצוע של ישראל כץ".

לאחר שהשבוע שיגרו ראשי המפלגות החרדיות מכתב מיוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו קראו לעצירת העבודות בשבת, הורה אתמול נתניהו על כך שהעבודות יימשכו - אך במתכונת מצומצמת.

ראש הממשלה התערב כדי לפתור את המחלוקת, ניהל דיונים לאורך הלילה ולאחר שנבחנו כל ההיבטים קיבל את ההחלטות הבאות: כל העבודות שדחייתן כרוכה בסיכון חיים יתקיימו כמתוכנן, כולל זו בנתיבי איילון, העבודות על מסילת הרכבת בנתב"ג-מודיעין ובית יהושע-עתלית ניתנות לדחייה ולא יתקיימו בשבת זו.

בנוסף תקום ועדה שתפקידה להדק את התאום בין משרד התחבורה לסיעות החרדיות. בראש הוועדה יעמוד ראש סגל לשכת ראש הממשלה, והיא תכלול את מנכ"לית משרד התחבורה, מפכ"ל המשטרה, ושרי הסיעות החרדיות או נציגיהם.