הפרחים לילן ולפישר

יו"ר הפדרל ריזרב וסגנה העניקו חבל הצלה של ממש למשק הישראלי

ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג
ג'נט ילן וסטנלי פישר / צילום: בלומברג

עיני ואוזני כל העולם היו נשואות בשקיקה על מנת לשמוע מה יש ליו"ר הפד האמריקאי ג'נט ילן לומר בכנס הבנקים המרכזיים שנערך בסוף השבוע בג'קסון הול. מי שרצה להיות מופתע מדבריה הופתע, אולם לטעמי כבר ביום ראשון הוציא סגנה, מיודענו סטנלי פישר, את העוקץ מדבריה כשהצהיר כי ארה"ב קרובה להשגת יעדיה.

היו כאלו שניסו למצוא בדבריו של פישר את מהות הקונפליקט הפנימי בקרב חברי הפדרל ריזרב, כפי שבא לידי ביטוי קל בפרוטוקולים האחרונים. לעומת זאת, מי שלמד להכיר קצת את פישר מתקופת כהונתו "הקצרה" בישראל, יודע שהסבירות שפישר ייצא בהצהרה כה מהותית שרוחה תהיה שונה מזו של ילן, שואפת לאפס. פישר יותר נצי מילן. פישר זכור כמקבל החלטות שלא מפחד להיות חלוץ, אבל פישר לא יגיד, במיוחד בתקופה שכזו, משהו שיהיה שונה מהותית ממה שתאמר הבוסית שלו.

בחודשים האחרונים לא שמענו הרבה את פישר. גם חברי הפד האחרים וילן בראשם שקעו בתרדמת וקפאו מרוב פחד להחזיר את הכלכלה המובילה בעולם למסלול של נורמליות. כולם יודעים שהריבית האפסית פוגעת בכלכלה הריאלית, מעוותת כל נתון ומייצרת כמה וכמה בועות, אולם כמילות השיר - עם הזמן הייאוש נעשה יותר נוח.

אני מעריך שניסיונו הרב של פישר ופתיחותו לצעדים לא פופולריים, סייעה לילן לאזור אומץ לאותת על העלאת ריבית קרובה. זה לא היה פשוט עבורה ולמי שעקב אחר הנאום ותגובת השווקים היה נדמה בתחילה כי הסיפור חוזר על עצמו. בתחילת דבריה התחזק הדולר ואז בא האבל... ולפתע פתאום עלו צמד מילות הקסם -"הקלה כמותית", ומיד נחלש לו הדולר ושוקי המניות חזרו לעלוז ולעלות.

רק לאחר שנותחו דבריה של ילן לעומק בעזרת מיודעינו פישר שהתראיין ואמר כי דבריה לא הובנו כהלכה ויתכנו אף שתי העלאות ריבית השנה, גברה התחושה כי העלאת הריבית הקרובה כבר בפתח - הדולר התחזק משמעותית והשווקים נטו לירידות.

לבנק ישראל ולמשק הישראלי זה היה ממש חבל הצלה. השבוע החולף היה המשך ישיר למניפולציה בשער השקל ששבר שיאים חדשים כשבנק ישראל אינו משכיל להתמודד כהלכה מול הפעילים העושים בשוק המקומי כאוות נפשם. בשלב מסוים במהלך נאומה של ילן כבר נסחר הצמד דולר/שקל סביב 3.74 שקלים לדולר.

קשה להבין את התעקשותו של בנק ישראל להתמודד מול התופעה אותה רואים כולם בחודשים האחרונים באותה דרך בה נקט לאורך השנים. קל מאד לעקר השפעות על שער החליפין המתרחשות לאחר שעות המסחר המקובלות במחזורים זניחים. השארת לימיט פשוטה לקניית כמה עשרות מיליוני דולרים בחדרי העסקאות תמנע ברוב המקרים את התופעה המשפיעה כל כך לרעה על המשק כולו.

במקביל לכך התפרסמו בשבוע שעבר נתוני האמת של היצוא הישראלי שביטאו ירידה מדאיגה במרבית קבוצות ענפי התעשייה. אלו נתוני האמת שאמורים להסיר את החיוך מעל פני מקבלי ההחלטות בירושלים, חיוך שהתפשט לאחר פרסומי הלמ"ס בדבר הצמיחה והתאוששות היצוא.

היצוא הישראלי זה לא רק טבע ואינטל עם כל הכבוד. לכולם ברור שהמשך התחזקות השקל יחמיר את המצב ויגרום לירידה נוספת בהמשך ולכן התאוששות הדולר לאחר נאומה של ילן היווה נקודת תפנית שכולם בתעשייה מתפללים שלא תהיה זמנית. וכמו שאומרים אצלנו - הפרחים לילן ולפישר.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.