צפו: פתרון חכם ופשוט שיכול לפתור מצוקת חניה

פרופסור למתמטיקה מאוניברסיטת סטנפורד הוכיח כי שינוי פשוט וזול יאפשר לחניון ממוצע של 500 מקומות חניה להוסיף עוד 119 מקומות - והכול באמצעות צבע ומברשת

חניה, חניונים, חניה ב-45 מעלות, מצוקת חניה / צילום: וידאו
חניה, חניונים, חניה ב-45 מעלות, מצוקת חניה / צילום: וידאו

מחסור במקומות חניה הופך לבעיה ראשונה במעלה בערים שונות בעולם. בתל-אביב לבדה חסרים מאות אלפי מקומות חניה. פרופסור למתמטיקה מאוניברסיטת סטנפורד בארה"ב הציע פתרון פשוט מאד לבעיה: לצבוע מחדש את קווי ההפרדה במגרשי החניה.

ברוב מגרשי החניה הקיימים קיום הפסים הלבנים שמפרידים בין מקומות החניה נצבעים בזווית של 90 מעלות. בטור עבור אתר The Conversation דיויד פרסי מציע שיטת צביעה שונה שתנצל ביעילות את שטח החניה.

פרסי הבין כי במצב הנוכחי על מנת לצאת מהחניה כל מכונית צריכה לנסוע ברוורס לכל אורכה, כך שהנתיבים בין טורי החניה צריכים להיות רחבים מספיק בשביל אורך המכונית וכך מתבזבז שטח יקר שיכול לשמש עבור מקומות חניה נוספים.

הפתרון של פרסי פשוט להחריד: למחוק את פסי החניה שנצבעו בזווית של 90 מעלות ולהחליף אותם בקווים בזווית של 45 מעלות. מכונית שחונה בזווית של 45 מעלות יכולה לצאת בקלות ברוורס לנתיב צר יותר המפנה מקום ליותר מקומות חניה.

לפי חישוביו של פרסי, בחניונים גדולים, חניה בזווית של 45 מעלות יכולה להוסיף עוד 23% בשטחי חניה. כך לדוגמא חניה שתוכננה במקור עבור 500 מכוניות תוכל להכיל עכשיו 119 מקומות חניה נוספים. ועכשיו רק תחשבו מה היה קורה אם בעלי החניונים בתל-אביב היו צובעים מחדש את פסי ההפרדה על פי השיטה של פרסי - הם גם היום מגדילים את ההכנסות בצורה ניכרת וגם מקלים על הנהגים.