בג"ץ: ההחלטה להפסיק עבודות הרכבת בשבת - בחוסר סמכות

(עדכון) - בג"ץ הוציא צו ביניים המורה לרכבת "שלא להידרש לכל הוראה בנוגע לעבודות, וזאת עד להכרעה בעתירה" ■ נתניהו: "מכבד את החלטת בג"ץ"

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

בג"ץ הוציא היום (ג') צו ביניים שאוסר על ראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק את עבודות הרכבת בשבת. זאת, לאחר העתירה שהגישה ח"כ זהבה גלאון נגד ההחלטה לבטל את עבודות התחזוקה והתשתית של רכבת ישראל בשבת. 

השופטת ענת ברון קבעה כי "ההוראה שניתנה על-ידי ראש הממשלה סמוך לפני כניסת השבת האחרונה, המורה לרכבת ישראל להפסיק את כל עבודות התשתית והתחזוקה המתוכננות לסוף השבוע... ניתנה בחוסר סמכות, ועל כן היא בטלה ומבוטלת".

השופטת הוציאה צו ביניים המורה לרכבת ישראל "שלא להידרש לכל הוראה בנוגע לעבודות התשתית והתחזוקה של הרכבת אשר ניתנו לה על-ידי נתניהו, וזאת עד להכרעה סופית בעתירה". 

ח"ג גלאון מסרה בתגובה להחלטת בג"ץ: "מדובר בניצחון אדיר. בג"ץ לא קיבל את הטענה עזת-המצח של הפרקליטות שמדובר ב'נושא תיאורטי', והוא מבקש לזמן דיון בהרכב בהקדם, כדי לקבל הסברים לגבי התנהגותו הבלתי חוקית בעליל של ראש הממשלה". 

ראש הממשלה נתניהו מסר בתגובה כי הוא מכבד את החלטת בג"ץ. 

"היתר מיוחד" 

מוקדם יותר היום הגישה המדינה את תגובתה לעתירה זו וטענה כי דינה להידחות על הסף, שכן העתירה כולה מתייחסת לעבודות שבוצעו בסוף השבוע שחלף, ומשכך כל הסעדים המתבקשים בגדרה אינם אקטואליים עוד, ולפיכך הם תיאורטיים לחלוטין. 

המדינה הוסיפה בתגובתה, שהוגשה באמצעות עו"ד אבי מיליקובסקי ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, כי לרכבת ישראל ניתן היתר מיוחד להעסקת עובדים במנוחה השבועית. מדובר בהיתר לכלל חודש ספטמבר, וביכולתה של רכבת ישראל להחליט באילו שבתות לנצל את ההיתר וכיצד.

עוד נמסר כי ההיתר לא בוטל או הותלה והינו בתוקף, ומשכך רשאית רכבת ישראל לעשות בו שימוש כל עוד לא הותלה או בוטל.

עוד נמסר מן המשיבים כי ככל שתהיה כוונה לבטל את ההיתר או להתלותו, הרי שהדבר יבוצע על-ידי בעל הסמכות על-פי סעיף 12(א) לחוק (שר העבודה או מי שהואצלה לו הסמכות מטעמו), על-פי כל דין, בכפוף לכל כללי המשפט המינהלי החלים.

בתגובת הפרקליטות נכתב עוד כי "מטבע הדברים, בשים לב לאירועי הימים האחרונים, נבחנת הסוגיה מושא ענייננו במבט צופה פני עתיד על-ידי הגורמים הרלוונטיים, ובין היתר, מן המשיבים נמסר כי צפויות ישיבות עבודה בעניין הנדון, לרבות פגישה הקבועה להיום בהשתתפות גורמים רלוונטיים מן המשיבים ומרכבת ישראל". 

"ביטול האיזונים והבלמים" 

נזכיר כי בעתירה עצמה כתבה עו"ד דפנה הולץ-לכנר, המייצגת את מרצ וגלאון, כי "בכדי שחברה ממשלתית, דוגמת רכבת ישראל, תסטה מן הכלל היסודי לפיו עליה לפעול, קרי לפי השיקולים העסקיים, כפי שמבקש ראש הממשלה, אין די במתן "הוראה" של ראש ממשלה, על דעת עצמו, שלו בלבד, כגורם יחידי, אלא נדרשת ממשלת ישראל כולה, באישור ועדת הכספים של הכנסת, לקבוע מפורשות בשים לב ובדקדקנות מהם אותם שיקולי פעולה אחרים, שאינם עסקיים, אשר על-פיהם מבקשת הממשלה כולה כי אותה חברה ממשלתית תפעל".

עוד נטען בעתירה כי "על-פי עיקרון שלטון החוק אין בידי ראש הממשלה לעשות כל אשר חפצה נפשו בכל עת ובכל מקום, אלא מתחייב לשמור ולכבד את הוראות החוקים והדינים במדינה. מתן כוח בידי ראש ממשלה להורות כל שהוא חפץ לכל גורם ובכל עניין, משמעו ביטול כל האיזונים והבלמים בהם מחויב השלטון והפקרת אזרחי המדינה ותושביה לכאוס שלטוני מוחלט. כך גם כניעתו של ראש הממשלה לדרישות הסיעות החרדיות והרבנים בישראל, לשם שמירת הקואליציה שהרכיב, אשר הניבה מתן 'הוראה' לרכבת - אין משמעה אלא ביטול שלטון החוק ועקרונות הדמוקרטיה במדינת ישראל".