הממונה על ההגבלים פנה לחברות המדיה בנוגע ל"מכתב ליבליך"

צביקה ליבליך, סמנכ"ל קשת, שלח לחברות המדיה מכתב, שבו הבהיר כי לקוח שיעבור חברת מדיה בלי שיש לו הסכם ישיר עם הזכיינית, יידרש לשלם מחירי מחירון ■ זניט מדיה הגישה תלונה - וכעת מעמיקה הבדיקה שנפתחה בעקבותיה

הבדיקה שנערכת במשרד הממונה על ההגבלים העסקיים בנוגע ל"מכתב ליבליך" עוברת לשוק הפרסום: ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים נערכו שיחות עם כל חברות המדיה, בהן ניסו אנשי הממונה לבדוק אם המכתב השפיע על השוק, ואם כן - כיצד. בשיחות השתתפו נציגים מהמחלקה הכלכלית, המחלקה המשפטית והרגולציה.

הבדיקה נערכת בעקבות תלונה שהגישה חברת המדיה זניט, מקבוצת פובליסיס ישראל, בעקבות סכסוך מסחרי מתמשך בינה לזכיינית ערוץ 2 קשת - סכסוך שלא נפתר עדיין.

כפי שנחשף ב"גלובס", ברבעון הראשון של השנה התגלע סכסוך מסחרי בין חברת זניט, הרוכשת מדיה עבור משרדי הפרסום של קבוצת פובליסיס בישראל, לבין ערוץ 10 וזכייניות ערוץ 2, ששיאו הגיע בעת קמפיין ההשקה המחודשת למותג פרטנר. הזכייניות לא איפשרו לחברת המדיה מיקומים טובים עבור פרטנר, מה שהותיר את החברה ללא כלים להעלאת קמפיין אפקטיבי בטלוויזיה. כתוצאה מכך החליטה פרטנר להשהות את הקמפיין הטלוויזיוני ולרדת מהאוויר במדיום הזה.

בשבועות שלאחר מכן התנהל משא-ומתן בין אנשי זניט לכל אחת מהזכייניות וערוץ 10. מול רשת וערוץ 10 הצליחה החברה להגיע להבנות מסחריות שהגדירו את מערכת היחסים במונחים של מחירים ועמלות, אולם עם קשת המשא-ומתן לא הגיע לכדי הסכם, והטונים עלו והפכו לצורמים יותר ויותר.

בסופו של דבר התפוצץ המשא-ומתן סביב "מכתב ליבליך" - מכתב שנשלח לכל חברות המדיה, ובו הבהיר סמנכ"ל השיווק של קשת, צביקה ליבליך, כי מתחילת 2016 כל לקוח שיעבור מחברת מדיה אחת לאחרת בלי שיש לו הסכם ישיר עם הזכיינית, יידרש לשלם את מחיר המחירון של קשת - ולא את מחירי חברות המדיה, הנמוכים משמעותית. עם זאת, ללקוחות עצמם הותיר ליבליך אפשרות להגיע להסכם ישיר עם הזכיינית, שלפיו תעבוד אחר כך עם חברת המדיה החדשה.

עם פיצוץ המשא-ומתן פנתה זניט לממונה והגישה תלונה נגד קשת, ובסמוך לכך נשלח מכתב התראה לחברי דירקטוריון קשת, שבו נטען כי הזכיינית עוברת על חוק ההגבלים העסקיים ונוהגת בבריונות. בעקבות התלונה נפתחה בדיקה אצל הממונה.

בשלב הראשון התבקשה קשת להעביר חומרים לידי אנשי הממונה, ועתה כאמור עוברת הבדיקה פנימה לתוך השוק במטרה לבדוק אם למכתב היו השפעות. בינתיים, כאמור, לא הגיעו זניט וקשת לעמק השווה במחלוקת ביניהן, ולא נחתם ביניהן חוזה שנתי.

במשרד הממונה על ההגבלים בחרו שלא להתייחס לידיעה.