משקיעים בחברת הנדל"ן קדם: "הונתה אותנו והביאה לאובדן כספנו"

המשקיעים טוענים כי החברה, המבצעת פרויקטים של תמ"א 38, הסתירה מהם כי אחד מבעליה הוא טל יגרמן המרצה מאסר בגין עבירות מירמה ומס

טל יגרמן / צילום: תמר מצפי
טל יגרמן / צילום: תמר מצפי

"סיפורה של קבוצת 'קדם חיזוק וחידוש מבנים בע"מ' מצטרף לסיפורם של יזמים העולים לכותרת לאחרונה, אשר מנהלים מספר פרויקטים בתחום הנדל"ן באופן פירמידיאלי, תוך ערבוב כספים של רוכשים/צדדי ג' בין אותם פרויקטים. עניין לנו בחברה שהוקמה בשנת 2009. החברה עוסקת בייזום של פרויקטים של תמ"א 38 באזור גוש דן, כאשר המצג שניתן על-ידה לגבי יכולותיה לעמוד בביצוע הפרויקטים התברר כמצג-שווא, ופרט להונאתם ואיבוד כספי השקעתם, לא קיבלו המבקשים דבר".

כך טוענת קבוצה של 19 משקיעים של חברת "קדם", שהגישו הבוקר (ה') בקשה למתן צו פירוק נגד החברה. לטענת המשקיעים, באמצעות עו"ד אביחי ורדי, הם השקיעו עשרות מיליוני שקלים בפרויקט תמ"א 38 שהחברה שיווקה, אך אינם יודעים מה עלה בגורל הכספים.

"קבוצת 'קדם' הפרה חוזים עם רוכשי דירות, קיבלה כספים שלא הגיעו לייעודם המקורי ועשתה בהם שימוש בניגוד לחוזה. הקבוצה קיבלה מאת מבקשי הפירוק, וכן ממשקיעים נוספים, עשרות מיליוני שקלים עם הבטחה לדירה, או החזר השקעה עם תשואה מובטחת", נכתב בבקשת הפירוק.

מבקשת הפירוק עולה כי החל משנת 2011 החלה קבוצת "קדם" להתקשר עם משקיעים בהסכם לחיזוק בניין בהתאם להוראות תמ"א 38. במסגרת ההסכם קיבלה החברה הלוואה בסך של 400-500 אלף שקל בממוצע מכל אחד מהם, וכביטחון להלוואה נרשם שיעבוד לגבי כל אחד מהמשקיעים בהתאם לחלקו היחסי, על זכויות החוזיות של קבוצת "קדם". אולם, נכתב, "כיום נמצאת הקבוצה בחדלות פירעון, כאשר גורל כספי מבקשי הפירוק לוטה בערפל כבד".

בבקשה צוין כי חברת "קדם" התקשרה במספר עסקאות נדל"ן, במסגרתן הוקנו לחברה זכויות שונות, כאשר סוכם כי אם החברה תיקלע להליכי חדלות פירעון, ההסכמים יירדו לטמיון, והחברה תסולק מאתרי הבנייה. "כך", נטען, "המקור הכספי היחיד שקיים לחברה ושיכול מחד לשמש את נושיה לפירעון חובות החברה ומאידך לאפשר לחברה, באמצעות בעל תפקיד, לסיים את הפרויקטים ולמסור דירות, הוא זכויות החברה לפי ההסכמים".

הרוכשים מוסיפים כי בשל מצבה הקשה של החברה, ובשל התוהו ובוהו השורר בכל הקשור לניהול כספים של צדדי ג' רבים, רוכשים וכיוצא בזה - הרי שהחברה צפויה להתמודד עם "מבול" תביעות, וכן יינקטו בעניינה הליכי חדלות פירעון.

המשקיעים טוענים עוד כי ההונאה שביצעה החברה עברה דרך מצג-שווא שהציגה בנוגע לבעלים האמתי שלה. לטענתם, בעוד שלפי תדפיס רשם החברות בעל המניות הוא עו"ד אילן מוריאנו, התברר להם כי הבעלים האמיתי או אחד מהגורמים המשמעותיים ב"קדם" הוא טל יגרמן, שהורשע בבית המשפט המחוזי בשתי פרשיות נפרדות: בפרשה אחת הוא הורשע בעבירות מס - בגינן נגזרו עליו 30 חודשי מאסר בפועל; ובפרשה השנייה, המכונה "פרשת פלד-גבעוני", הוא הורשע בעבירות של גניבה בידי מנהל, מירמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות נוספות - בגינן הוא מרצה כעת 6 שנות מאסר. לטענת המשקעים, "משם (מהכלא - א' ל"ו) הוא מפעיל ומנהל את החברה, יחד ולחוד עם עו"ד אילן מוריאנו".

המשקיעים מציינים כי בכל ההסכמים צוין כי "בפועל בעלי השליטה בחברה... הם עו"ד אילן מוריאנו וגורם נוסף שאינו מעוניין בחשיפת זהותו". לטענתם, "כיום ברור 'שהגורם הנוסף' אינו בעל הון עצמי נסתר שלא רוצה ששמו יוזכר, אלא הוא אדם בעל עבר פלילי אשר הורשע, ואשר עו"ד מוריאנו ידע שאם יוזכר שמו, איש לא ילווה לחברה, ואיש לא ישקיע בכל פרויקט כושל שלה".

על כך כותב עו"ד ורדי בשם המשקיעים כי "די בכך כדי ללמד על ההטעיות החמורות שנעשו בדרך הצגת הדברים בפני המשקיעים. אין כל ספק כי כל אדם בר-דעת, אשר רואה כי בעל המניות בחברה הינו עורך דין, להבדיל מעבריין מורשע, לא היה בוחר לשים כספו על קרן הצבי".

נזכיר כי פרשת פלד-גבעוני התפוצצה ב-2002, כאשר קבוצה של 8 חברות, חלקן ציבוריות - שנשלטה על-ידי מפכ"ל המשטרה לשעבר רפי פלד, טל יגרמן, אריה גבעוני ודוד הבי - קרסה והותירה אחריה חובות של יותר מ-800 מיליון שקל. הבי, גבעוני ויגרמן הורשעו בכך שנטלו במירמה עשרות מיליוני שקלים מכספי הקבוצה. בראשית השנה החליט בית המשפט העליון להחמיר בעונש שהוטל על יגרמן בפרשה, וגזר עליו 6 שנות מאסר (במקום 4 שנות מאסר), אותן הוא מרצה כעת.