לבורסה דרוש מנכ"ל פול טיים

דווקא בתקופה כה מאתגרת, הבורסה מנוהלת ע"י דמות חסרת DNA שוק-הוני

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

לפני כ-3 חודשים נודע כי מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, יוצא לחופשה בלתי קצובה בזמן בעקבות גילוי מחלה קשה בעת ששהה בחופשה בארה"ב. את ביינארט מחליפה מאז גל לנדאו-יערי, משנה למנכ"ל ומנהלת התפעול של הבורסה בתל-אביב. הזמן חלף, וככל הנראה מצב בריאותו של ביינארט אינו מאפשר לו לשוב לתפקידו.

אנו מאחלים ליוסי ביינארט בריאות שלמה ומייחלים לחזרתו המיידית לתפקיד המאתגר. ואולם, אם קיים לדירקטוריון הבורסה יסוד סביר להניח כי הוא יתקשה לחזור לתפקוד מלא בשבועות הקרובים - ראוי כי דירקטוריון הבורסה יפעל ברגישות מצד אחד ובמקצועיות הנדרשת מצד שני ויאיץ הליך פומבי של גיוס מנכ"ל חדש לבורסה לניירות ערך. ממש כפי שהיה נעשה בכל גוף עסקי מוביל בישראל ובעולם בסיטואציה דומה.

דווקא באחת התקופות המאתגרות ביותר בתולדות הבורסה המקומית, היא מתנהלת תקופה לא קצרה על-ידי דמות שמגיעה מעולם ניהול הסיכונים והתפעול וחסרת די.אן.איי שוק-הוני.

יש שיטענו כי יו"ר הבורסה, אמנון נויבך, בצוותא עם ממלאת-מקום המנכ"ל, מסוגלים להשלים בצורה אפקטיבית את החלל המקצועי אשר הותיר אחריו המנכ"ל ביינארט. מטרת שורות אלה אינה חלילה למזער את כישוריהם המקצועיים של השניים, אלא לומר כי הבורסה המקומית זקוקה נואשות למנהיג הטוב ביותר שיכול ורוצה לאייש את התפקיד - ואינה יכולה להסתפק באלתורים ופתרונות אשר מתאימים להתמודדות עם נבצרות זמנית.

יש הגורסים כי לאור ההישגים הצנועים של הבורסה בשנים האחרונות לא ייגרם נזק אם היא תתנהל ללא מנכ"ל. אנו חושבים כי ההיפך הוא הנכון ורואים חשיבות גדולה באיוש המשרה של מנכ"ל הבורסה במועמד הטוב ביותר.

הגיוס של ביינארט לתפקיד מנכ"ל הבורסה היה הליך ארוך וקפדני, במסגרתו נבחנו מועמדים רבים. בסיומו של ההליך הוחלט כי הערכים המוספים הניהוליים שמביא עימו יוסי ביינארט הם אלה שהבורסה זקוקה להם בעת הנוכחית. הצוות המוביל את הבורסה בהיעדרו של ביינארט מביא עימו תעודת זהות מקצועית שונה בתכלית.

בהנחה כי היעדים האסטרטגיים של הבורסה לא השתנו בהשוואה למועד גיוסו של ביינארט לתפקיד המנכ"ל, הרי שהבורסה אינה מנוהלת בצורה אופטימלית כיום. בהנחה כי איתור מנכ"ל חדש לבורסה ייקח פרק זמן לא קצר וכניסתו של זה לתפקיד תדרוש התאמות ארגוניות, אזי דירקטוריון הבורסה נדרש לקבל החלטות בהקדם ולעדכן בהן את הציבור הרחב.

הבעיות של הבורסה לניירות ערך ידועות ומורכבות ורובן המכריע אינן תפעוליות. הבורסה נאבקת בהצלחה חלקית, בלשון המעטה, בהידללות היצע החברות ועם התכווצות מחזורי המסחר. ואם לא די בכך, נדרש מנכ"ל הבורסה להתמודד עם מערכת יחסי עבודה סבוכה ומיליטנטית, אינטרסים מנוגדים של בעלי המניות בבורסה וסביבה רגולטורית מלאת מוקשים ואינטרסנטים.

הנהלת הבורסה נדרשת להדק שותפויות עם בורסות גלובליות, לנסות ולמשוך משקיעים זרים, לבחון באופן רציף את שילוב המניות המקומיות במדדים גלובליים, לקבל החלטות באשר להשקעה בטכנולוגיה והון אנושי ועוד.

בנוסף, הבורסה עומדת בפני הליך מורכב של הפרטה, אשר צפוי לשנות את פניה מקצה לקצה. מעטים הארגוניים העסקיים הניצבים בפני רשימה כה ארוכה של אתגרים מורכבים. אובדן זמן של הנהלת הבורסה בהתמודדות עם אתגרים אלה ידרדר את מצבה של הבורסה עוד יותר ויקשה על שיקומה ושיפור מיצובה התחרותי.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.