מסתמן: קבוצת טלית ואולפני הרצליה לא תתמודד במכרז הפרסום של התאגיד

ההתפתחות חלה כמה ימים לאחר פרסום ההבהרות למכרז הפרסום של תאגיד השידור, שכללו החמרת תנאים למשתתפים ■ שפ"מ ממשיכה בהליך המשפטי נגד קיום המכרז במתכונתו הנוכחית

יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן
יונה ויזנטל / צילום: יוסי כהן

ימים ספורים לאחר פרסום התיקונים למכרז על זמן הפרסום בתאגיד השידור החדש, נראה כי מספר המתמודדים הולך ומצטמצם. ל"גלובס" נודע כי אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, הקבוצה של טלית, אולפני הרצליה ויונה ויזנטל, שנחשבה לאחת המתמודדות החזקות, לא תיקח בו חלק.

עוד נודע ל"גלובס" כי במקביל הוחלט בשפ"מ להמשיך בעתירה נגד תאגיד השידור, במטרה למנוע מגופים המוגדרים כמפרסמים להתמודד. ההליך המשפטי של שפ"מ נמשך כבר כמה חודשים, ולאחרונה, כחלק ממנו, פרסם התאגיד הבהרות וסייגים שנועדו להגביל את הכוח שעשוי להיות לכאורה בידי מי שיזכה במכרז, אך האפשרות להשתתפות מפרסם לא בוטלה. ההבהרות לא סיפקו את שפ"מ, ודיון בעניין צפוי בשבוע הבא.

כפי שנחשף ב"גלובס", עד כה נראה היה כי בהתמודדות ישתתפו לפחות 4 קבוצות: שפ"מ, שבבעלות אברהם פרחי, המחזיקה בזיכיון על זמן הפרסום של רשות השידור; קבוצה של המפיק בני מנשה וארומה מיוזיק; קבוצת iRobot; והקבוצה שהוביל ויזנטל וכללה את טלית ואולפני הרצליה.

כבר עם פרסומו של המכרז עלו תלונות קשות לגבי התנאים שלהם נדרשו המעוניינים להתמודד בו והיכולת להפיק מהזכייה רווח מסחרי. חלק מהתלונות היו על הצורך להציג ערבויות של 15 מיליון שקל כבר בשלב ההגשה, הצורך לשריין בכירים עוד בשלב ההתמודדות, והדרישה למצוא להם מחליף במקרה הצורך בפרק זמן קצר מאוד תוך הסתכנות בחילוט הערבויות. ביקורת התעוררה גם סביב התנאים המסחריים וההתערבות בעסקאות שהתאגיד לקח לעצמו, קביעת עמלה מקסימלית של 26% והחובה שכל עסקה תעבור את אישור התאגיד.

עם פרסום ההבהרות למכרז נראה כי התאגיד הקשה את התנאים אפילו יותר. כך, התברר כי לא ניתן יהיה לבטל קמפיין מ-3 ימים לפני עלייתו המתוכננת לאוויר. להמחשה, אם יוניליוור הייתה לפני העלאת קמפיין למותג קורנפלקס רגע לפני פריצת משבר הסלמונלה - לא הייתה לה אפשרות לסגת ללא תשלום, והיא או הזכיין היו נדרשים לשלם לתאגיד את מלוא התשלום. כך גם במקרים של מלחמה, כוחות טבע או התפתחויות בלתי צפויות אחרות שגורמות מעת לעת למפרסמים לבטל קמפיינים ברגע האחרון. ברוב אמצעי המדיה ביטול של הרגע האחרון אפשרי בדרך-כלל, והמבטל איננו נדרש לתשלום.

נושא נוסף הזוכה לביקורת קשה הוא פרק הזמן המצומצם שיעמוד לרשות הזוכה (במקרה שזה לא יהיה שפ"מ) להקים חברה עובדת ופועלת. מההבהרות עולה כי התאגיד מתעתד לקבל החלטה לקראת סוף נובמבר, ואילו החברה החדשה אמורה להתחיל לשווק פרסום באופן מעשי כבר בתחילת ינואר - כלומר חודש היערכות בלבד, בהנחה כי בית המשפט יאפשר להמשיך במכרז במתכונתו הנוכחית.

כזכור, תאריך ההגשה המקורי לספרי המכרז של המתמודדים אמור היה להיות במאי האחרון - לפני 5 חודשים. המכרז נדחה בהוראת בית המשפט, כחלק מהעתירה שהגישה שפ"מ.

קבוצת טלית-אולפני הרצליה בחרה שלא להגיב לידיעה.