דויטשה בומב

האם דויטשה בנק יצליח לשרוד את התקופה הנוכחית מבלי שיידרש לחילוץ?

דויטשה בנק / צילום: רויטרס
דויטשה בנק / צילום: רויטרס

דויטשה בנק, כפי ששמו עשוי ללמד, אינו עוד בנק גרמני, מדובר בבנק הגדול ביותר בגרמניה ואחד מהמוסדות הפיננסיים הגדולים והוותיקים ביותר בעולם. בנק שמעסיק כ-100 אלף עובדים ב- 70 מדינות אשר 81% ממניותיו מוחזקים על ידי גופים מוסדיים אשר מרביתם אירופאים ויתרת המניות מוחזקת על ידי משקיעים פרטיים. בחודשים האחרונים גוברים החששות כי ללא סיוע של ממשלת גרמניה ו/או הבנק המוסדות האירופאים הרלוונטיים לדויטשה בנק, עשוי בנק זה להגיע לחדלות פירעון אשר תדרדר את כלל המערכת הפיננסית באירופה ומחוצה לה למשבר כלכלי נוסף. דירוג החוב של הבנק הופחת במאי האחרון על ידי סוכנות הדירוג מודיס לרמה של Baa2 גלובלי, הגבוהה בשני נוטצ'ים בלבד מהגדרת אג"ח זבל.

הקישוריות בין בנק אחד במערכת למשנהו מגבירה את הסיכון כי קריסה של דויטשה בנק תביא עימה משבר פיננסי גלובלי וזו הסיבה שכלכלני קרן המטבע סימנו את דויטשה "כבנק המסוכן" בעולם. חיר המניה של דויטשה בנק אשר שייט לו ערב המשבר של שנת 2008 ברמות שיא של כ- 160 אירו למניה נסחר לו בימים אלו ברמה של 5.13 אירו למניה בלבד, הנמוכה מרמת השפל בעת המשבר הפיננסי בשנת 2008, זאת כאשר שווי השוק של הבנק משקף כרבע מהונו העצמי בלבד.

בשנים האחרונות התנהל הבנק בצורה מפוקפקת והיה מעורב בחלק ניכר משערוריות הענק בזירה הפיננסית הגלובלית. הבנק שילם קנסות ענק בגין מעורבותו בביצוע מניפולציות על נכסים פיננסיים בולטים ובהם מניפולציה של ריבית הליבור. שמו של הבנק הגרמני נכרך בעקיפת האמברגו על איראן, בפעילות מפוקפקת ברוסיה ועוד.

בימים אלו מקיים הבנק מגעים מתקדמים עם משרד המשפטים האמריקני על תשלום קנס ענק בגין מכירת תיקי משכנתאות רעילים בארה"ב טרום התפוצצות בועת הסאב פריים. על פי הערכות עשוי הקנס של הרשויות האמריקניות להסתכם בסכום אדיר של 6- 14 מיליארד דולר. היה ויושת על הבנק קנס ברף העליון הדבר צפוי לחייב את הבנק הגרמני לממש נכסים תחת לחץ על מנת לעמוד ביחסים הפיננסים הנדרשים ואף להנפיק מניות פעם נוספת על מנת להגדיל את בסיס ההון שכן ההפרשה של הבנק בגין תביעות היא כ-5 מיליארד דולר בלבד.

הבנק גייס בשנים האחרונות באמצעות הנפקת מניות כ-14 מיליארד דולר ממשקיעים שונים ואולם הפסדיו השוטפים אשתקד שהסתכמו ב-6.7 מיליארד דולר והצורך של הבנק להגדיל את כריות ההון והנזילות שלו כחלק מרגולציה עדכנית מעמידים את הבנק במציאות שברירית.

למרות תשומת הלב הרבה שמקדישים המשקיעים לגודל הקנס העתידי שיוחל על דויטשה בנק אשר גודלו צפוי להתבהר לקראת סוף שנת 2016, אזי להבנתנו לא מדובר בקנס אשר כשלעצמו מהווה סכנה קיומית לבנק הגרמני. יתר על כך נראה כי הממשל הגרמני פועל נמרצות מאחורי הקלעים אל מול הרשויות האמריקניות על מנת לרכך ולמזער את המכה העתידית כל שלא נופתע באם הקנס בפועל יהיה בטווח הנמוך של התחזיות.

העובדה שהנהלת הבנק שינתה פניה בשנים האחרונות מציידת את הנהלת הבנק הנוכחית בלגיטימציה מינימאלית על מנת לנסות ולהוכיח כי הבנק חישב מסלול מחדש ומאתר בימים אלו דרכים לגיטימיות לייצור ערך עבור בעלי המניות ואולם ההיסטוריה הבעייתית של הבנק מחייבת לבחון את התנהלות הבנק בזהירות ובספקנות. לטענת רבים המציאות הפיננסית המשתקפת ממאזניו של דויטשה בנק אינה מטיבה לתאר את מצבו הפיננסי המדויק של הבנק. הבנק מצויד לכאורה בכרית הון ליבה ראשוני של כ-10.6% והוא מצוי בעיצומו של תהליך הקטנת מינופים ותוכנית התייעלות רב שנתית על מנת לשפר את יחסי הנזילות שלו ולהמשיך והגדיל את ההון הראשוני ואולם יש הטוענים כי הביטחונות כנגד חלק לא מבוטל מתיק האשראי של הבנק משוערכים באופן מנותק משווים הכלכלי.

חמורה מכך היא העובדה שמחוץ למאזניו של הבנק מסתובבת פצצת אטום בדמות תיק נגזרים אדיר המוערך בהיקפים הנעים בין 40 ל-60 טריליון אירו, אשר איש אינו מסוגל להעריך את נפיצותה. מדובר אמנם בחשיפות פיננסיות ברוטו שכן הרוב המוחלט של נגזרים פיננסים אלו מנוטרלים באמצעות פוזיציה הופכית ואולם השערוך של נגזרים פיננסים אלו הוא בגדר מדענות פיננסית יצירתית אשר עשויה לשקף מציאות פיננסית מעוותת בכל האמור בחשיפות הפיננסיות של הבנק.

על מנת להבין כמה גדול תיק הנגזרים של דויטשה בנק די אם נאמר כי גודלה של כלכלת גרמניה כולה הוא 3 טריליון דולר בקירוב. אם לדוגמה אחד הצדדים לעסקאות הנגזרים המורכבות פושט רגל, החשיפה עלולה להתגלגל למאזני הבנק ולזרוע הרס מאזני.

החשש מהפוטנציאל ההרסני של תיק הנגזרים של דויטשה בנק הביא כעשרה קרנות גידור בולטות אשר עבדו עם הבנק לחסל פעילות עם הבנק, מתוך היגיון פשוט ונכון כי טיפשי יהיה לסכן את נכסי הקרנות בתרחיש של קשיים בדויטשה בנק תמורת הנחה זניחה בפעילות השוטפת.

היה ובעקבות קרנות הגידור האמורות יגיעו לקוחות מוסדיים ופרטיים נוספים ויבקשו לפדות את כספם יקלע הבנק הגרמני לסחרור ממנו יתקשה להשתקם.

בנקודת הזמן הנוכחית תמהיל המקורות של הבנק מספיק מגוון על מנת לאפשר לו להמשיך ולפעול בתרחיש של אובדן לקוחות ואולם היה והפיקדונות בבנק ישחקו בקצב מהיר לא יהיה מנוס מחילוץ הבנק על מנת למנוע משבר פיננסי ומיתון כבד.

לאחרונה פורסמו ידיעות בתקשורת לפיהם הבנק פנה לקנצלרית מרקל בבקשת סיוע ואולם ידיעות אלו הוכחשו במהרה על ידי הנהלת הבנק. הכחשה זו אינה מעידה דבר על מצבו של הבנק שכן ההיסטוריה מוכיחה כי הגופים הפיננסים הבולטים שקרסו בארה"ב הכחישו בתוקף את האפשרות שפניהם לפשיטת רגל רגעים ספורים לפני שקרסו.

הודעה פומבית של הנהלת הבנק כי מצבו קשה צפויה לפגוע באמינותו ולהאיץ את קריסתו ולפיכך אין לצפות ממנהלי הבנקים לאשר את הפנייה לממשלה אם אכן נעשתה. היה ויידרש בסופו של יום חילוץ של דויטשה בנק הרי לנו אין כל ספק כי הוא יבוצע שכן הבנק הוא ההגדרה המדויקת למונח 'גדול מדי בשביל ליפול' ואולם חילוץ הבנק כרוך בקשיים פוליטיים עצומים באירופה בכלל ובגרמניה בפרט העומדת בפני שנת בחירות. באווירת האנטי בנקים הקיימת חילוץ דויטשה בנק על חשבון משלמי המיסים עשוי לעלות לגברת מרקל במשרתה.

היה ודויטשה בנק יצליח לשרוד את התקופה הנוכחית מבלי שיידרש לחילוץ, סביר להניח כי בעתיד הלא רחוק ימצא עצמו הבנק מתמזג עם בנק גרמני אחר על מנת ליהנות מיתרון לגודל באמצעות התייעלות מסיבית.