רכיב המסים מסך מחיר הדלק בישראל - מבין הגבוהים בעולם

המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה: שיעור המסים מסך מחיר הבנזין לצרכן בישראל נמצא במקום ה-5 מבין המדינות המפותחות בעולם ■ רק הולנד, איטליה, פינלנד ויוון מטילות מס דומה או גבוה יותר

דלק / צילום: thinkstock
דלק / צילום: thinkstock

שיעור המסים מסך מחיר הבנזין לצרכן עמד החודש על 65% ממחיר הדלק לצרכן ומסתכם בסך של כ-3.9 שקל לליטר - כך עולה ממדד חודש נובמבר של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה. בדיקת המכון מעלה כי היקף המס על בנזין בישראל הוא החמישי בגובהו במדינות המפותחות, כאשר רק הולנד, איטליה, פינלנד ויוון מטילות מס דומה או גבוה יותר. 

עוד עולה מבדיקת המכון כי שיעור המיסוי על הדלקים עלה ב-10% תוך 4 שנים, מרמה של 55% בשנת 2013 לרמה של 65% כיום, והיקף ההכנסות המדינה רק ממס הבלו על בנזין מסתכמות בכ-13 מיליארד שקל לשנה כיום.

אז כמה זה עולה לנו בחודש? על-פי תוצאות המחקר, ההוצאה החודשית הממוצעת של משקי-הבית על מיסי האנרגיה תעמוד בחודש נובמבר כ-850 שקל בחודש: 620 שקל על מס בלו על בנזין, 180 שקל תשלום מע"מ על בנזין ו-50 שקל תשלום מע"מ על חשבון החשמל.

ואם לא די בנטל המס הכבד על הצרכן הישראלי, גם מחירי הנפט בעולם עלו ותרמו את חלקם לעליית מחיר הדלק. רק היום בחצות עלה המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן לצרכן בתחנה בשירות עצמי ב-14 אגורות ל-6.03 שקלים לליטר. עלייה זו במחיר הנפט נובעת בעיקר מכוונת ארגון אופ"ק לקצץ בתפוקת הנפט. מחיר הזהב השחור עלה בחודש האחרון מרמה של 46 דולר לחבית לרמה של מעל 50 דולר , ושער הדולר טיפס ב-1.8% מ-3.778 ל-3.849 שקלים לדולר. 

בנזין
 בנזין