רוצה - מקבל

האם ההתחייבות של שותפי הקואליציה לתמוך ביוזמות נתניהו בתחום התקשורת היא חוקית?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

לפני זמן לא רב אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעל במת הכנסת (בהקשר מתווה הגז): "כשאני רוצה משהו, אני משיג אותו". אמירה זו הייתה צריכה לעורר תשומת-לב ציבורית רחבה. אלא שאצלנו האפשרות הזאת לא קיימת. יש ציבור שמסכים כי מגיע לנתניהו לקבל כל מה שהוא רוצה.

ציבור זה, הסתבר כבר כמה פעמים, מספיק גדול כדי להשאיר את מנהיגו בשלטון עד - מי יודע עד מתי. המסר של ציבור זה, בלשון נתניהו: רצית - קיבלת.

התיאבון שגדל

כך אנחנו נותרים עם ציבור מרכז-שמאל ומולו הגוש הגדול יותר של הימין שתומך בנתניהו ללא תנאי. אין פלא שבמצב זה, התיאבון של נתניהו הולך וגובר. זה כמו ילד שבודק את גבולותיו - ברגע שהוא מצליח לעבור גבול אחד, הוא מנסה את הבא אחריו. וכך הוא מגלה שאין מי שיעצור אותו.

כלומר, יש, אבל מי שיכול נמנע מלעשות זאת. נפתלי בנט, למשל, יכול, אבל הוא רוצה לתת לאיילת שקד עוד זמן כדי להעביר יוזמות מגונות מבחינה דמוקרטית; אביגדור ליברמן יכול, אז נתניהו סותם את פיו עם משרד הביטחון; הם כל-כך חוששים מנתניהו ונפילת הממשלה, עד שעם הקמתה הם כבר חתמו על התחייבות לתמוך ביוזמות עתידיות של נתניהו בתחום התקשורת, ללא מגבלה.

פניית התנועה לאיכות השלטון

ייאמר לזכותו של נתניהו, שעד כה הוא לא ניצל עד תומה את ההתחייבות הזאת. הוא היה יכול, תודות לנדיבותם של שותפיו, להחליט לסגור עיתון כלשהו ולהשאיר בשטח רק את ביטאונו "ישראל היום", למשל. חברי הממשלה לא יכולים להתנגד לכך בגלל התחייבותם המוקדמת. הם יכולים רק לפרוש מהממשלה. אבל זה מפחיד אותם יותר ממאוויו של נתניהו.

מעניין שאף אחד עד היום לא בדק את חוקיות אותה התחייבות. אני מבין שהיום (ג') שיגרה התנועה לאיכות השלטון בקשה ליועץ המשפטי לממשלה לבדוק זאת. נקווה שמנדלבליט לא יתמהמה, כי התשובה קשורה באופן אמיץ לדיון על תאגיד השידור.

שחקן מפתח שאינו פותח

ועכשיו אל שר האוצר משה כחלון, שחקן-מפתח בסאגה הזאת. הוא רשאי להטיל וטו על תוכניתו של ראש הממשלה לבטל את התאגיד ולהקים לתחייה את רשות השידור שגוססת כבר עשרות שנים. אבל הוא סייג: "אם יתעורר הצורך".

הלוואי שאתבדה, אבל אני חושש ששלוש המלים הללו יהיו המילוט של כחלון מהתחייבות הווטו. כי נתניהו צודק. הוא באמת יכול להשיג מה שהוא רוצה. כי "העם" - וזה כולל את שותפיו לקואליציה, ובראשם כחלון - עומדים איתן לצדו, באש ובמים, בחוק ומחוצה לו. נשאר רק היועץ המשפטי שיכול לשים לו גבולות - אם ירצה.