משנה מנכ"ל, משנה מזל?

בן זאב, ותר על קרבות מיותרים והתמקד באלמנטים מרכזיים לשיקום הבורסה

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

המציאות הקשה בה נתונה הבורסה לניירות ערך, חייבה את דירקטוריון הבורסה לאתר מנכ"ל חדש במהירות. והדירקטוריון, המודע היטב לבהילות העניין, עמד במשימה במהירות ראויה להערכה. המנכ"ל שנבחר, איתי בן זאב, מביא עמו פרופיל אישי ומקצועי שונה מאוד הן מזה של המנכ"ל הקודם, יוסי ביינארט, והן מקודמתו בתפקיד, אסתר לבנון, שניהלה את הבורסה בת"א במשך שנים רבות.

מדובר בבחור צעיר יחסית ומוכשר אשר מגיע מתפקיד ניהולי משמעותי במערכת הבנקאית המקומית, והינו בעל רקע מקצועי מסוים גם בשוק ההון בארה"ב. מדובר בתנאי פתיחה מקצועיים טובים, ואולם את העגלה התקועה-בשדה-מוקשים ושמה הבורסה לני"ע, גם מנהל מוכשר יתקשה לחלץ.

העובדה שבן זאב משמש כחבר דירקטוריון של הבורסה מזה שנתיים, פתחה לו צוהר נרחב לאתגרים ולהתנהלות היומיומית שלה, מה שצפוי להקל את חבלי הקליטה של המנכ"ל החדש. זאת, בניגוד לנקודת המוצא של קודמו בתפקיד, שהגיע לבורסה המקומית כ"עולה חדש" תרתי משמע, ונדרש להתאקלמות קשה שכידוע לא הסתיימה בהצלחה.

ההיכרות המוקדמת של בן זאב עשויה לאפשר לו להתמודד בצורה טובה עם בליל האינטרסים בבורסה. העובדה שהיו"ר הדומיננטי, אמנון נויבך, נותר 'טווס ללא נוצות' לאחר שאיבד חלקים נרחבים מן המנדט שניתן לו על ידי הדירקטוריון, מחזקת את יכולת הניהול של המנכ"ל הנכנס ביחס לקודמו ביינארט, שסונדל וסורס במאבקים יומיומיים.

העובדה שבן זאב מגיע מהמערכת הבנקאית מקנה לו פרספקטיבה יוצאת דופן על הבעייתיות הקיימת במבנה הבעלות הנוכחי של הבורסה, שבו הבנקים הם גם הלקוחות הגדולים וגם בעלי המניות. בן זאב יידרש להיות המנהל שיוביל לשינוי מבנה הבעלות, והוא עלול למצוא את עצמו בהתנגשות מול הבנקים, המחזיקים במושכות של הבורסה זה שנים.

תקשורת טובה ורתימת הדירקטוריון

חלק לא מבוטל מיכולתו של בן זאב לקדם את הבורסה לעבר מטרותיה, מותנה בהתנהלות התקשורתית שלו וביכולתו לחבר את הבורסה לציבור הישראלי, לחברות המקומיות ולמשקיעים המוסדיים. החשיפה התקשורתית הכרוכה בניהול הבורסה אינה דומה לזו הכרוכה בניהול חטיבה בבנק, ובן זאב יצטרך להיות תלמיד מצטיין בתחום ולא לכנות את הירידה במחזורי הבורסה "נזלת".

בן זאב ייאלץ גם להתמודד עם מערכת יחסי עבודה בעייתית בבורסה ולמצוא את הדרך לשנות את ה-DNA הארגוני. מדובר במשימה קשה לביצוע, וללא הירתמות מלאה של הדירקטוריון הוא יתקשה להגיע להישגים משמעותיים.

מוטב לבן זאב לוותר מראש על קרבות מיותרים דוגמת מעבר למסחר בימים שני עד חמישי, ולהתמקד באלמנטים המרכזיים הדרושים לשיקום הבורסה. עליו להוציא את הבורסה מנטלית ממדינת ת"א לפריפריה, ולחבר את הציבור הישראלי לבורסה בבתי הספר ואף באוניברסיטאות. בן זאב צריך להשקיע מאמצים גדולים בחיזוק הקשר בין הבורסה והחברות הרשומות למסחר בה לבין יועצי ההשקעות בבנקים, אשר מהווים את הגב המקצועי של הציבור בישראל בתחום ניירות הערך.

הצלחה בזירה המקומית תקרין החוצה

הבורסה כמהה למדדי מניות חדשים, לחברות נוספות ולתחושה של עשייה. המרוץ התמידי שלה אחר משקיעים זרים והשתייכות למדדי מניות גלובליים יוקרתיים, כשל בשנים האחרונות, וסביר להניח כי בעתיד הנראה לעין לא צפויות הצלחות גדולות בזירה זו. לפיכך, יש לבנות את הבורסה המקומית על ביקוש כחול-לבן. הצלחות של הנהלת הבורסה בזירה המקומית יביאו חברות חדשות לשקול רישום למסחר, ישמרו את החברות הקיימות, ובעתיד יביאו את המשקיעים הזרים ויובילו להשתייכות למדדים הנכספים.

הבורסה בת"א אינה ארגון ענק כמו בנק לאומי, שם אתה כמנהל מוקף במיטב המנהלים ובמערכות תומכות-החלטה, מצויד בתקציבים עצומים ופעמים רבות הלקוחות אף רודפים אחרייך.

למרות זוהרה הציבורי, הבורסה היא ארגון לא גדול ולא עשיר, הפועל בתנאי תחרות קשים ונדרש להמציא את עצמו מחדש בשורה ארוכה של חזיתות. בן זאב ייאלץ לבצע את ההתאמות האישיות במעבר בין התפקידים, על מנת להצליח במשימה לא פשוטה.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון