גינסבורג: "הקבלנים בישראל חלשים. אנחנו מוכים"

מנכ"ל דניה סיבוס, שבה אירע אסון קריסת החניון ברמת החיל באוגוסט האחרון, תוקף את התנהלות השוק בנושא בטיחות בבנייה ■ "המדינה משלמת על העבודות שלה לאחר שנים"

רונן גינצבורג, מנכ"ל דניה סיבוס. צילום: תמר מצפי
רונן גינצבורג, מנכ"ל דניה סיבוס. צילום: תמר מצפי

"מהנדס לא לומד בטיחות. לא בטכניון. לא באריאל ולא בבאר שבע. הוא פשוט לא יודע וכדאי שהחברות יכשירו מהנדסים לבטיחות", כך אמר הבוקר (ב') רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל בכנס מנהלי פרויקטים של איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות המתקיים בגני התערוכה בתל אביב.

לדברי גינזבורג, יש להנהיג לכל פועל בשטח יום בטיחות עת הוא נכנס לעבודה, וכן יום ריענון פעם בשנה. "זה כמו במלחמה בתאונות דרכים. אם עוברים עבירה מעבירים קורס נהיגה מונעת. המדינה צריכה להקים בתי ספר שכאלו", אמר.

גינזבורג סיכם את דבריו ואמר כי "הקבלנים בישראל חלשים. אנחנו מוכים. מוסר התשלומים לא טוב והערבויות לא מגנות עלינו. ענף הביצוע פגוע. הוא ענף קשה. אף מזמין לא משלם בזמן. אפילו המדינה משלמת על העבודות אחרי שנים. מנהלי הפרויקט לא משרתים אותנו הם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים. מאחורי כל פרויקט יש עורך דין והוא מכתיב מה יבוצע".

עוד סבור גינזבורג כי יש להגדיל את כמות ממוני הבטיחות באתרים הגדולים ואת כמות מפקחי הבניה בישראל.

גיל גבע, מנכ"ל תדהר, הוסיף כי: "בטיחות היא תרבות, וצריך שותפים לעסק הזה". אתר בנייה לדבריו, הוא כמו פס יצור. "אתה מרכיב את פס הייצור ומפרק אותו תוך שנתיים שלוש. היציבות לא קיימת בגלל אי יציבות כוח האדם. אתה יכול להשקיע משאבים אבל שעה אחרי זה כל האתר נראה אחרת.

"אתר בניה זה דבר מתפתח. לא יכול לפתח תרבות של בטיחות כשכל שנה צריך להחליף את כל האנשים ולדבר בשמונה שפות. בכל שנה שר אחר מחליט מאיזה מדינות נביא את כוח האדם. אי אפשר לצפות לתוצאות בלי לעשות שינוי מבני בכל התחום. רווח חד ספרתי הוא לא מחזיק מים". 

אהוד דנוך, מנכ"ל סולל בונה, אמר כי "הבטיחות היא עניין לאומי, וגם מזמיני העבודה הפרטיים והלאומיים צריכים לבדוק האם אותה חברה עומדת בתקן בטיחות".

בנושא כניסת החברות הזרות, אמר דנוך, כי "החברות זרות זה יתרון עצום לענף. זה לא יוריד את המחיר וזה ישפר את האיכות". 

גיא גבע, מנכ"ל וקסמן גוברין גבע: "בטיחות בסוף קשורה בשני דברים תרבות ומשאבים. אי אפשר לקבל בטיחות אם לא מקצים משאבים. האחריות שלנו להעלות את רף הדרישות בשלבי המכרז ואז רואים תוצאות הרבה יותר טובות. הבעיה היא שיזמים נכנסים מראש לעבודות במחירים לא נכונים".

ירון שורק, מנכ"ל אלקטרה בנייה: "עשרות מיליוני שקלים מוקצים לבטיחות. הבעייה לא משאבים. הבעיה היא מקצוענות וחינוך. הרגולציה רק תקשה לדעתי. לתת את כל האמצעים אבל חינוך זה מגיל צעיר. כל האטרף הוא לא במקום. צריך להמשיך לפעול ולהביא למודעות".

שי מרגולין, מנכ"ל האחים מרגולין: "חמש דקות אחרי ההנחיות של מנהל העבודה הפועלים עושים מה שהם רוצים. מנהל העבודה צריך להעיף את הפועלים מהשטח. לאיים עליהם ולקנוס אותם". 

רוני סרי, מנכ"ל קבוצת גדיש:"חלק מבדיקת ההמלצות זאת בדיקת הבטיחות של הקבלן באתרים הקודמים. זה לא יכול להשתנות רק מגורם אחד כל המערכת צריכה שינוי".

את הפאנל הנחה דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים לבניה ותשתיות.