מכוניות סמי-אוטונומיות: מערכות שיצמצמו סיכוי לתאונה

מערכות אלקטרוניות בטיחותיות הפכו בשנים האחרונות לשכיחות בעולם הרכב, וכעת מציגים בפורד דור חדש של מערכות שיצמצמו דרמטית את הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים בכבישים

חדשות הרכב, פורד מערכות בטיחות / צילום: מתוך הוידאו
חדשות הרכב, פורד מערכות בטיחות / צילום: מתוך הוידאו

מערכות אלקטרוניות בטיחותיות הפכו לשכיחות בעולם הרכב, וכעת מציגים בפורד כמה פיצ'רים נוספים, בדרך למכוניות סמי-אוטונומיות.

המערכת הראשונה והמעניינת מבין אלו שהוצגו, תעזור לנהג לבצע תמרון התחמקות בזמן מצב חירום, והיא עושה זאת על-ידי שימוש במצלמה ורדאר יחדיו. בתחילה תעניק המערכת התראה ווקלית וויזואלית שמטרתה להסב את תשומת-לב הנהג.

במידה והיא לא תפעל, תבלום המערכת את כלי הרכב. אם יחליט הנהג לבצע תמרון חירום ויפנה את ההגה לכיוון מסויים, תעזור המערכת לנהג להגיע לאזור המבטחים באופן הטוב בנמצא. בפורד מציינים כי הנהג יכול בכל עת לעקוף את התערבות המערכת, אך מסייגים ואומרים כי זה הכיול לעת עתה, מה שרומז כי בעתיד הנהג לא יהיה המחליט הסופי.

מערכת נוספת מזהירה את הנהג מפני נסיעה בכיוון התנועה הנגדי, והיא עושה זאת על-ידי שימוש במצלמה שמזהה את השלטים הרלוונטיים, יחד עם מידע שמתקבל ממערכת הניווט הלוויינית. בפורד מציינים כי בשנה אחת בגרמניה נרשמו קרוב לאלפיים מקרי נסיעה נגד כיוון התנועה. בישראל ארעה התאונה המחרידה בשנה שעברה, בה נהרג נהג בן שמונים ואחת בעת שנסע נגד כיוון התנועה על כביש החוף, בסמוך למחלף אולגה.

המערכת השלישית מסייעת לנהג לכוון את אלומת האור באופן האופטימלי עבור הנהג. מערכת זו עושה שימוש במצלמה אשר יודעת לזהות תמרור עצור, האט ותן זכות קדימה, והגעה לכיכר, ולכוון את התאורה לכיוון הנכון.

בפורד אומרים כי מערכות אלו ישווקו במכוניות החברה תוך כשנתיים בלבד. עולם מערכות הבטיחות האלקטרוניות בכלי רכב, אכן מתקדם בצעדי ענק.