"מחירי הדיור לא יירדו תוך שנתיים ויש להפסיק ולהבטיח זאת"

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "שר האוצר הוא אחד הטובים שידענו, אבל ראוי להחליט על 'אחורה פנה' של 180 מעלות בהצעת החוק למיסוי דירה שלישית"

אוהד דנוס/ צילום: תמר מצפי
אוהד דנוס/ צילום: תמר מצפי

"מחירי הדיור לא ירדו לא ב-2017 ולא ב-2018 ויש להפסיק ולהבטיח זאת לציבור", במילים אלו פתח אמש (א') יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, אוהד דנוס, את כנס לשכת שמאי המקרקעין ה-31 שנערך במלון רויאל ביץ' באילת.

"שר האוצר משה כחלון הוא אחד משרי האוצר הטובים שידענו. הוא בעיניי איש חכם, פוליטיקאי מחונן, שכוונותיו רציניות וטובות והיקף פעולותיו בשנה וחצי האחרונות בתחומי אחריותו, ובכללם תחום הנדל"ן. הוא גם עושה רבות למען הנושאים שהוא אמון עליהם, ובהם נושא הדיור", אמר דנוס.

"עם זאת, כחלון גם טועה. ראוי להחליט על 'אחורה פנה' של 180 מעלות בהצעת החוק למיסוי דירה שלישית. מדובר בהצעת חוק שבמתכונתה המוצעת, אינה שוויונית, אינה מידתית, אינה יוצרת ולו דירה אחת נוספת, ובמידה ותאושר ותצלח, רק תביא לעליית מחירי השכירות, לאוכלוסיות החלשות והנזקקות ביותר בישראל. בעניין זה אני חש חובה להציע לשר האוצר, שגם אם הצעת החוק הפכה לעניין עקרוני עבורו, עדיין ראוי לשקול להחילה רק מבעוד שנתיים, כשבתקופה זו תוכל המדינה להיערך ולייצר מלאי מספק, גם אם יהיה בשלבי הקמה בלבד, של דיור ציבורי להשכרה, אשר ימלא את החסרים הצפויים כתוצאה מקיטון כמות הדירות להשכרה בשוק".

דנוס הוסיף כי "יש לתמהל את תכנית המחיר למשתכן ולהחיל אותה גם על משפרי הדיור וגם על המשקיעים, ויפה שעה אחת קודם".

יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי, אמר בכנס כי "בשוק הנדל"ן אין ביורוקרטיה, יש שיתוק. על מנת לקבל החלטה בנוגע לתוכנית כמו תמ"א 38 היה צריך להמתין כחצי שנה. השוק משותק ומישהו צריך לקחת החלטות והמישהו הזה זה שר האוצר". יצחקי הזכיר בדבריו את עיקר עבודת מטה הדיור. "כיום אנו עוסקים בעיקר בהגדלת היצע הדירות במדינה, כאשר היצע הדירות גדל השנה ושנה שעברה ב- 100 אלף דירות בממוצע לשנה", אמר יצחקי. "בנוסף, אנו מטפלים בנושא האשראי, העובדים ועוד".

יצחקי פירט כי האוצר שם דגש על המחסור בעובדים והניסיון להביא כמה שיותר עובדים לארץ.

על פרשת גניזת סקירת מחירי הדיור של השמאי הממשלתי הראשי טל אלדרוטי, אמר יצחקי: "אין לנו שום דבר נגד השמאי הממשלתי, הוא מפרסם סקירה על סוג אחד של בתים שלא מהווה מדד ואנו חושבים שראוי שבממשלה ראוי יהיה מדד אחד".

מ"מ יו"ר לשכת השמאים, אומיד סולימני אמר בנוגע לדברים אלו: "הפסקת סקירותיו של השמאי הממשלתי היא כוחנית, היא פגיעה בזכות הציבור לדעת ובדמוקרטיה. יש לשקול מחדש צעד שגוי זה".

 

בתשובה לביקורת שהטיח דנוס על האוצר אמר יצחקי: "לשכת השמאים היא גורם חשוב שמוזמן להביע את דעותיו ומוזמן לדיאלוג. אולם ראוי היה שזה לא יעשה מעל דפי העיתונות".