איכות השלטון לבג"ץ: להורות ליועמ"ש לחקור רכישת הצוללות

לדברי התנועה, היועמ"ש מנדלבליט "ממאן לקבל את ההחלטה אשר חובה עליו לקבל, תוך שהוא פוגע פגיעה קשה בהליך הפלילי, באמון הציבור ברשויות אכיפת החוק ובאינטרס הציבורי הרחב"

נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס
נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס

התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ד') עתירה לבג"ץ נגד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט; פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ועו"ד דוד שמרון; בבקשה למתן צו על-תנאי שיורה ליועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית בגין החשדות המצטברים כנגד ראש הממשלה, בין היתר להפרת אמונים בקשר עם רכישת הצוללות, לפי הנטען, תוך ניגוד עניינים חמור. 

לדברי התנועה, היועמ"ש מנדלבליט "ממאן לקבל את ההחלטה אשר חובה עליו לקבל, תוך שהוא פוגע פגיעה קשה בהליך הפלילי, באמון הציבור ברשויות אכיפת החוק ובאינטרס הציבורי הרחב, ובהיעדר סבירות במידה קיצונית".

לטענת התנועה, בפני היועמ"ש הונחה ראשית ראיה ברורה וחד-משמעית המעלה חשד כבד כי העומד בראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ביצע עבירה חמורה של הפרת אמונים, תוך פגיעה בטוהר המידות ובאינטרס הציבורי.

"הקשר העמוק השורר בין ראש הממשלה לבין עו"ד שמרון מעלה לכל הפחות חשש וחשד כי נערכה עסקה לרכישת צוללות בסכום אסטרונומי - בסך מיליארד וחצי אירו - תוך ניגוד עניינים חמור ותוך חשד לביצוע עבירות פליליות, ובהן בין היתר הפרת אמונים וניגוד עניינים.

"חשדות אלה מחמירים נוכח הפרסומים כי ראש הממשלה היה מי שביקש לקדם את העסקה, זאת בניגוד גמור לעמדתם של צה"ל ושל בכירי מערכת הביטחון, לרבות זו של שר הביטחון דאז, מר משה יעלון".

 

לפי הנטען, "בכל יום שעובר מבלי שנפתחת חקירה, נפגע ההליך הפלילי פגיעה אנושה, נפגע אמון הציבור במערכת אכיפת החוק וכן במערכת השלטונית עצמה - ונפגעת גם הלגיטימיות של ראש ממשלת ישראל, שאמור להוביל את המדינה קדימה ולנהל אותה בשגרה ובחירום". 

לטענת התנועה לאיכות השלטון, "האינטרס הציבורי בפתיחה בחקירה, אם כן, הוא כפול במקרה זה - גם מיצוי הדין עם הנוגעים בדבר וגם הסרת עננת החשדות המטרידה מעל ראשו של מנהיג המדינה, ראש ממשלת ישראל". 

נזכיר כי ראש הממשלה ועו"ד שמרון דוחים בתוקף את הטענות לניגוד עניינים נגדם. היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה ערכו עד כה עיון ראשוני בחומרים הנוגעים לפרשת הצוללות והגיעו למסקנה כי עד כה אין חשד לפלילים נגד נתניהו או עו"ד  שמרון, ואין צורך לקיים בדיקה משטרתית של הפרשה, לא כל שכן חקירה פלילית.