נתניהו: "עו"ד שמרון מעולם לא שוחח עמי בנושא הצוללות"

מטעם נתניהו נמסר עוד כי "כל האנשים הסובבים את רה"מ, ודוד שמרון בתוכם, יודעים שרה"מ אוסר לפנות אליו בנוגע לענייניהם העסקיים" ■ שמרון: מעולם לא פעלתי בכל נושא של לקוחותיי מול רה"מ ■ המל"ל: "רכש הצוללות נעשה בתיאום מלא עם משהב"ט בהליך תקין"

נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס
נתניהו בביקור בצוללת גרמנית / צילום: רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיב היום (ה') אחר-הצהריים לראשונה לפרשת עסקת הצוללות הגרמניות. מטעם ראש הממשלה נמסר: "בעקבות הפרסומים בימים האחרונים, ראש הממשלה מבקש להבהיר באופן ברור וחד-משמעי: הפעם הראשונה שבה נודע לראש הממשלה שעו"ד דוד שמרון מייצג גורם עסקי הקשור לפרויקט הצטיידות של חיל הים הייתה שלשום, כשערוץ 10 פנה לבקשת תגובה".

לדברי ראש הממשלה, "עו"ד שמרון מעולם לא שוחח עם ראש הממשלה בנושא צוללות, ספינות או כל נושא אחר הקשור בלקוחותיו. עו"ד שמרון לא שוחח עם ראש הממשלה על לקוח זה ולא על שום לקוח אחר.

"כל האנשים הסובבים את ראש הממשלה, ודוד שמרון בתוכם, יודעים היטב שראש הממשלה אוסר בתכלית האיסור לפנות אליו בנוגע לענייניהם העסקיים".

עוד נמסר כי "השיקול היחיד שעמד לנגד עיניו של ראש הממשלה הוא חיזוק עוצמתה של ישראל בכלי שייט אסטרטגיים, הנחוצים להבטיח את עתידנו. כל ניסיון לרמוז ששיקולים אחרים השתרבבו להחלטה לרכוש צוללות לחיל הים הוא שקרי ומשולל כל אחיזה במציאות". 

בתוך כך, במועצה לביטחון לאומי מסרו הערב כי "רכש הצוללות נעשה בתיאום מלא עם משרד הביטחון בהליך תקין לחלוטין. לנוכח הטענות הנמשכות בכלי התקשורת, המל"ל מבקש להבהיר כי מערכת הביטחון הייתה מעורבת בכל שלבי רכש הצוללות, ותהליך הרכש שהתנהל היה תקין לחלוטין". 

"הכפשה חמורה וחסרת כל יסוד" 

עו"ד דוד שמרון העביר גם הוא תגובה הערב, בזו הלשון:

"1. עו"ד שמרון מקפיד קלה כבחמורה בהימנעות מענייני ניגוד עניינים. הוא לא ייצג את המספנה הגרמנית או גורם אחר כלשהו מול מדינת ישראל, מול משרד ראש הממשלה, מול משרד הביטחון או מול כל גורם אחר בעסקת רכישת צוללות ו/או ספינות. עו"ד שמרון כמובן גם לא תיווך בעסקה האמורה ולא שוחח עם ראש הממשלה או כל גורם אחר ברשויות השלטון בענין העסקה האמורה.

"2. עו"ד שמרון מעולם לא פעל בנושאי כלי השייט, הצוללות, הספינות או ענייני התחזוקה או בכל נושא אחר של מי מלקוחותיו מול ראש הממשלה, לא שוחח איתו בנושאים אלה ולא ביקש ממנו דבר.

"3. עו"ד שמרון פועל על-פי הסדר ניגוד עניינים שקיים למשרדו, וככל שנוצר צורך בעבודתו לפנות ולקבל אישורים על-פי ההסדר, הוא פונה לגורמים המוסמכים ופועל במסגרת האישורים.

"4. ממילא אין כל יסוד לרמזים המכפישים, לפיהם החלטה כלשהי של מדינת ישראל בעניין הצוללות התקבלה לאור מעורבותו של עו"ד שמרון, משום שלא הייתה כל מעורבות של עו"ד שמרון מול גורמי המדינה בעסקת הצוללות (או הספינות), והרמזים כאילו עו"ד שמרון ניסה להשפיע על החלטות של ראש הממשלה בענייני ביטחון בשליחות לקוחותיו מהווים הכפשה חמורה וחסרת כל יסוד.

"5. מבלי לגרוע מההכחשות הברורות האמורות, עו"ד שמרון מייצג מזה מספר שנים את מר מיקי גנור בעניינים שונים. במסגרת הייצוג המשפטי שניתן למר גנור, ייצג עו"ד שמרון את מר גנור במשא ומתן שניהל מר גנור מול חברת המספנות הגרמנית, כדי שמר גנור ישמש כיועץ של חברת המספנות בישראל. ייצוג זה, לא כלל, כאמור, ייצוג כלשהו מול רשויות המדינה, ועו"ד שמרון לא טיפל בשום שלב שהוא בנושא רכש כלי שייט, צוללות או ספינות על-ידי מדינת ישראל מול גורם רשמי כלשהו של מדינת ישראל. 

"6. הפרסומים השונים התייחסו גם לסוגיה אחרת של הפרטת אחזקת כלי שייט על-ידי חיל הים. עו"ד שמרון אכן נפגש עם יו"ר ההסתדרות ויו"ר ארגון עובדי צה"ל על-מנת ליצור הידברות למקרה בו תעבור תחזוקת כלי השייט של חיל הים לגורם אזרחי. יחד עם זאת, גם בכל הנוגע להפרטת תחזוקת כלי השייט, עו"ד שמרון לא נפגש ולא שוחח עם גורם שלטוני כלשהו". 

פניות ליועמ"ש

נזכיר כי שלשום (ג') חשף רביב דרוקר בערוץ 10 כי נתניהו ביקש לקדם רכש ב-1.5 מיליארד אירו מחברת גרמנית, בניגוד לעמדת הדרגים המקצועיים במערכת הביטחון. בא-כוחו של נציג החברה הגרמנית הוא עו"ד דוד שמרון, פרקליטו האישי של נתניהו. 

 

בעקבות פרסום התחקיר של דרוקר פנו מספר גורמים, ובהם התנועה לאיכות השלטון, ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה שיבחן את הטענות בתחקיר. אמש (ד') פורסם כי במענה לפניות, פרקליטות המדינה הודיעה כי תבחן את הפרסום, וכי לאחר בחינת הפרסום תגובש עמדה, וההמלצה תועבר ליועמ"ש, כשהשאלה המרכזית בפרשה היא האם ראש הממשלה פעל תוך ניגוד עניינים.