בהשוואה לשנת 2015, האם יש יותר דירות למכירה?

לפי נתוני האוצר, בחודשים האחרונים נרשמה ירידה בשיעור העסקאות בתחום המגורים, לצד גידול במכירות משקיעים ■ אנחנו אמורים לראות יותר מודעות למכירה, אלא שהתמונה בשטח היא קצת יותר מורכבת

דירה למכירה / צילום:איל יצהר
דירה למכירה / צילום:איל יצהר

בחודשים האחרונים מעידים נתוני האוצר על ירידה בשיעור העסקאות בענף הנדל"ן למגורים לצד גידול במכירות משקיעים. אם המשקיעים באמת מוכרים את הדירות, אז אנחנו אמורים לראות יותר מודעות למכירה. כדי להבין איך הדוחות של האוצר מתחברים לשטח בדקנו מה קרה בלוח המודעות האינטרנטי של יד2, האם באמת יש יותר דירות שעומדות למכירה.

הבדיקה באמת העלתה שפורסמו יותר מודעות של דירות למכירה בין ינואר לספטמבר 2016 בהשוואה לאותה התקופה בשנה שעברה, אבל לא בשיעור משמעותי. מספר המודעות מאז תחילת השנה הנוכחית היה גבוה יותר בכ-4%. זה לא המון, אבל זה גם לא כלום.

כאשר בדקנו בכמה יישובים עלה מספר המודעות, ואיפה, הדברים התחילו להיות מעניינים יותר. מתוך 90 ערים ויישובים שנבחנו, ב-60 עלה מספר המודעות בין 2015 ל-2016. מדובר בכשני שליש מהיישובים, מספר לא מבוטל.

בדקנו גם מה היה שיעור העלייה ואיפה. כלומר באלו ערים פרסמו יותר מודעות וכמה יותר. הנה כמה דוגמאות בולטות.

השינוי הבולט ביותר נרשם באריאל, בה זינק שיעור המודעות למכירה בין שתי התקופות בלא פחות מכ-50%, מרמה של 416 מודעות ל-622 מודעות. בעתלית זינק המספר בכ-48%, מרמה של 246 מודעות ל-365 מודעות. בקריית טבעון עלה שיעור המודעות ב-41% מרמה של 499 מודעות למכירה ל-706 מודעות. גם בבני-ברק זינק מספר המודעות למכירה בשיעור של 32%.

ערים נוספות בהן נרשמה עלייה במספר המודעות למכירה הן בת-ים למשל, 4,025 מודעות בשנה שעברה לעומת 4,737 מודעות השנה. בקריית אתא, 2,047 מודעות לעומת 2,655 מודעות וגם בראשון-לציון, גרית גת, בית שאן, וירוחם.

אבל רגע לפני שאנחנו מתרגשים ומתחילים להיכנס למצב-רוח של מוכרים בלבד, צריך להגיד עוד כמה דברים חשובים.

קודם כל, יש גם לא מעט יישובים בהם מספר המודעות דווקא יורד. בתל אביב למשל, בגני תקווה, גבעתיים, בשוהם, מודיעין, פתח תקווה, גדרה, בזכרון יעקב, אור יהודה, פרדס חנה כרכור ועוד. כמו שאפשר לראות הרשימה מגוונת, גם של הירידה במספר המודעות וגם של העלייה.

במקביל, ביד 2 גם בדקו לנו עוד נתון מעניין, והוא משך הזמן של המודעה באתר. על פי הבדיקה הזו, משך הזמן של מכירת הדירה דווקא התקצר בכ-9%. הנתון הזה גם מקרר קצת את ההתלהבות של "הנה כל המשקיעים מוכרים ודירות עומדות על המדף".

בשורה התחתונה, ייתכן שבאמת משהו קורה בשוק. יש יותר דירות שכנראה עומדות למכירה, אבל עוד לא בכמות מספיק גדולה כדי להשפיע על המחירים. אם המגמה הזו תימשך, יכול להיות שהמצב יהיה שונה. עם קשר ובלי קשר, המיסוי החדש על דירה שלישית נדון עכשיו בכנסת, אם הוא יעבור, יכול להיות שהדבר יאיץ את מכירת המשקיעים. אנחנו בכל מקרה נמשיך לעקוב אחרי הנתונים.