הלפרין: "חובת המכירה בשידורי הספורט תביא לירידת מחירים בכל בית"

ועדת הכלכלה לא הצביעה היום על חוק חובת המכירה של שידורי הספורט הנכלל בחוק ההסדרים, וזאת לאחר שהיו"ר איתן כבל הציע להוסיף בו מנגנון של מו"מ בין הצדדים

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (ג') כדי לדון בחוק חובת המכירה של שידורי הספורט הנכלל במסגרת חוק ההסדרים. הוועדה לא הצביעה הסופו של דבר על החוק כמתוכנן, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הציע כי בחוק יוכנס מנגנון שיקבע משא-ומתן בין בעלי הפלטורמות לבעלי הערוצים, ורק אם אלה לא יגיעו להסכמה, המחוקק יתערב בסוגיה. זאת, לאחר שרבים מחברי הכנסת הביעו אי-נוחות מההתערבות בשוק החופשי.

אחרי הדיון המעט סוער אתמול, שבו בלטה התנגדותם של חברי הכנסת מהליכוד לחוק שמובא לוועדה מטעם הממשלה, היום היה הטון רגוע יותר, ובמרכז הוועדה עמדה הופעתה של הממונה על ההגבלים, מיכל הלפרין.

הלפרין הביעה תמיכה נחרצת בחוק ואמרה לחברי הכנסת כי "יש סיכוי טוב מאוד שההצעה הזאת תביא לירידת מחירים בכל בית בישראל".

בהמשך תיארה הממונה את המצב הנוכחי בשוק: "בתקופה האחרונה אנחנו רואים ניצנים של תקווה. הכניסה של סלקום וזו הצפויה של פרטנר יכולות לשנות את שיווי המשקל הקיים, בדומה למה שראינו בסלולר. אלא שסלקום נכנסה לשוק כבר בתחילת 2015, ואף שהמחירים שלה משמעותית יותר נמוכים מאלה של הוט ו-yes, הן לא הורידו מחירים, כי נתח השוק שסלקום השיגה לא מאיים עליהן.

"ברשות הגבלים זיהינו ששידורי ספורט זה עוגן בשידורים טלוויזיוניים, וזה משהו שהצרכנים מבקשים וצורכים אותו. לבקש שפלטפורמה תתנהל בלי המפעלים החשובים בספורט, זה כמו לבקש מקניון להתנהל בלי קולנוע או רשת פארם או רשתות האופנה החשובות".

בהמשך הוסיפה הלפרין בתגובה לביקורת על ההתערבות בשוק החופשי: "יש פה שוק דואופולי שנשלט על-ידי הוט ו-yes ומעליו 3 מונפולים (RGE, צ'רלטון ו-ONE שמחזיקים בזכויות בלעדיות למפעלי ספורט), אז בעולם הזה אנחנו מרשים לעצמנו קצת להתערב".

"צורך ציבורי ממדרגה עליונה"

החוק מציע לחייב מכירה של ערוצי ספורט לכל פלטפורמה במחיר אחיד למנוי, כדי למנוע למשל מצב כמו זה ששורר כיום שבו מנויי סלקום TV לא יכולים לצפות בערוצי צ'רלטון, "ספורט 1" ו"ספורט 2"; בנוסף מוצע בו גם לחייב מכירה של מפעלי ספורט (ליגת העל הישראלית, ליגת האלופות וכו') בין הערוצים עצמם.

בעוד שלגבי הסעיף הראשון הסתמנה הסכמה רבה יותר בקרב חברי הוועדה, נושא חובת המכירה של המפעלים נראה כשנוי יותר במחלוקת, ובהמשך הוביל כאמור לכך שהחוק לא עלה להצבעה.

נציג האוצר בדיון, אסף וסרצוג, הבהיר כי חובת המכירה של המפעלים נוגעת לש-7 מפעלים מרכזיים, והתייחס גם לטענות חברי הכנסת לגבי ההתערבות מחירים ובשוק החופשי: "החוק לא מתערב במחיר, המחיר נקבע על-ידי הערוצים, כל מה שהוא אומר זה שהמחיר לא יכול להיות מפלה, כל פלטפורמה צריכה לשלם לפי מספר המנויים שיש לה".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הודה בתחילת הדיון כי הוא עדיין לא השתכנע כי החוק אכן יוביל להורדת מחירים, והוסיף: "חשוב לי להעביר את החוק הזה בקונצנזוס כמה שיותר גדול", אך בהמשך הדגיש: "אני אומר לכל השחקנים פה: החוק הולך לעבור, תעזרו לנו להעביר אותו. יש כאן צורך ציבורי מן המדרגה העליונה".

בסופו של דבר, כאמור, הציע כבל לשלב בחוק מנגנון שיאפשר לצדדים עצמם לנהל משא-ומתן, כשברקע יהיה תלוי איום של התערבות המדינה.

"חובת המכירה" של ערוצי ומפעלי הספורט הוא נושא שנכלל בהמלצות ועדת פילבר להסדרת הרגולציה בתחום התקשורת. חשיבות החוק נובעת מכך שתכני הספורט (יחד עם תכני הילדים) מהווים את אחד החסמים המשמעותיים במעבר בין הפלטפורמות הרב-ערוציות השונות, ומובילים לפחות בעקיפין לכך שהוט ו-yes גובות מהצרכנים מחיר גבוה.