רשות המסים בדרך להסדיר את מיסוי ענף היהלומנים בישראל

לאחר שנים של דיונים ומחלוקות, רשות המסים והיהלומנים הגיעו להסכמות בנוגע לאופן הדיווח של היהלומנים ולאפשרות שלהם להגיש בקשות אנונימיות לגילוי מרצון ■ למדריך גילוי מרצון

יהלומים / צילום: תמר מצפי
יהלומים / צילום: תמר מצפי

בשורה ליהלומנים? לאחר שנים של דיונים ומחלוקות, הגיעו רשות המסים והיהלומנים להסכמות בנוגע לאופן הדיווח של היהלומנים לרשות המסים ולאפשרות של היהלומנים להגיש בקשות אנונימיות לגילוי מרצון

רשות המסים הודיעה היום (א'), כי בהמשך לעבודת הוועדה לבחינת דרכי הטיפול ביהלומנים, בראשותו של המשנה למנהל רשות המסים, ערן יעקב, ובעקבות דיונים והסכמות עם הבורסה הישראלית ליהלומים והתאחדות תעשייני היהלומים, גובשו הסכמות ביחס למיסויי הענף אשר יבשילו לידי חקיקה כבר בשנת 2017, לפיהן יירשמו יהלומים בספרי היהלומן (מאזן סוף שנה לצורכי מס) לפי עיקרון העלות (למעט חריגים), ויירשמו בהנהלת החשבונות לפי שיטת "המלאי התמידי".

כמו כן, נקבעו באישור משרד המשפטים עקרונות מותאמים שנועד לאפשר לנישומים מענף היהלומים להגיש בקשות לגילויי מרצון, במסגרת הנוהל שפרסמה הרשות בספטמבר 2014 ושתוקפו עומד להסתיים בסוף השנה.

לדברי משה אשר, מנהל רשות המסים, "הסדרת מיסוי הענף מהווה פריצת דרך משמעותית ביצירת דיווחים שקופים ומהימנים של היהלומנים, תוך תשלום מס אמת. הישג זה הוא פרי עבודה מאומצת של הוועדה ברשות המסים ששקדה על המדוכה והגישה החיובית של נציגי ענף היהלומנים בדיונים שנרתמו לצורך בקביעת מציאות חדשה בתחום עיסוקם". 

נשיא בורסת היהלומים, יורם דבש, הוסיף "אנו שמחים על ההסכם ההיסטורי שנחתם. בחודשים האחרונים פעלנו מול רשות המסים בשיתוף-פעולה ובשקיפות מלאה. כל רצוננו הוא לנהל ספרים ולשלם מס כמו כל בעלי העסקים האחרים בישראל. המהלך המשותף עם רשות המסים הוא מהפכני, בבחינת WIN-WIN הן למדינה והן לענף היהלומים שמפרנס אלפי משפחות". 

הצורך בטיפול פרטני לענף היהלומים ואבני החן נובע מהמאפיינים הייחודיים והספציפיים של הענף ובין היתר מאמצעי התיעוד הקבועים כיום בפקודה ובתקנות מכוחה. הוועדה, בראשותו של ערן יעקב, למדה במשך תקופה ארוכה את הענף על היבטיו השונים, תוך קיום הידברות עם נציגיו. המלצות הוועדה מתייחסות בין היתר לצורך בעדכון התחשיב לענף היהלומים, תיקוני חקיקה ראשיים ומשניים וייעול הליך הביקורת. 

במסמך עקרונות שגובש נקבע כי במסגרת נוהל הגילוי מרצון שמפעילה הרשות, יתאפשר לנישומים מענף היהלומים לתקן את דיווחיהם שהוגשו בעבר ולהתחייב במס בהתאם. המסמך נועד להוות כלי עזר לפקיד השומה ביישום נוהל הגילוי מרצון בענף היהלומנים ובקביעת חבות המס שתחול במישור האזרחי.

יודגש כי ככלל, התנאים והמגבלות הקבועים בנוהל ובהוראת השעה על בקשות לגילוי מרצון מיום 07/09/2014 יחולו גם ביחס לנוהל הגילוי מרצון בענף היהלומנים. 

 

קרקע פורייה לעבריינות כלכלית

שוק היהלומים נחשב לאחד מכרי ההון השחור העשירים ביותר. מדובר במגזר סגור שמהווה קרקע פורייה לעבריינות כלכלית. בשנים האחרונות הפנתה הרשות זרקור לענף וחשפה לא מעט יהלומים "לא מלוטשים" בערימה הנוצצת.

בין היתר חשפה רשות המסים את פרשת הבנק המחתרתי בבורסה ליהלומים - פרשה שהולידה מספר כתבי אישום בגין עבירות מס והלבנת הון. חברי הבורסה ליהלומים "כיכבו" גם בדוח החצי שנתי של משלמי הכופר (תשלום כופר למדינה במקום העמדה לדין פלילי) שפרסמה רשות המסים במאי השנה. 

במארס השנה נחשף ב"גלובס" כי אחרי שנים של משא-ומתן מול היהלומנים, יזכו העובדים בענף לגילוי מרצון משלהם. נשיא הבורסה הודיע אז לחברי הבורסה ליהלומים כי רשות המסים תאפשר ליהלומנים להצטרף לנוהל גילוי מרצון אנונימי, וזאת עד חודש יוני השנה. ואולם, חרף הודעת נשיא הבורסה בישיבה שכינס של חברי הבורסה, ברשות המסים טוענים כי טרם אושר נוהל גילוי מרצון כאמור. הגם שברשות המסים הכחישו, בקרב היהלומנים ומייצגיהם כבר נערכים לנוהל החדש. היום הפכה החשיפה להודעה רשמית.