עוד עתירה לבג"ץ: 30 משקיעי נדל"ן נגד חוק מיסוי דירה שלישית

לצד העתירה של סיעות האופוזיציה, בעלי הדירות להשקעה עתרו נגד החוק של כחלון בטענה כי הוא פוגע בזכות הקניין של האזרחים ומהווה גם פגיעה בזוגות הצעירים

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

האיומים להגשת בג"ץ כנגד חוק מיסוי דירה שלישית מתממשים. במקביל להגשת בג"ץ על-ידי האופוזיציה, עתירה נוספת הוגשה הבוקר (א') על-ידי כ-30 בעלי דירות להשקעה כנגד החוק. מדובר בעתירה שהוגשה כנגד כנסת ישראל, ועדת הכספים, ממשלת ישראל, שר האוצר משה כחלון ומשרד האוצר.

את בעלי הדירות מייצגים עו"ד אייל בן-יהודה באום ממשרד באום ושות' ועו"ד זיוה ארנסטי. העתירה היא למתן צו על-תנאי נגד חוק מיסוי דירה שלישית, שאושר בוועדת הכספים בלילה שבין חמישי לשישי לפני שבוע וחצי ואושר במליאה במסגרת התקציב בשבוע שעבר.

בין החתומים על העתירה, ומי שסייע לארגן את בעלי הדירות שהצטרפו אליה, הוא צחי קוונטינסקי המחזיק במספר דירות. במסגרת העתירה מפורטים מקרים רבים של בעלי נכסים עם התיאור של השפעת המס החדש עליהם.

"בית המשפט הנכבד מתבקש בזאת ליתן צו ביניים המורה על הקפאת יישומו של פרק מס ריבוי דירות בחוק ההתייעלות הכלכלית עד למתן החלטה אחרת, וזאת מאחר שתחילת יישומו של פרק מס ריבוי דירות בחוק ההתייעלות הכלכלית, על כל יחיד שהוא בעלים של 3 דירות מגורים או יותר, הינה מיום 1.1.2017, ותחולתו רטרואקטיבית".

 

במסגרת העתירה לבג"ץ, המפורטת על פני 47 עמודים, טוענים בעלי הדירות כי הליך חקיקת החוק והדיונים בוועדת הכספים הוא בלתי תקינים, והם מסתמכים בכך על מכתבו של היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון.

בנוסף, בעלי הדירות טוענים כי החוק פוגע במעמד הביניים, וזאת ממספר סיבות. ראשית הם טוענים כי תחולתו הרטרואקטיבית של החוק פוגע בזכות הקניין ובאנשים שתכננו מהלכים כלכליים כדי ליצור לעצמם פנסיה.

בנוסף טוענים בעלי הדירות כי מי שייפגע בעיקר מהחוק הם בני מעמד הביניים המחזיקים דירות זולות יחסית, וכי מדובר בהטלת כפל מס.

עוד נטען כי הנוסחה שנקבעה איננה ברורה ואף ניתנת לשינוי, מה שמהווה מרכיב של אי-ודאות קשה כלפי בעלי הדירות; וכי הוראות החוק יובילו לפגיעה בזכויות יסוד באופן בלתי מידתי, ועל כן הן אינן עומדות בפסקת ההגבלה של חוק יסוד: כבוד האדם.

"התוצאה לפיה המחוקק מחליט בבוקרו של יום להעמיד עשרות אלפי אזרחים עם הגב אל הקיר, רק משום שהם מחזיקים בנכסים אותם רכשו במיטב כספם, ודוחק בהם למכור את דירותיהם, שאחרת ייקנסו במס כבד - אינה סבירה בעליל ומנוגדת לעקרונות של מדינה דמוקרטית, אשר אמורה להגן על זכויות הקניין של אזרחיה", כך בעתירה.