סיעות האופוזיציה עתרו לבג"ץ נגד חוק מס דירה שלישית

הסיעות דורשות לבטל את חוק מיסוי דירה שלישית "בשל המחדלים בהליך חקיקתו ובשל ההתנהלות הדורסנית של הקואליציה בוועדות הכנסת"

יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי
יצחק הרצוג / צילום: תמר מצפי

סיעות האופוזיציה (המחנה הציוני, יש עתיד, מרצ יהרשימה המשותפת), יחד עם התנועה הצרכנית לקידום חברה כלכלית הוגנת (ה.צ.ל.ח.ה), עתרו הבוקר (א') לבג"ץ נגד הליך החקיקה של חוק מיסוי דירה שלישית, שעבר בסוף השבוע במליאת הכנסת באמצעות חוק ההסדרים.

"האזרח הפשוט בישראל שמאחר ביום אחד בתשלום המע"מ נזרק לכלא, ובכנסת ישראל הליך חקיקה לא תקין עובר על סדר היום כלאחר יד", הסביר ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין שמעון בראון וערן מרינברג, מתבקש בג"ץ להוציא צו ביניים, המורה כי חוק מס ריבוי דירות לא יחול עד להכרעתו של בית המשפט בעתירה.

ח"כ מיקי רוזנטל, מיוזמי העתירה, אמר היום כי "לא ניתן להמשיך ולרמוס את מעמד הכנסת ואת ההליך הדמוקרטי. חקיקת חוק מיסוי דירה שלישית התנהלה באופן בריוני ובלתי חוקתי, ומנעה מחברי הכנסת להתכונן כראוי. זה דומה לרופא שהיה נכנס לנתח חולה בלי לקרוא את הגיליון הרפואי שלו. הליך חסר אחריות. בג"ץ זה עשוי לשנות את כללי המשחק בכל הקשור לחוק ההסדרים בעתיד", הוא הוסיף.

העותרות מדגישות כי הן אינן מתנגדות בהכרח לחוק עצמו, אלא לעובדה שהוא עבר בדרך פגומה ובלתי תקינה, כפי שטענו גם היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אופק, וגם היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון. האחרונים הלינו בפני יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי משרד האוצר העביר את הנוסח הסופי של הצעת החוק שעות ספורות לפני ההצבעה, מבלי שחברי הוועדה ואפילו היועצים המשפטיים יכלו ללמוד את הפרטים.

 

גפני, נזכיר, סירב לכנס דיון נוסף והצבעה חוזרת, למרות הדברים הברורים שהשמיעו היועצים המשפטיים ואפילו יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. "הקואליציה מייצרת לעצמה נורמות חקיקה חדשות ללא התחשבות בהליכי החקיקה המקובלים או ביועצים משפטיים בערכאות הגבוהות ביותר בכנסת שמתריעים בפניהם על ההליך הפסול", הוסיף היום הרצוג.

בעתירה נכתב, בין היתר, כי מדובר "במקרה הקיצוני והנדיר לפיו הופר באופן בוטה וברגל גסה עיקרון ההשתתפות, והלכה למעשה נשללה מחברי הכנסת כל אפשרות מעשית לגבש את עמדתם בקשר להצעת החוק".

על-פי העתירה, "אי-התערבות שיפוטית במקרה דנן עלולה להוביל ליצירתו של 'מדרון חלקלק', כך שעבודת הכנסת וועדותיה תנוהל באופן בלעדי בוטה ודורסני על-ידי הקואליציה ונציגיה - תוך פגיעה ביציבות המוסדית של הכנסת ובעבודת חברי הכנסת".