התרגיל של המדינה עבד: בג"ץ מחק את העתירות בעניין תאגיד השידור

השופטים קבעו כי לאור שינוי החוק בשבוע שעבר, שביטל את האפשרות של תאגיד השידור להתחיל בשידוריו בינואר, העתירות התייתרו ■ עם זאת, השופטים ביקרו את התנהלות המדינה בהליך והורו לה לשאת בהוצאות המשפט ■ בינתיים כבר הוגשה לבג"ץ עתירה נוספת בעניין

תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף
תאגיד השידור כאן / צילום: שלומי יוסף

שופטי בג"ץ פרסמו הערב (א') את החלטתם בעניין העתירות שהוגשו לגבי עלייתו של תאגיד השידור לאוויר כבר בינואר. שלושת השופטים - הנשיאה מרים נאור, מני מזוז ודפנה ברק-ארז - קבעו כי לאור העובדה שבשבוע שעבר תוקן חוק השידור הציבורי, כך שהסעיף שמאפשר עלייה לאוויר בינואר נמחק ממנו, העתירות למעשה התייתרו.

יחד עם זאת, השופטים ביקרו את התנהלות המדינה בהליך וקבעו כי היא זאת שתישא בהוצאות המשפטיות שלו: 25 אלף שקל לכל אחד משתי קבוצות העותרים ועוד 25 אלף שקל עבור ההוצאות המשפטיות של התאגיד שיוצג בהליך.

העתירה הראשונה הוגשה על-ידי ח"כ איתן כבל, עו"ד אלדד יניב ועמותת "הצלחה". העתירה השנייה הוגשה על-ידי ארגון העיתונאים של ההסתדרות. 

כזכור, מגישי העתירות ביקשו מבג"ץ שיורה למדינה לנמק מדוע לא התייחסה להודעת המוכנות של התאגיד מאוקטובר, בה הוא הודיע כי בהתאם לחוק הוא מוכן להתחיל בשידוריו כבר ב-1 בינואר. בג"ץ אכן הורה לבסוף למדינה להשיב בעניין, אך עד שהתקבלה ההחלטה הזאת, הממשלה כבר החלה בהליך שלמעשה שמט את הקרקע תחת העתירות: ביטול הסעיף בחוק שמאפשר את העלייה כבר בינואר, והשארת הסעיף שקובע כי התאגיד יחל בשידוריו ב-30 באפריל. מהלך זה אושר בכנסת באופן סופי בשבוע שעבר. 

"נוכח חקיקתו של תיקון מספר 6, בו בוטלה סמכותם של השרים להקדים את תחילת שידורי התאגיד, לא ראינו מנוס מן המסקנה כי העתירות מיצו את עצמן, ודינן להימחק תוך שמירת כל טענות בעלי הדין", כתבו השופטים.

יחד עם זאת - כפי שגם השופטים ציינו בהחלטתם - קבוצת העותרים הראשונה, שכוללת את ח"כ כבל, עו"ד יניב ו"הצלחה", כבר עתרה שוב לבג"ץ כדי שיפסול את שינוי החוק שאושר בשבוע שעבר בכנסת. העותרים, שמיוצגים על-ידי עורכי הדין יובל יועז ואלעד מן, מבקשים מבג"ץ להורות על ביטול התיקון, "מאחר שהוא פוגע בחופש העיתונות ובחופש העיסוק - ונחקק לתכלית בלתי ראויה". 

 

על-פי הערכת אגף התקציבים במשרד האוצר, עלות המשך הפעלתה של רשות השידור עד ל-30 באפריל, כשבמקביל ממשיך לפעול גם התאגיד שבהקמה, עומדת על כ-140 מיליון שקל. 

מח"כ איתן כבל, עו"ד אלדד יניב ועמותת "הצלחה" נמסר: "מורת-הרוח של השופטים מהתנהלותם החמקנית והתכסיסנית של שרי התקשורת והאוצר נתניהו וכחלון, שמיהרו לחוקק תיקון לחוק במטרה לסכל את הדיון בבג"ץ, קיבלה גושפנקא בדמות הוצאות חריגות שנפסקו לחובת המדינה. בית המשפט טרם אמר את המילה האחרונה בעניין תאגיד השידור. אנו בטוחים כי פסק הדין הסופי בעתירה לביטול התיקון האחרון לחוק, שנחקק לתכלית בלתי ראויה, יאפשר את פתיחת שידורי התאגיד בהקדם".