שיא: מעל 40 מיליארד ש' הכנסות ממיסוי רכב ודלק ב-2016

לפי נתונים ראשונים של האוצר, ההכנסות ממס הקנייה על רכב חדש זינקו ב-50% (!) בהשוואה ל-2015 ■ הכנסות המדינה ממיסוי דלק זינקו בדצמבר לבדו בלא פחות מ-30%

כלי רכב בנמל חיפה / צילום: ורהפטיג ונציאן
כלי רכב בנמל חיפה / צילום: ורהפטיג ונציאן

המדינה ממשיכה להשמיע קולות על בעיות זיהום אוויר, הפקקים הבלתי נסבלים, הצורך בתחליפי דלק ועידוד התחבורה הציבורית - אבל במקביל "עושה קופה" הזויה כמעט על גבם של רוכשי הרכב והנהגים.

מנתונים ראשונים של האוצר עולה כי הכנסות מס הקנייה מיבוא רכב בשנת 2016 זינקו בכמעט 50% (!) לעומת 2015, שהחזיקה בשיא הגבייה הקודם. בסך-הכול הסתכמו בשנה שעברה הכנסות המדינה ממס קנייה על רכב חדש בכ-12.33 מיליארד שקל, לא כולל את הכנסות המע"מ על המס.

גם הקופה הרושמת של מס הדלק צלצלה בעוז ושברה שיא היסטורי של הכנסות - 17.679 מיליארד שקל. מדובר בעלייה של 4.5% לעומת 2015, כאשר בדצמבר בלבד זינקו הכנסות המדינה ממיסוי דלק בלא פחות מ-30%! 

הנתונים הללו לא כוללים את הכנסות המדינה מאגרות רישוי, שנאמדו בשנה החולפת ב-5-6 מיליארד שקל, וגם לא את מס שווי השימוש על רכב צמוד לעובדים, שכלול בתוך גביית מס ההכנסה ונאמד בכ-5 מיליארד שקלים בשנה.

סך עודף הגבייה ממסים עמד ב-2016 על 7.5 מיליארד שקל (!) לעומת התחזית המקורית ועל 2.3 מיליארד שקל לעומת התחזית הגבוהה, שעודכנה במהלך השנה.

לדברי האוצר, "מתוך עודף הגבייה יש לייחס כ-1.8 מיליארד שקל להקדמת יבוא כלי רכב בחודש דצמבר 2016 על חשבון היבוא בתחילת 2017. בחודש זה יבואו לארץ כ-80 אלף מכוניות, כמעט פי שלושה מהרמה החודשית הממוצעת כתוצאה מעדכון נוסחת המיסוי הירוק שנכנס לתוקף בתחילת ינואר וגרם לעלייה של שיעור המס האפקטיבי על חלק מדגמי הרכבים".

על-פי הערכות, הכנסות המדינה ממיסי רכב יתכווצו משמעותית בינואר-פברואר, אולם המגמה הברורה בשנים האחרונות היא של עלייה מתמידה ותלולה בהכנסות המדינה ממיסוי רכב ודלק.