מהו "חוק מילצן" - ומהן הטבות המס שרה"מ סידר לו כביכול

מאחורי הקלעים של תיקון החקיקה שעומד כעת במרכז פרשות נתניהו - התיקון שבמסגרתו הוענקו הטבות מס במיליונים לאנשי עסקים ש"חזרו" לישראל ■ הכתבה פורסמה לראשונה בינואר 2017

כתבה זו פורסמה לראשונה בינואר 2017 ומובאת כעת שוב, כיוון שהיא שופכת אור על מאחורי הקלעים של תיקון החקיקה המכונה הערב "חוק מילצ'ן" - תיקון חקיקה שאפשר לאנשי עסקים זרים ל"חזור" לישראל ולקבל הטבות מס ובהם גם לארנון מילצ'ן. במוקד המלצות המשטרה הערב - הטענה כי נתניהו ניסה לקדם הארכה של הטבות המס המקוריות.

1.

התאריך: סוף יולי 2008.

המקום: ישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות.

הדיון: הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה לקריאה שנייה ושלישית.

בין הנוכחים: יו"ר הוועדה מיכאל גולדמן; ח"כ יולי אדלשטיין (היום יו"ר הכנסת) וזאב אלקין (היום השר להגנת הסביבה ולשעבר שר הקליטה)

בין המוזמנים (היו די הרבה): יהודה נסרדישי, לשעבר מנהל רשות המסים; גידי-בר זכאי, לשעבר סמנכ"ל בכיר ברשות המסים; ארז חלפון, לשעבר מנכ"ל המשרד לקליטת העלייה ולאחרונה מונה ליו"ר קצא"א, בין המקורבים ביותר לשר האוצר משה כחלון; וסוללה של עורכי דין ורואי חשבון מהסקטור הפרטי, ובהם יו"ר ועדת מסים בלשכת רואי החשבון עפר מנירב, סגן נשיא לשכת רואי החשבון בישראל אלכס הילמן, ו... עו"ד פיני רובין, מר מסים הישראלי, מר נציג שמנה וסלתה של ישראל, מר מצוחצח לשון.

2.

לכאורה, הדיון עסק באיזשהו תיקון לפקודת מס הכנסה, לפחות לפי כותרתו. בפועל, דנו בוועדת הקליטה ואישרו שם, באופן הכי פרקטי, הטבות מס ענקיות, בהיקף של מיליארדי שקלים לפחות, אולי עשרות מיליארדים לאורך השנים, לתושבים חוזרים ששהו בחו"ל לפחות 10 שנים ברציפות. אבל סליחה, זו בכלל לא הטבה. זה פטור, 0% מס. כל תושב חוזר שעומד בקריטריונים הללו מקבל פטור ממס למשך 10 שנים על כל הכנסה שמקורה מחוץ לישראל, והפטור הוא גורף, לחלוטין גורף: הוא מקיף את מכלול ההכנסות, האקטיביות והפסיביות, בין שמקורן ברווחי הון ממימוש נכסים והשקעות מחוץ לישראל, ובין שמקורן בהכנסות שוטפות שהופקו בישראל. לא רק זאת, מדובר גם על פטור ממס במשך 20 שנה על הכנסות מריבית בפיקדונות מט"ח ועוד. בקיצור, רק תחזרו לישראל, תקבלו ה-כ-ו-ל, כולל פטור מדיווח על נכסים והכנסות!

עם כל הכבוד לפרשת הסיגרים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יהיו תוצאותיה אשר יהיו, הבעיה הגדולה ביותר היא לא ההטבות ה"קטנות" והאישיות שנותנים המיליארדרים לראשי ממשלה לדורותיהם, אלא ההטבות הגדולות שניתנות לאותם מיליארדרים בדמות הטבות מס ששוות מיליארדים רבים ואימוץ התפיסה שלהם כאילו מגיע להם הכול, כולל פטורים גורפים וחוקי מס נדיבים, שנכתבים למעשה על-ידי נציגיהם ומאפשרים להם לחמוק בדרכים יצירתיות מתשלומי מס.

3.

בדיוני הוועדה השמיעו רוב הדוברים דברים נפלאים על ציונות, על קליטת עלייה, על עידוד עלייה, כמעט כולם דיברו בשבחו של החוק. איש, כמעט, לא דיבר על כסף. והרי זה מהותו של החוק - כסף. הרי מדובר בפטור ממס. תשאלו: מה עושה אישור חוק כזה בוועדת הקליטה ולא בוועדת הכספים? שאלה מצוינת. כנראה קל יותר להעביר דברים כאלה בוועדות שאיש לא שם לב אליהן. תשאלו: למה לא ניתנה שום הערכה להיקף הפטור, וכולם פטרו את עצמם בתשובה של "עידוד העלייה"? שוב שאלה מצוינת, הרי אם רשות המסים הייתה מכינה סוג של הערכה, ולו גסה, לעניין הזה, לכולם היה ברור שמדובר בסכומים בלתי נתפסים. לא פלא שבין מובילי החוק היה נסרדישי, מי שעמד בזמנו, כך חשפנו פה, מאחורי הפטור ממס לחברות ענק כמו טבע. הוא סידר להן 0% מס ל-10 שנים, בלי להביא שום הערכה על היקף הפטור.

החוק למען התושבים החוזרים הוא מהדורה שנייה של החוק למען תאגידי הענק, כי הוא בעיקר משרת מיליארדרים, אנשים שמצאו בישראל מקלט מס חם ואוהב, תחת הכותרת "עידוד עלייה".

4.

אחד הטיעונים השגורים בפני אנשי המס הוא שהמטרה היא למשוך השקעות ולמשוך כסף זר. מאה אחוז של טיעון, אבל בשביל זה צריך לעשות עבודות מסודרות: אם המדינה מסדרת לתאגידים ולמיליארדרים 0% מס לשנים רבות - ראוי שתציב להם תנאים על השקעות, תעסוקה וכד', כדי שתראה פרי בעמלה. אחרת, זה מקלט מס, שיש לו נהנים מאוד ברורים: התאגידים והמיליארדרים - ואילו כל התושבים ה"רגילים", לא ה"חוזרים", רואים את כל החגיגה הזו בעיניים כלות ושואלים את עצמם: למה הם כן, ואני לא? זו לא שאלה פופוליטסטית, זו שאלה מוסרית-כלכלית, שמהנדסי המסים של ישראל מעולם לא לקחו אותה בחשבון.

5.

אחד מאותם מהנדסים הוא עו"ד פיני רובין. כתבנו עליו בטור הזה לא פעם ולא פעמיים. הוא איש מבריק, לשונו חדה, שפתו עשירה. אבל אסור לטעות בו: הוא מאכער. הוא מגה-מאכער. רק בחליפה ובעניבה. הוא מגה-לוביסיט שמחזיק במשרד עורכי הדין מהגדולים בישראל, ומטרתו היא אחת ויחידה: למזער את המס ללקוחותיו העשירים - שעמם נמנים בין היתר שרי אריסון, בני שטיינמץ, יצחק תשובה, בנק הפועלים ועוד - וגם לעצמו. הרי חשפנו פה איך הוא ניסה לסווג שכר-טרחה שמן שקיבל כמתנה כדי להפחית את חבות המס שלו. אנשים מסוגו גוזרים קופונים שמנים על חיסכון ממס, לעתים שכר-טרחתם נגזר מהחיסכון במס מהשומה המקורית. זה הפך אותו לאחד האנשים העשירים בישראל, בטוח אחד מחמשת עורכי הדין העשירים בארץ. אנחנו מעריכים את הונו במאות מיליוני שקלים, אם לא יותר מכך. בשורה התחתונה, ההתעשרות שלו נבעה לא רק מכישרונו בהנדסת מס, אלא מכישרון המאכעריות שלו, מכישרון הלובינג שלו - בין היתר במסדרונות רשות המסים וכמובן גם בכנסת, כי רובין הרי לא פעם "מוזמן של כבוד", כמי ששמו יצא לפניו כ"מומחה מס".

6.

אז קבלו את מומחה המס, מר פיני רובין, באחד מאותם דיונים על הפטור ממס לתושבים חוזרים. שימו לב למונולוג שנשא, לפטריוטיות, להתנשאות, למליצות - הכול עבודת לובי למען לקוחותיו בכסות של דאגה למדינה, של אהבת המולדת. הפעם על הפרק נושא שחביב מאוד על רובין: הנאמנויות שמאחוריהן מתחבאים המיליארדרים.

"אני רוצה להצטרף למחמאות מקיר לקיר שקיבלו אנשי רשות המסים ומשרד הקליטה על הצעת החוק היפה הזאת ואכן מעודדת עלייה. אחרי 60 שנים, הגיע הזמן.

"יחד עם זאת, אני רוצה להצביע בפניכם על החמצה שאנחנו עושים לפלח מסוים של יהודים שיש להם פוטנציאל קליטה חשוב מבחינתם ועוד יותר חשוב מבחינת מדינת ישראל, ואלה אותם עולים פוטנציאלים שהקימו בנכר נאמנויות לטובת בני המשפחה ואחרים. אלה מטבע הדברים אנשים אמידים יותר שמדינת ישראל חפצה להביא אותם לישראל וכל מודל החוק הזה הרי מדבר על האוכלוסיות היותר מבוססות, ודווקא את אותו פלח חשוב אנחנו מחמיצים, ובעצם הייתי אומר שהיד האחת מקרבת, דהיינו, היד של החוק המוצע אכן מקרבת, אבל היד האחרת דוחה.

"אני רוצה להעיד בפניכם מניסיון אישי שלי, והסברתי אותו גם לרשות המסים. אני דחיתי ולדאבוני אצטרך לדחות, ככל שהמלצתי נשמעת, תושבים שרוצים להגיע לישראל ולא יכולים להגיע לישראל בגלל שהם בעלי נאמנויות שאם הם יגיעו לישראל, יש בהם סכנה למטלת מס כבדה מאוד ובלתי סבירה בעליל. אני מיד אסביר איך צריך לשפר את זה, ויש לנו הזדמנות היסטורית לנצל את זה כדי שנעשה מלאכה שלמה ולא נקיא מתוכנו אותה אוכלוסייה שאנחנו חפצים ביקרה בעבורנו ולא בעבורה. תשוו לעצמכם אילו אוכלוסיות חשובות לנו יכולות להגיע לישראל.

"אני רוצה להסביר במה מדובר. הדין היום קובע שכאשר מוקמת נאמנות - ואתם יודעים שבעולם המערבי, אנשים אמידים יש להם הרבה נאמנויות - על-ידי תושב חוץ, הנאמנויות האלה תהיינה נאמנויות שלא ממוסות בישראל, גם אם הנהנים שלהן, בני משפחה שלהם, מוסדות צדקה שלהם, מצויים בישראל. הנאמנויות האלה, ההכנסות מהנאמנויות האלה לא ימוסו בישראל כל עוד יוצר הנאמנות ייוותר תושב חוץ. כבר כאן אתם מבינים שיש דרבון לא להגיע לישראל. אלה שרוצים להגיע לישראל, לא יכולים להגיע לישראל. אלה שהצליחו לחנך את הדור הצעיר לאהבת המולדת, להגיע ולהשתקע בישראל, עכשיו, אחרי שראו כי טוב, גם הדור הצעיר שכבר השתקע וגם ההורים שרוצים להתלוות אליו, דהיינו, אותם אלה שהקימו את הנאמנויות הזרות ורוצים, כאשר כבר הגיעו לגיל מבוגר, להצטרף - הם לא יכולים להגיע לישראל כיוון שברגע שהם מגיעים לישראל, הם מחתימים את הנאמנות שלהם בתושבות של יוצר תושב ישראל ולכן הנאמנות הזאת תהיה חייבת במס בישראל. זה היבט אחד.

"היבט שני. אין משפחה בישראל, היוצר רוצה לבוא לישראל. ראש המשפחה מגיע לישראל. בזה הרגע הוא גזר שהילדים שלו שירצו לבוא אחריו, אחרי שהוא ילך לעולמו כאן בישראל, לא יוכלו להגיע לישראל משום שהנאמנויות הזרות, שתישארנה זרות, תשלמנה מס בישראל.

"זאת תוצאה בלתי נסבלת שבעקבותיה יש אנשים שעוזבים את ישראל, ואני מודיע לכם שיש אנשים שלא מגיעים לישראל, ואותם אלה שאנחנו רוצים לראות בישראל, אנחנו מסוגלים להביא אותם. אלה לא יגיעו לישראל. צריך להבין. זה לא מצב שתהיה דילמה ואחר-כך הם יגיעו לישראל, אלא אלה לא יגיעו לישראל. המצב יישאר כפי שהוא ואת אותו פלח אוכלוסייה זר, יהודים זרים, שאנחנו חפצים להביא לישראל, לא נביא לישראל.

"הפתרון שאני רוצה להציע הוא פתרון מדוד. אני רוצה להציע את ההערות הציניות של האדון ממבקר המדינה שאמר שאולי נבטל את מס הכנסה. לא, לא נבטל את מס הכנסה. אני אזרח כמוך, קצת מבין יותר במסים ממך, אבל אני אזרח כמוך וגם לי חשובה המדינה ואני לא רוצה לבטל את מס הכנסה וגם אין תרגילים לעולים כפי שאמרת, ואני ממציא התרגילים, כך שמראש אני רוצה להרגיע אותך.

"אנחנו לא צריכים לשים מכשול בפני יוצר הנאמנויות, ואני רוצה לתת לכם משהו מדוד שאפשר לחיות איתו ואני מקווה שגם מס הכנסה יכול לחיות איתו. אנחנו רוצים לפתות את אותם אנשים להגיע לישראל. אנחנו מדינה מיוחדת במינה, אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש לה יהודים בכל התפוצות שעורגים לישראל. אין עוד מדינה כזאת. אנחנו לא מספיק חכמים ואנחנו לא יודעים להביא אותם לישראל, את אותן אוכלוסיות, אז בואו נהיה חכמים. מה שאני אומר לכם הסברתי גם לרשות המסים.

"כדי לפתות אותם, אנחנו נאמר: יש היום חלון של 10 שנים, תיכנסו בחלון של 10 השנים כי ממילא ב-10 השנים האלה הנאמנויות לא ממוסות, אבל אם חלילה תלכו לעולמכם בתוך 10 השנים, אתם לא תפגעו בנאמנויות והנאמנויות האלה לא תיחשבנה לתמיד, מכאן ואילך, כאילו שהן נאמנויות ישראליות. אחרת אנחנו מונעים בעד היוצרים הזרים לבוא לישראל גם לתקופת 10 השנים, למרות שיהודה נסרדישי אומר 10 שנים הוא ייתן להם פטור מהנאמנויות, אבל הם לא יכולים להרשות לעצמם לקחת את הסיכון הזה. אני אפגיש אותם עם יהודה, ואז הוא יאמר להם שהוא נותן להם 10 שנים שבנאמנויות לא נוגעים. הם יאמרו תודה רבה אבל שרובין הסביר לנו שאם אנחנו נפטרים בתוך 10 השנים, ירדה "כליה" על הנאמנות, שאותה נאמנות שאף פעם לא הייתה חייבת וככל הנראה לא תהיה חייבת, ואם לא הייתי עולה לישראל היא בוודאי לא הייתה חייבת, עכשיו היא תהיה חייבת במס אצל הנהנים לעולמים.

"אני מציע לכם, לרשויות המס וגם לכם, שתעודדו את זה כדי לעודד את אותה אוכלוסייה, שלא ניזכר בעוד 60 שנים שבאיחור פטרנו את האוכלוסיות המבוססות ובאיחור של עוד 60 שנים נפטור את האוכלוסיות האמידות עוד יותר.

"אני מציע לכם, כדי להתחיל את המהלך, את הדבר הבא. אם אתם לא רוצים לפתוח את הפתח או את הסכר הרחב יותר, אדוני נציג מבקר המדינה, תתחילו בצורה מדודה ותאמרו שיוצרי נאמנות זרים ואמידים שמגיעים לישראל בגיל מבוגר ומתחילים את 10 השנים שלהם, נניח, מגיל פרישה, מגיל 67, מגיל 70, זה בכלל לא משנה, אם הם ילכו לעולמם בתוך 10 השנים וייקברו עם אבותיהם בישראל, לא יקרה שום אסון אם הנאמנויות האלה לא תיפגמנה. גם לזקנים אתם לא נותנים להגיע לישראל? גם לזקנים אתם לא נותנים להיקבר בישראל? ויש תוצאות מיסוי הרסניות כדי שלא יגיעו לישראל. יש לנו הזדמנות, יש לנו פלטפורמה לפתור את זה, אז תנו לפחות לאותם יהודים, מטבע הדברים יהודים - לא רק יהודים, אבל אחרים לא יגיעו לישראל - לנצל את 10 השנים, ואם תהיה פטירה בתוך 10 השנים, שלא תיפגמנה הנאמנויות לעולם ועד.

"אני רוצה להסביר שהנאמנויות האלה אינן עיזבון. תפיסת הנאמנות אומרת את הדבר הבא: אדם מעביר, מעניק את רכושו לגוף זר. רוקפלר סנטר בדור הרביעי לאחור העניק את הקומפלקס בניו-יורק לגוף זר. הוא אמר שהם ידאגו למורשת המשפחתית שלו בניו-יורק, שידאגו גם לשושלת שלו של בשר ודם, ושום דבר לא יקרה אם הם יעלו לישראל, הלוואי שיבואו לישראל. היוצר אישר להיקבר בחוץ לארץ כדי שהסיטואציה המיסויית הנוחה תישמר אצל הנהנים כדי שהם יוכלו להגיע לארץ. אתם שומעים מה אנחנו אומרים אחד לשני? כאשר אני מדבר איתכם, זה נשמע כהרצאה ממגדל שן, אבל אני יושב מול אנשים ואני מסביר להם את זה והם מבקשים ממני לחזור שוב על הדברים כי זה לא יכול להיות. הם שואלים אם הילדים שלהם שאחר-כך ירצו לעלות לישראל לא יוכלו לעלות לישראל, או שאם הילדים שלהם כבר נמצאים בישראל, אחרי שהם הצליחו להביא אותם לישראל, הם עצמם, ההורים, לא יכולים לעלות לישראל ולא יכולים להיקבר בישראל, כיוון שהסטטוס המיסויי שלהם ייפגע, כיוון שאם הם לא יעלו לישראל והם ימותו בגולה, הסטטוס המיסויי שלהם יישמר.

"אני מבקש מכם לעשות משהו, שלא ניראה מגוחכים בעיני עצמנו. הרי פעם ישאלו אתכם, ישימו לכם מראה מול העיניים כפי שמציגים לי את זה, ואני מגמגם ואני לא יודע מה לענות להם. אני הרציתי בניו-יורק לפני חצי שנה בפני משקיעים גדולים, רובם יהודים, כך אני מניח, מאות אנשים. אמרתי להם שיש לי בשורה מעניינת ואני רוצה לספר להם על דיני הנאמנויות הישראליים שיכולים לעודד את עלייתם לישראל, את עלייתם של הנהנים שהם לא ייפגעו, אבל אתם, האבות המייסדים, לא תוכלו להגיע לישראל בגלל שהדין הוא מוזר. הבטחתי עוד דבר אחד, שאני אעמול כדי לתקן אותו ואני מבקש שיהודה נסרדישי יבטיח לי שהוא יעזור לי לעמול לתקן אותו כדי שהיהודים האלה יוכלו להגיע לישראל יחד איתכם ועדת הקליטה ויחד עם משרד הקליטה, שלא ניראה מגוחכים בעיני עצמנו".

7.

אז פיני רובין הצליח. שוב הצליח. כי רשות המסים היא כמו ביתו, "יהודה" (נסרדישי) מצטייר במונולוג של רובין כחברו, הוא מפגיש את לקוחותיו העשירים עם "יהודה". הוא הרי מומחה מסים, הוא מסביר לרשות המסים, בשם אהבת המולדת, כי המיליארדרים "עורגים" לישראל. כן, בטח, מר רובין. דבר אחד לא הזכרת לנוכחים: שאתה דואג, בין היתר (לדעתנו בעיקר) לשכר-הטרחה הענק שלך. על חשבון הציבור.

8.

אגב, הנה חטא על פשע: לכל הנוכחים בדיון היה חשוב שהחוק יחול רטרואקטיבית, מ-2007. כנראה כבר היו כמה לקוחות שעמדו בתור לקבלת הפטור. היחידה שהתנגדה, לפי הפרוטוקולים, הייתה טלי דולר, אז היועצת המשפטית של מינהל הכנסות המדינה באוצר. אנשי רשות המסים "דרסו" את התנגדותה.

כמה שאלות לעו"ד רובין, בשם אהבת המולדת

בשם "אהבת המולדת" שעליה דיבר בפאתוס כה רב עו"ד פיני רובין, אנחנו חוזרים שוב על שאלות שהצגנו לו בעבר, ואנחנו מוכנים לתת לו ב"גלובס" כל במה אפשרית, ובלבד שייתן תשובות לציבור גדול של מתעניינים, כי אם הוא אוהב את המולדת, יש לו תפקיד לא רק בייצוג העשירים, אלא גם במתן תשובות לכל השאר.

1.

בנק הפועלים רצה למנות אותך ככונס הנכסים של אליעזר פישמן, ללא ספק אחד הג'ובים המכניסים ביותר בעולם הכינוסים ופשיטות הרגל. אבל ברשותך, כמשפטן דגול, אנחנו רוצים לדעת דבר אחר לגמרי: ה"נכס" המרכזי של הפועלים במקרה של פישמן הוא כשליש ממניות "ידיעות אחרונות", שעליו רובצת הלוואה של כ-1.1 מיליארד דולר. מדוע אתה, כמשפטן, ככונס של נכסי פישמן המשועבדים רק לבנק הפועלים, לא המלצת לבנק להיכנס בנעליו של פישמן במניותיו ב"ידיעות אחרונות", ואולי כמיעוט היית מצליח בדרכיך הנעימות לשכנע את נוני מוזס, הבוס של "ידיעות אחרונות", לחלק דיבידנדים כדי לשרת מקצת החוב? האם זו לא המלצה לטובת הבנק, שאותו אתה משרת וממנו אתה מקבל את שכרך הנדיב?

2.

מדוע לא נשמע קולך, רק למען אהבת המולדת, בעת שפישמן הציע הסדר מביך לחובותיו, בלי לחשוף את נכסי ילדיו ואת נכסיו האחרים שאינם משועבדים? ראה איזה עבודת קודש עושה עכשיו עו"ד יוסי בנקל בחשיפת נכסים אחרים של פישמן ובדרישה לקבל את המקסימום על נכסים משועבדים. האם אתה לא רואה בתפקידך, כמובן למען אהבת המולדת, את הצורך לחקור, לבדוק ולהוציא לאור את כל מה שקרה בקריסה של פישמן או, למשל, במחיקה של 1.5 מיליארד שקל בדלק נדל"ן של יצחק תשובה? האם אתה חושב שתפקידך הוא רק לנקות את הלכלוך כמה שיותר מהר, למכור נכסים כמה שיותר מהר, לקבל הסדרי חוב מגוחכים כמה שיותר מהר וכמובן לקבל שכר-טרחה כמה שיותר שמן? ומה עם האמת? ומה עם הצדק? ומה עם ערכים? אין מושגים כאלה בעולמך?

3.

הסבר לציבור התמים, זה ששירת את המדינה בצבא וזה שמשלם מסים מלאים, הסבר לו בבקשה, למען אהבת המולדת, מהו מבחן משך השהייה בישראל לצורך חבות מס, אותו מבחן שלפיו אדם צריך לשהות לפחות 183 יום בישראל כדי לשלם מס; מהי אחת הדרכים לעקוף אותו? אה, אתה ודאי יודע שיש מיליארדרים חובבי שיט עם יאכטות מפוארות, עד כדי כך שהם מבלים בים במשך חודשים מדי שנה כדי לחמוק מהמבחן הזה. המיתוסים מדברים על מוריס קאהן, בני שטיינמץ ואפילו ארנון מילצ'ן. תקן אותנו אם אנחנו טועים, ואולי מילצ'ן כלול בחוק של הפטור לתושב חוזר?

המולדת שאתה כה אוהב, ובמיוחד הציבור הגדול שחי בה, מצפים בכיליון-עיניים לתשובותיך.

eli@globes.co.il