גם הרצוג עתר לבג"ץ: להשעות את נתניהו מתפקיד שר התקשורת

ראש האופוזיציה: "רה"מ הודה בניגוד עניינים חמור" ■ באופן אירוני, הדרישה של הרצוג עשויה להיטיב עם נתניהו - שיוכל לנקוט צעד כדי לשכך את הביקורת הציבורית

יצחק בוז'י הרצוג ובנימין נתניהו / צילום: רויטרס
יצחק בוז'י הרצוג ובנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אחרי העתירה של התנועה לאיכות השלטון, גם יו"ר המחנה הציוני וראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, עתר היום (א') לבג"ץ נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. הרצוג, יחד עם סיעתו ובאמצעות עורכי הדין שמעון בראון וערן מרינברג, מבקשים מבג"ץ להורות על השעייתו של נתניהו מתפקיד שר התקשורת, וזאת על רקע חקירת המשטרה ב"פרשת 2000" ותמלילי ההקלטות שהודלפו משיחותיו של נתניהו עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס.

"מהמידע שמגיע לציבור בעקבות החקירות, ומהאנשים המעורבים בהן הנמצאים בלב-ליבו של עולם התקשורת בישראל, עולה חשש כבד כי שר התקשורת מצוי בניגוד עניינים מובהק", נכתב בפתח העתירה. "ניגוד העניינים אינו מאפשר לשר התקשורת למלא את תפקידו תוך שטובת הציבור עומדת לנגד עינו לפני השיקולים האישיים שלו, הכול ללא משוא-פנים וללא השפעות ושיקולים זרים.

"בנסיבות כאמור וכל עוד מתנהלת כנגד שר התקשורת חקירה... לא ניתן להבטיח שאמון הציבור בשר התקשורת, במשרד התקשורת ובהחלטותיהם וביוזמותיהם לא ייפגע כתוצאה מכך שפעולותיו של השר ופעולות המשרד כולו עלולות להיראות כמושפעות משיקולים זרים", נכתב עוד.

במסגרת העתירה נטען כי "כבר כעת ברור שבפגישות שנערכו בין ראש הממשלה וכיום גם שר התקשורת, בנימין נתניהו, ומו"ל קבוצת 'ידיעות אחרונות', מר ארנון (נוני) מוזס, דנו השניים בדרכים שיש בהן כדי להטות את דעת הישראלי באמצעות אמצעי התקשורת השונים שבשליטת מר מוזס, על-מנת לשמור מעמדו של עיתון 'ידיעות אחרונות', אשר מר מוזס מהווה בין היתר היו"ר שלו...

"במסגרת שיחות אלה התגלה כי ראש הממשלה נתניהו הציג את עצמו כמי שיכול לשלוט בעיתון 'ישראל היום' וכמי שיכול לכוון את פעילותו. יתרה מזו, מהפרסומים השונים המגיעים לציבור פעל לכאורה ראש הממשלה ושר התקשורת באופן אישי כמתווך, על-מנת למצוא לקבוצת 'ידיעות' משקיעים/רוכשים במקומו או ביחד עם מר מוזס".

 

בעתירה מוזכרת גם חקירת המשטרה בעניין "תיק 1000", שגם בה יש לפי העותרים כדי לבקש את השעייתו של נתניהו מתפקיד שר התקשורת בשל טובות ההנאה שקיבל לכאורה נתניהו מאיש העסקים ארנון מילצ'ן, שעה שהוא משמש בין היתר כאחד הבעלים של ערוץ 10.

לאחר הגשת העתירה מסר הרצוג, בין היתר על רקע הפוסט שכתב נתניהו על העובדה שפירק את הממשלה הקודמת לאחר שחוק "ישראל היום" עבר בקריאה טרומית: "ברור שראש הממשלה הודה בניגוד עניינים חמור, וכל רגע בתפקיד מהווה נזק הולך ומחמיר. המצב שנוצר משול לשר תחבורה שהודה כי הוא בעל עניין אישי ועסקי בחברת התחבורה הגדולה במדינה, או לשר אוצר שהוא בעל עניין אישי ועסקי בבנק הגדול במדינה.

"דבריו של ראש הממשלה הפכו אותו ממשרת ציבור למשרת חברה פרטית בבעלות איל הון פרטי, המפעיל את ראש הממשלה כמנהל שיווק".

באופן אירוני, דווקא העתירה של הרצוג עשויה לשרת את נתניהו. הדרישה לוותר על תיק התקשורת מוצאת בימים האחרונים אוזן קשבת דווקא בסביבתו של ראש הממשלה, שם יש מי שסבורים כי ויתור שכזה עשוי להרגיע את הביקורת הציבורית והתקשורתית ולאותת כי בכובעו כראש ממשלה, לא נפל פגם בשיחותיו עם מוזס. אפילו יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (ליכוד), הבהיר כי הוא בעצמו הציע לנתניהו לוותר על התיק, לאחר סיום החקירה בעניין.

ככלל, מצבו העגום בסקרים של המחנה הציוני ושל הרצוג בפרט הופך את התרחיש של בחירות קרובות לתרחיש בלהות. היחיד במערכת הפוליטית שעשוי להרוויח מבחירות הוא יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שממשיך להוביל בסקרים האחרונים.