ד"ר דב קליין ועו"ד איתן קונדה ניצחו את דיירי מלון מנדרין בת"א

ביהמ"ש קבע כי חברת קניוני הים, בבעלות המנתח הפלסטי ד"ר דב קליין ועו"ד איתן קונדה, היא הבעלים של המתחם, וכי הדיירים הם חוכרים של הדירות בלבד ■ לפיכך, לדיירים אין זכויות בשטחים מעבר לדירתם

"לא מצאתי כל פגם בהתנהלותם, בכל הקשור למכירתם והעברתם של המקרקעין מאזורים לקניוני הים" - כך קבע השופט יהודה פרגו בבית המשפט המחוזי תל-אביב ושם סוף לסכסוך בין בעלי הדירות לבעלי המלון במתחם מנדרין בצפון תל-אביב.

141 בעלי דירות במלון הגישו תביעה נגד עו"ד איתן קונדה, חברת קניוני הים שבבעלותו ובבעלות רעייתו, שהיא בעלת השטחים המסחריים בקומת הקרקע של המלון, וחברת אזורים שהייתה בעלת המבנה עד 2007.

לטענתם, עו"ד קונדה ניצל את מעמדו כיו"ר ועד הדיירים מול בעלת המבנה לשעבר, אזורים, ופעל מאחורי גבם לרכוש את השטחים בקומת הקרקע, המשמשים כמתחם המסחרי, יחד עם שותפו, המנתח הפלסטי המפורסם ד"ר דב קליין.

מלון מנדרין נמצא בצפון תל-אביב, על חוץ הצוק סמוך לגבול עם הרצליה. בשנת 2008 חברת קניוני הים, שבבעלות קונדה וקליין, רכשה את השטח המסחרי שבקומת הקרקע של הבניין תמורת 5 מיליון דולר מחברת אזורים.

כיום מחזיקה חברת קניוני הים ביותר מ-50% משטחי המבנה, הכוללים את הן את השטח המסחרי של המלון והן 50 יחידות מגורים. החברה מחזיקה גם בחלקת הקרקע שעליה נמצא המבנה, ששטחה 10.9 דונם. החלקה כוללת גם את החניון למרכז המסחרי, ועל-פי תוכנית המתאר לשטח, יש עליה זכויות בנייה למלון נוסף בן 250 חדרים, מעל מרכז מסחרי שיחובר למרכז הנוכחי.

כאמור, התובעים טענו כי קונדה ניצל את מעמדו ותפקידו כיו"ר ועד וניהל מגעים לרכישת נכסים במתחם מחברת אזורים, מולה הגישו הדיירים תביעה שהגיעה לגישור. לטענתם, קונדה המליץ להתפשר על סכומים מגוחכים בתמורה לעסקה מוצלחת בין החברה בבעלותו לבין חברת אזורים.

"הבעלות בשלמות על המקרקעין ובניין מנדרין הייתה של אזורים. ב-2007 הבעלות בשלמות היא של חברת קניוני הים", נקבע בהחלטה. כמו כן, נקבע כי לבעלי יחידות הדיור במקום גם אין זכויות בכל בנייה עתידית שתהיה במקום, ובראשה המלון הנוסף שאמור להיבנות לצד מלון מנדרין.

בית המשפט קבע כי בעלי הדירות היו מודעים היטב למעמדם כחוכרים ולא כבעלים. "החוכרים, לפחות חלקם הארי, הם אנשי עסקים, לרבות בעסקי נדל"ן, שעסקות מסוג זה אינן זרות להם, והסכם החכירה ותנאיו היו נהירים להם היטב", נכתב בפסק הדין.

במהלך המשפט אף תוחקרו חלק מהתובעים, כדי להיווכח שהם ידעו היטב את תנאי החכירה שבהם רכשו את הדירות במלון, וכדי להראות שבעת רכישת יחידות הדיור, המידע כולו היה פרוש וגלוי בפניהם.

עו"ד איתן קונדה מסר בתגובה: "אני מקווה שפסק הדין שם סוף לסאגה המתמשכת ולרדיפה שחוויתי מצד קבוצת דיירים בעניין 'חוסר ההבנה' שלהם לגבי מעמדם המשפטי של הדיירים כחוכרים מול מעמד חברת קניוני הים, שהם הבעלים של המתחם כולו".