ארטימדיה משנה את מודל ההתקשרות מול אתרי ONE וספורט 5

רשת הפרסום הדיגיטלית מסירה את התחייבותה למינימום תשלום, המהווה עבור הפבלישרים רשת ביטחון, ועוברת למודל חלוקת רווחים

אתר ספורט 5 / צילום מסך
אתר ספורט 5 / צילום מסך

חברת ארטימדיה משנה את מודל ההתקשרות שלה עם חלק מהאתרים הבינוניים-קטנים: ל"גלובס" נודע כי ארטימדיה הסירה את ההתחייבות השנתית למינימום תשלום לאתרים ספורט 5 ו-ONE, ובמקום זה היא מציעה להם מודל של חלוקת רווחים.

ארטימדיה היא רשת פרסום דיגיטלית הפועלת כסוג של קואליציית פבלישרים המשתמשים בה כפלטפורמה לשיווק מלאי הווידאו שלהם. עד לכניסתה לשוק לפני כשנה וחצי, שיווק כל אחד מהפבלישרים את הפרסום שלו באופן עצמאי וסגר עם מפרסמים דילים ישירים.

במצב ששרר אז, כדי לפרסם בכמה אתרים ישראליים בו-זמנית, היה על המפרסם או על חברת המדיה להתקשר עם כל אתר בנפרד - מה שהביא גם לבזבוז גדול וגם הקשה מאוד על האפשרות של הפבלישרים להתמודד מול החלקים הגדלים והולכים של פרסום שהועבר לקבוצות הבינלאומיות גוגל ופייסבוק.

למרות זאת, האופציה הלכאורה מתבקשת של שילוב הכוחות המקומיים לא עברה בקלות אצל השחקנים בארץ, שחששו מאובדן שליטה בברז הפרסום שלהם והעברת המושכות של פרסום הווידאו לידיים אחרות. כפועל יוצא מכך, נדרש תמריץ כלכלי שיבטיח לכל אתר שמצבו לא יורע לעומת המצב הקיים בעת ששיתוף-הפעולה יצא לדרך.

ארטימדיה היא חברה-בת של ארטוויז'ן, חברה בינלאומית עם כיסים עמוקים. הקמתה הייתה אמורה להיות יריית הפתיחה וסוג של מעבדה לפני יצוא הפורמט לשווקים נוספים בחו"ל. לכן לא חסכו בחברה במאמצים ובהתחייבויות כספיות שאמורות היו לרתום את החלק המכריע של הפבלישרים בישראל.

לצורך זה התחייבה ארטימדיה על סכומי כסף גדולים מול הפבלישרים. כך על-פי הערכות, ההתחייבות לוואלה עומדת על כ-13 מיליון שקל בשנה - בלי קשר לכמות הפרסום שארטימדיה תמכור בסופו של דבר. פורמט כזה עובד גם מול אתרים אחרים, גדולים כקטנים, מ-ynet ועד ONE.

מאז השקת הפעילות של ארטימדיה בארץ חלפה כבר שנה וחצי, ונראה כי הזמן שחלף מאפשר תמונה טובה יותר של המציאות כהווייתה לכל מי שנוטל חלק במשחק. נראה כי בארטימדיה מעדיפים שלא לטלטל את הספינה עם הפבלישרים הגדולים, המהווים את הבסיס המשמעותי לקואליציה, אך עם הפבלישרים הקטנים שנוכחותם עלולה להיתפס כפחות אקוטית - קל יותר לייצר מציאות חדשה.

בארטימדיה כאמור הודיעו לשני האתרים כי השנה לא יתחייבו לרשת ביטחון כספית כלשהי - מה שלא התקבל בחיוב באתרים המדוברים. עם זאת, בשלב זה לא נפסק שיתוף-הפעולה, ופרסום הווידאו שלהם עדיין משווק כחלק מהרשת.

בארטימדיה סירבו להגיב לידיעה.