קנה סמארטפון LG תקול מסלקום - ויקבל את כספו בחזרה

ביהמ"ש: "ברור כי אין לקבל מציאות בה לקוח יקבל מכשיר - ובמשך שנה יגיע לתקנו 5 פעמים" ■ עם זאת, נדחתה טענת הלקוח כי הטאבלט שקיבל מסלקום ניתן לו במתנה, וזאת כיוון שחתימתו הופיעה על מסמך העסקה

שנה וחצי אחרי שהלקוח רכש מכשיר סלולרי רווי בתקלות, השופט יוסי ברכיה מבית המשפט לתביעות קטנות בהרצליה חייב את חברת סלקום לבטל ללקוח את העסקה ולשלם לו הוצאות משפט.

לצד התביעה בה דרש לבטל את העסקה, טען התובע כי במעמד רכישת הטלפון הובטח לו כי יקבל טאבלט במתנה - כפי שקורה לרבים מלקוחות חברות הסלולר - ובדומה לרבים, בהמשך התברר לו כי לא מדובר במתנה אלא בעסקה עבורה הוא משלם.

בעניין זה ניצחה סלקום, כאשר השופט פסק כי למרות שטענת הצרכן היא שהטאבלט ניתן לו במתנה, חתימתו מתנוססת על גבי מסמך העסקה - ומכאן שהיא מעין ערובה לכך שהוא אישר את הרכישה.

המסקנה כאן עבור כלל הצרכנים היא לא לחתום על שום מסמך שמציגים לכם נציגי המכירות הממולחים, עד אשר יתברר לכם בדיוק מה משמעותו.

באשר לטלפון הסלולרי - כאן השופט פסק לטובת התובע והורה לבטל את העסקה ולהשיב ללקוח את כספו.

הסיפור מתחיל בחודש יוני 2015, כאשר התובע הגיע לסניף סלקום בכפר-סבא כדי לרכוש מכשירי סלולר. הוא בחר בסמארטפון מסוג LG G4 לרעייתו ובאייפון 6 עבורו. באותו מעמד הוצע לתובע, לטענתו, לקבל במתנה מכשיר טאבלט בחינם, והוא הסכים לכך.

לטענת הלקוח, התקלות במכשיר ה-LG צצו כבר חודשיים לאחר הקנייה. אז הוכנס המכשיר לתיקון למשך שבוע. בהמשך, כך נטען, המכשיר התקלקל פעמים נוספים ונכנס לעוד 5 תיקונים - בכל פעם למשך שבוע לפחות.

התובע טען כי לאחר התקלה השלישית, הוא עמד על כך שהמכשיר יוחלף למכשיר חדש ולא למכשיר מחודש. לטענתו, הוא קיבל מכשיר שנאמר לו כי הוא חדש, אך גם מכשיר זה התקלקל. התובע ביקש שוב שהמכשיר יוחלף למכשיר חדש, כשהסכומים ששולמו על חשבון המכשיר ינוכו מהמכשיר החדש שיקבל, וכן לא יחייבו אותו בתשלומים על המכשיר הישן.

עוד טען הלקוח כי במעמד זה הוברר לו כי הוא משלם סכום של 39 שקל בחודש על הטאבלט, "כאשר היה ברור לו כי הוא קיבל את הטאבלט במתנה". חיובים אחרים שהוא הופתע למצוא בחשבוניות היו גם עבור תיקונים של המכשיר. באשר לטאבלט - כאמור, חתימת הלקוח על העסקה השנויה במחלוקת פעלה נגדו, והשופט לא אישר את ביטול העסקה (בחיובים של כ-1,400 שקל).

"חתימת התובע על רכישת הטאבלט מהווה כחתימה על הסכם כתוב. טענותיו של התובע כנגד אי-ידיעתו על מה הוא חתם, מהוות טענות בעל-פה כנגד מסמך בכתב. הכלל הוא שלא ניתן להעלות טענות בעל-פה כנגד מסמך בכתב... חזקה על אדם בגיר שהוא יודע היטב על מה הוא חותם, ומעת שהוא חותם על מסמך, חתימתו מחייבת אותו... לפיכך יש לקבוע כי הוא ידע, או שהיה עליו לדעת, שהטאבלט נמכר לו ולא ניתן לו במתנה", קבע השופט.

באשר למכשיר הסלולרי התקול, סלקום טענה להגנתה כי היא "לא מייצרת את מכשירי ה-LG, אלא הם רק מספקים מכשירים ללקוחות מהיצרן", ומכאן טענה כי תפקידה לתת שירות בלבד.

אולם השופט התרשם כי סופק ללקוח מכשיר פגום: "ברור כי אין לקבל מציאות בה לקוח יקבל מכשיר, ובמשך שנה הוא יגיע לתקנו 5 פעמים. אין זה מתקבל על הדעת שבמכשיר חדש יתגלו כל-כך הרבה תקלות שיפגעו באיכות השימוש במכשיר... הנתבעת הפרה את הסכם הרכישה עם התובע ולא סיפקה לו מכשירים באיכות המצופה ממכשיר חדש ויקר".

לדברי השופט, "אין כל ספק כי לו היה ידוע מראש לתובע כי המכשיר החדש שהוא קונה מהנתבעת יהיה מרובה בתקלות, והוא ייאלץ להכניסו לתיקון 5 פעמים במשך שנה - הוא לא היה מתקשר בעסקה זו מלכתחילה. מכאן כי ריבוי התקלות מהוות הפרה יסודית של העסקה".

לכן פסק השופט כי הלקוח זכאי לבטל את העסקה, כלומר התובע יחזיר את מכשיר הטלפון לחברה ויקבל את כספו חזרה. עוד נקבע כי סלקום תשלם לתובע הוצאות משפט בסך 600 שקל (ת"ק 34676-09-16).