יינות ביתן תיקנס בכ-25 מ' ש' בגין הפרת תנאי המיזוג עם מגה

רשות ההגבלים: יינות ביתן לא מכרה את כל הסניפים שהתחייבה למכור, אף שמועד המכירה עבר ■ בנוסף, בעלי הרשת נחום ביתן ייקנס ב-700 אלף שקל

האם רכישת רשת מגה תעלה ליינות ביתן ולבעלים נחום ביתן עוד יותר ביוקר? רשות ההגבלים העסקיים הודיעה היום (א') על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 25.64 מיליון שקל על רשת יינות ביתן ועיצום כספי נוסף בסך 700 אלף שקל על נחום ביתן, בעלי הרשת, בגין הפרת תנאי המיזוג בין יינות ביתן לבין מגה.

רשת מגה קרסה ברעש גדול בינואר 2016, נכנסה להליך הקפאת הליכים, ומונו לה 3 נאמנים - רו"ח גבי טרבלסי ועורכי הדין אהוד (אודי) גינדס ואמיר ברטוב. לאחר הליך התמחרות מורכב, שראשיתו בהצעות של 140-160 מיליון שקל עבור הרשת, נמכר חלק הארי של הרשת מגה לרשת יינות ביתן בתמורה ל-485 מיליון שקל.

המכירה הייתה כפופה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים, ואישור זה ניתן בכפוף לתנאים. בין היתר הותנה המיזוג בין רשות יינות ביתן לרשת מגה בכך שיינות ביתן תמכור סניפים ב-8 אזורים שונים, שבהם ישנה חפיפה בין סניפי מגה לסניפי יינות ביתן.

הסניפים שסגירתם נדרשה ממוקמים ברעננה, בהרצליה, בשוהם-אייר פורט סיטי, בקריית שמונה, באילת, במגדל-העמק, בתל-מונד-קדימה ובקריית אתא. לגישת רשות ההגבלים, באזורים אלה איחוד בין סניפי מגה לבין סניפי יינות ביתן יכול היה ליצור לרשת המאוחדת כוח שוק כלפי הצרכנים, וזאת בשל מיעוט רשתות מזון קמעונאיות באותו אזור.

כעת טוענת רשות ההגבלים כי רשת יינות ביתן והבעלים הפרו תנאים אלה של המיזוג.

בהחלטה על הטלת הקנסות שנשלחה לרשת יינות ביתן, צוין כי המועדים שנקצבו ליינות ביתן למכירת הסניפים בתנאי המיזוג חלפו, ואולם בשלב זה יינות ביתן קיימה רק את התנאי ביחס למכירת החנויות באזור הרצליה, כאשר סניפים שהיה עליה למכור ביתר האזורים טרם נמכרו. "בכך הפרה יינות ביתן את תנאי המיזוג", נקבע בהלטה על הטלת הקנסות.

עוד עולה מהחלטת רשות ההגבלים כי משחלף המועד הקבוע בתנאים למכירת הסניפים על-ידי יינות ביתן, והמכירה לא בוצעה, הועברו הזכויות בסניפים שלא נמכרו לנאמן לשם מכירתן, אך לאחר העברת הזכויות בסניפים לידי הנאמן התנהלה יינות ביתן לכאורה באופן הפוגע ומסכל את עבודת הנאמן.

בין היתר, טוענת הרשות, נמנעה יינות ביתן, לכאורה, משך זמן רב לפתור מחלוקת שנתגלעה בינה לבין הרבוע הכחול, שהיא בעלת המקרקעין עליהם פעלו חלק מסניפי מגה אותם הייתה צריכה יינות ביתן למכור; יינות ביתן לא קידמה את המשא-ומתן מול הרבוע הכחול ולא פתרה את הסכסוך, ובשל כך נמנעה הרבוע הכחול להעביר את הזכויות של יינות ביתן בנכסים. בהתאם, הסכסוך מנע גם את מכירת הסניפים על-ידי הנאמן.

כמו כן, נטען, יינות ביתן עיכבה במשך זמן רב העברה של מידע שהיה נחוץ לנאמן לגבי החנויות על-מנת לבצע את תפקידו; ובנוסף סיכלה את מכירת החנות שלה בקריית שדה התעופה באמצעות פנייה לבעלת הנכס, ובכך מנעה אפשרות של רכישת הנכס על-ידי מתחרה.

כן טוענת הרשות כי יינות ביתן סיכלה את מכירת החנות בשוהם, בכך שניסתה למכור את הזכויות באותה החנות לרשת ויקטורי, לאחר שאלה כבר נמכרו על-ידי הנאמן לרמי לוי, ואף ניסתה לשדל את עובדיה שלא להמשיך להיות מועסקים בחנויות שהיו אמורות להימכר על-ידה לידי ויקטורי. ניסיון זה, על-פי ההחלטה, נעשה למרות שיינות ביתן התחייבה באופן מפורש בהסכם עם ויקטורי לאפשר לויקטורי להעסיק את עובדי החנויות הנמכרות במשך תקופה מסוימת, וגם בכך יש כדי לפגוע במאמצי מכירת החנות לויקטורי ובאפשרות של ויקטורי לפתוח את החנויות לפעילות ולהתחרות עם יינות ביתן באותם אזורים.

תנאי המיזוג שהוטלו על יינות ביתן במסגרת המיזוג עם מגה הטילו עליה חובה מפורשת לשתף פעולה עם הנאמן ולסייע לו בכל הנדרש על-ידו על-מנת להשלים את מכירת החנויות. המעשים שפורטו לעיל מפרים את החובה שהוטלה על יינות ביתן במסגרת תנאי המיזוג.

בהודעת הרשות בנוגע להטלת הקנס צוין כי "הפגיעה הפוטנציאלית שנגרמת לתחרות כתוצאה מאופן התנהלותה של יינות ביתן ברורה ומובנת מאליה, שכן לכתחילה הורתה רשות ההגבלים העסקיים על מכירת סניפים רק במקומות בהם סברה כי המיזוג שבין יינות ביתן למגה עלול לגרום לפגיעה בתחרות האזורית. לפיכך, דחיית מכירת הסניפים והותרתם בידי יינות ביתן מעוררות חשש ברור לפגיעה משמעותית בתחרות".

עוד ציינה הרשות בהודעת הקנס כי "הפרת התנאים על-ידי יינות ביתן, קרי, הימנעות ממכירת החנויות במועדים שנקצבו לכך בעוד המיזוג יצא אל הפועל, משמעה גריעת מתחרה מאותם אזורים גאוגרפיים, וגורמת מטבעה לפגיעה בתושבי האזורים הרלוונטיים, הזקוקים לשירותים המסופקים בחנויות האמורות".

יינות ביתן הוזמנה להציג את עמדתה ביחס לכוונת החיוב בקנסות בטרם מתן החלטה סופית.

מיינות ביתן נמסר בתגובה: "אנו פועלים ונפעל במסגרת דרישות הרשות והחוק". 

מחלוקת מול רשת ויקטורי 

בשבוע שעבר סערו הרוחות בין ועד עובדי מגה ובין אייל רביד, בעלי רשת ויקטורי, על רקע עשרות עובדי מגה המושאלים לויקטורי במסגרת העברת שני סניפי מגה לשעבר לידי ויקטורי - זאת בהתאם להחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים כתנאי לרכישת מגה על-ידי ינות ביתן. שני הסניפים שכבר עברו לידי ויקטורי ממוקמים ברעננה ובהרצליה (סניף שבעת הכוכבים).

טענת אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה, הייתה שרשת ויקטורי "מתעמרת" בעובדים המושאלים, כשהיא מנסה לפתות אותם לעבור לעבוד בשורותיה ולעזוב את מגה באמצעות מענקים ובונוסים.

רביד טען מנגד כי אין כל בסיס לטענות בדבר התעמרות בעובדים, וכי אין פסול בכך שהוא מציע לעובדי מגה לעבור לעבוד בויקטורי, וציין כי חלקם כבר עשו זאת.

ביום חמישי בערב יושרו ההדורים בין הצדדים, זמן קצר לפני ש-4 סניפים של מגה צפויים לעבור לויקטורי ועמם עוד עשרות עובדי מגה שיהיו מושאלים לרשת. לפי ההבנות שהושגו בין הצדדים, עובדי מגה ימשיכו לעבוד תחת הנהלת ויקטורי בהשאלה לתקופה של עד 5 חודשים.

עוד נזכיר כי בהתאם לפרסומים ב"גלובס", עובדי מגה לשעבר ממתינים מזה חודשים ארוכים לקבל את הפיצויים המובטחים להם, לרבות מכתבי פיטורים שיאפשרו למי שרוצה לעזוב - לעשות כך. נאמני מגה הגיבו לעניין זה ומסרו כי העובדים יקבלו את כל מה שהובטח להם במסגרת רכישת הרשת בחודש הקרוב, כשלדבריהם התשלום והקצב בו מתנהלים הנאמנים הוא מהיר מהמקובל בתיקים מהסוג הזה.