עובדי מגה עדיין מחכים למכתבי הפיטורים: "אנחנו בני-ערובה"

עובדים לשעבר ברשת שקרסה מחכים יותר מחצי שנה למכתבי פיטורים ולפיצויים בהתאם, אך המועד לקבלתם שוב נדחה ■ הנאמנים: "כל יתרות החוב שולמו לעובדים. התהליך הדרגתי וצפוי להסתיים בשבועות הקרובים"

סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר
סניף מגה בעיר / צילום: איל יצהר

בחודש שעבר פורסם ב"גלובס" כי עובדים לשעבר במגה טוענים כי זה חצי שנה שהם מחכים למכתבי הפיטורים שהובטחו להם ולפיצויים בהתאם. אלא שלמרות ההבטחות כי טופסי 161 ומכתבי הפיטורים יועברו אליהם עד לסוף חודש ינואר, הדבר לא קרה, וכעת עודכנו אלפי עובדי מגה לשעבר - שעובדים היום תחת רשת יינות ביתן - כי הם יצטרכו להמתין חודש נוסף.

בסוף חודש הובטח לכ-3,500 עובדי מגה כי יקבלו מכתבי פיטורים וטופסי 161 כולל פיצויים, וכך כל אחד יוכל לקבל החלטה מושכלת אם לפרוש או להישאר. אלא שאז אושרה הארכה למתן הטפסים, בין היתר בשל העובדה שמועד חגי תשרי התקרב, והיה חשש לגל עזיבות שימוטט את הרשת. הארכה זו נמשכה עד לסוף 2016, לאחר מכן לסוף ינואר, וכעת כאמור לתחילת מארס.

"רק בסוף ינואר, כשכמעט חלף המועד שהובטח לנו, הזיזו את מועד הקבלה לתחילת חודש מארס - ממש לפני פסח, ולא נתפלא אם גם אז לא יקרה. מושכים אותנו חודשים ארוכים, ואנחנו לא מצליחים לקבל מענה ענייני. יש בינינו בעלי משפחות שבונים על כספים שהובטחו להם די מזמן, ואין לנו עם מי לדבר", אומר ל"גלובס" עובד מגה לשעבר.

לדבריו, "באשר לסכום הפיצויים שהיינו אמורים לקבל, 'סותמים' לנו את הפה בכל פעם עם הפקדה של סכומים חלקיים ולא ברורים, מבלי שנקבל תחשיב או הסברים לפשרם וליתרה החסרה. התחושה היא שמורחים אותנו ומנסים לסתום לנו את הפה, והתסכול גבוה. גם עובד שרוצה לעזוב הוא בן-ערובה, משום שללא המכתבים אין לו אפשרות לעזוב".

ביום ראשון שעבר, 29 בינואר, שיגר אלי אייל, יו"ר ועד עובדי מגה, מכתב לעובדים, לפיו טופסי 161, מכתבי שחרור קופות והכרעת החוב (פירוט החוב שאושר) יישלחו לעובדים רק בסוף חודש פברואר-תחילת חודש מארס.

במכתבו ציין אייל כי "עובדים אשר טופס גמר החשבון שלהם הגיע באיחור או לא נקלט אצל הנאמנים או במשרד עורכי הדין הורנשטיין, ואשר לא יקבלו תשלום במהלך שבוע זה, ודאגו להעביר למשרד עורכי דין הורנשטיין פקס עם הפרטים שהיו צריכים לשלוח - יקבלו את הכספים המגיעים להם במהלך חודש מארס".

אייל כתב עוד כי "למרות הבטחתם הודיעו הנאמנים כי טופסי 161, מכתבי שחרור קופות והכרעת החוב יישלחו לעובדים רק בסוף חודש פברואר-תחילת חודש מארס. יובהר בעניין זה כי הודעתי, כיו"ר הוועד, כי טופסי 161 ומכתבי השחרור יימסרו לעובדים ביחד עם תשלום יתרת החוב, נעשתה לאחר שהנאמנים הודיעו לנו במפורש כי כך ייעשה! למרות זאת ולמרות דרישה זו מהנאמנים, הודיעו הנאמנים כי הם לא יכולים לעמוד ביעד זה, וכי משמעות הדבר תהיה דחיית העברת הכספים לעובדים. לכן החליטו הנאמנים על העברת כספי יתרת החוב במהלך שבוע זה ומשלוח הטפסים רק בהמשך".

בכתבה שפרסמנו בחודש ינואר אמר אייל כי "כשמדובר בכסף, כולם רוצים עכשיו ומיד, אבל המערכת המשפטית עובדת לאט, בעיקר בכל הנוגע לתביעות חוב. אין שבוע שאנחנו לא מוציאים מכתבים ברורים ומדריכים את כל העובדים מה עליהם לעשות. אני מבין את מי שבלחץ, והם צודקים. כולם זכאים לפיצוי, ונדאג שיקבלו את המגיע להם".

תגובת הוועד כיום לפניית "גלובס" היא כי "הנאמנים הודיעו כי למרות הבטחתם, טופסי 161, מכתבי שחרור קופות והכרעת החוב יישלחו לעובדים רק בסוף פברואר או בתחילת מארס. ההחלטה על מועד השליחה היא בידי הנאמנים בלבד. אף על-פי כן, אנחנו פועלים מול הנאמנים כדי להבטיח שיעמדו במועד שנקבע. נציין כי עד כה הנאמנים עמדו בכל התחייבויותיהם כלפי העובדים".

עוד מוסיף אייל כי "מדובר באלפי תביעות, ולכן זה תהליך לא קצר. כאמור, אין לנו אינדיקציות שהנאמנים לא מתכוונים לעמוד בכל ההתחייבויות. נכון לעכשיו, מלבד הקצב האטי, העבודה מולם טובה מאוד".

מטעם נאמני מגה נמסר: "הנאמנים פועלים בתיאום מלא עם הוועד והעובדים, כאשר דלתנו פתוחה לבדיקה פרטנית בעניינו של כל עובד. לפני כ-3 שבועות שולמה לעובדים מקדמה בגין חוב העבר, ובשבוע שעבר שולמו לעובדים כל יתרות החוב. התהליך המורכב של הפקת הטפסים השונים לאלפי העובדים - החל. במסגרת זו מתבצעת בדיקה דקדקנית של החוב לכל עובד ועובד, חישוב הניכויים, בדיקת היתרות בקופות וכו'. התהליך הדרגתי וצפוי להסתיים בשבועות הקרובים".