הכנסת תייצג עצמה בנפרד בבג"ץ בעתירות נגד מס דירה 3

הדבר עשוי להוות מכה קלה לשר האוצר משה כחלון שהוביל את החקיקה, לאור חוות-הדעת הקשה של יועמ"ש הכנסת בדבר פגמים מהותיים בהליך החקיקה

עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת
עו``ד איל ינון, מזכיר הכנסת / צלם: דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, והיועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, הכריעו: הכנסת תייצג את עצמה בנפרד בעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד החוק למיסוי דירה שלישית - כך נודע ל"גלובס".

הדבר עשוי להוות מכה קלה לשר האוצר משה כחלון שהוביל את החקיקה, ויש בו כדי להעניק מידה של רוח גבית לעותרים, שכן ינון התריע בעבר שנפלו פגמים מהותיים בהליך החקיקה. עם זאת, ינון הדגיש כי אין לו השגות על עצם החוק ומהותו אלא רק על הפרוצדורה.

אדלשטיין וינון התלבטו עד עתה האם לנקוט צעד זה - או לאפשר ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגן על החוק גם בשם הכנסת.

כפי שחשף משה ליכטמן ב"גלובס", כחלון נפגש אתמול (א') עם מנדלבליט לקראת הדיון בעתירות יחד עם בכירי משרדו, כדי לדון בין היתר בדרכים להתמודד עם הפגמים עליהם התריע ינון. האחרון, נזכיר, קבע לאחר אישור החוק בוועדת הכספים וטרם אישורו הסופי במליאת הכנסת כי הנוסח הסופי של החוק הונח על שולחן הוועדה בשעת ערב מאוחרת, בלי לאפשר לחברי הוועדה להתעמק בסעיפיו ולהציע הסתייגויות.

למעשה, טען ינון, יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, התעקש לקיים הצבעה כמה שעות לאחר מכן, למרות שהיועצת המשפטית של הוועדה התריעה על כך. יו"ר הכנסת אדלשטיין העניק גיבוי לחוות-הדעת של ינון ודרש דיון חוזר בוועדה, אולם גפני וכחלון סירבו.

תגובת הכנסת ותגובת המדינה לעתירות בבג"ץ יוגשו עד מחר (ג'), לבקשת בית המשפט.

העתירות לבג"ץ הוגשו בין היתר על-ידי סיעות האופוזיציה, שנשענו על חוות-הדעת של יועמ"ש הכנסת, ועל-ידי מספר קבוצות של משקיעים בעלי דירות. גם האחרונים נשענו על הפגמים בהליך החקיקה, אולם הם מתנגדים לחוק בעיקר בשל הפגיעה הצפויה בהם, בטענה כי המס יגולגל בסופו של דבר על השוכרים.