"תמיכת הפרקליטות בעמדת שרה נתניהו - בשל לחץ הזוג נתניהו"

לקראת הדיון מחר בבקשת שרה נתניהו לצרפה כמערערת בתיק מני נפתלי - באת-כוחו של נפתלי, עו"ד נעמי לנדאו, מותחת ביקורת על פרקליטות המדינה

עורכת דין נעמי לנדאו/ צילום: סטודיו גילי ומירית
עורכת דין נעמי לנדאו/ צילום: סטודיו גילי ומירית

"התמיכה של פרקליטות המדינה בעמדת אשת ראש הממשלה שרה נתניהו, שלפיה יש לצרף את שרה נתניהו כמערערת בתיק מני נפתלי, היא עמדה לא כנה ולא מקצועית, והיא נעשית מטעמים פסולים. תמיכת הפרקליטות בעמדה הזאת נובעת כנראה מלחצים ישירים ועקיפים פסולים, שמופעלים עליה על-ידי הזוג נתניהו ומקורביהם" - כך אמרה היום (ב') ל"גלובס", עו"ד נעמי לנדאו.

עו"ד לנדאו מייצגת את מני נפתלי, אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, בסכסוך המשפטי מול המדינה ומעון ראש הממשלה סביב תנאי העסקתו במעון, שיגיע מחר (ג') לדיון, בערעור שהוגש, בבית הדין הארצי לעבודה.

לפני שנה, בפברואר 2016, קיבלה נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, דיתה פרוז'ינין, את תביעת הפיצויים שהגיש נפתלי נגד המדינה בטענה ל"העסקה פוגענית" בתקופת עבודתו במעון ראש הממשלה, ופסקה לנפתלי פיצוי בסך 155 אלף שקל. בנוסף, נקבע כי נפתלי יקבל החזר הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל, כך שבסך-הכול נקבע כי המדינה תשלם לו 170 אלף שקל. 

תביעתו של נפתלי הופנתה אמנם נגד המדינה ומעון ראש הממשלה, אבל מי שעמדה במוקד המשפט הייתה שרה נתניהו. השופטת פרוז'ינין קבעה כי במעון ראש הממשלה שררו תנאי העסקה פוגעניים בשל התנהגותה של הגברת נתניהו ויחסה אל חלק מהעובדים.

בית הדין לעבודה פירט את העדויות, שלפיהן תנאי ההעסקה כללו העלבות, השפלות והתפרצויות זעם וכן שעות עבודה רבות וחריגות. המדינה ערערה לבית הדין הארצי על פסק הדין של בית הדין בירושלים, והדיון בערעור יידון מחר בבית הדין הארצי.

המדינה טוענת, באמצעות עו"ד מיכל לייסר מהמחלקה למשפט העבודה בפרקליטות המדינה, כי נפלו טעויות משפטיות מהותיות בפסק הדין ב"תיק נפתלי". עיקרו האחד של הערעור מכוון נגד הטעות המשפטית, שלטענת המדינה נפלה בפסק הדין של בית הדין האזורי, ולפיה על אף שדחה את טענת נפתלי בדבר התבססות התנאים לקיומה של הבטחה שלטונית, ובדבר היעדר האפשרות לפצות בגין אי-אכיפתה - בית הדין פסק לבסוף לנפתלי פיצוי בגין השלכות אי-קיומה של "הבטחה" זו.

עיקרו השני של הערעור מכוון לכך שבית הדין האזורי כונן, הלכה למעשה, עילת תביעה עצמאית בדבר "העסקה פוגענית", שאותה ביסס על הצעת "החוק למניעת התעמרות בעבודה", על אף שהוא עבר קריאה טרומית בלבד, ובאותו עניין הוסיף ופסק פיצוי, לאור העקרונות המעוגנים בהצעת החוק האמורה.

יצוין כי לא רק המדינה ערערה על פסק הדין של בית הדין האזורי בתיק נפתלי. גם שרה נתניהו עצמה הגישה באמצעות בא-כוחה, עו"ד יוסי כהן, בקשה להצטרף להליך הערעור בבית הדין הארצי. רשם בית הדין הארצי לעבודה אמנם דחה את הבקשה, אך מחר היא תידון בשנית על-ידי שופטי בית הדין הארצי.

 

כניעה ללחץ

מי שהתייצבה לצדה של שרה נתניהו, ותומכת בבקשתה להצטרף כצד לערעור, היא פרקליטות המדינה. בתגובה שהעבירה לפני מספר ימים הפרקליטות לבית הדין הארצי, היא כתבה כי "בנסיבות המקרה, היה מקום לקבוע כי עומדת לגברת נתניהו זכות לערער על פסק דינו של בית הדין לעבודה בירושלים".

הפרקליטות חזרה על העמדה שהביעה מיד לאחר שנתניהו הגישה את ערעורה, שלפיה משום שההליך עוסק כל-כולו על טענות המכוונות נגד שרה נתניהו, זכותה להיות צד להליך הערעור. הפרקליטות הדגישה כי הזכות של נתניהו לערער לא נשענת על כך שהיא הייתה עדה בתיק, אלא על כך שבנסיבות התיק ונוכח פסק הדין, היה על בית הדין לצרפה כצד דרוש בתיק.

עו"ד לנדאו ממשיכה ומותחת ביקורת על תמיכת הפרקליטות בעמדתה של אשת ראש הממשלה, שלדברי לנדאו נובעת, בין היתר, מאמירות של ראש הממשלה (שנחשפו ב"גלובס") אחרי פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה, ש"גם פרקליטים בכירים עשויים לטעות".

לדברי לנדאו, "מאותו רגע הופעל הלחץ שהפרקליטות נכנעה לו, ובאופן שסותר את עמדה קודמת שהציגה. לטעמי, לא יכול להיות שראש ממשלה ירשה לעצמו לבקר את הפרקליטות, בייחוד בהליך שלא הסתיים ושהוא צד לו. פרקליטות המדינה הייתה צריכה לתת גב לפרקליטות המחוז, שהודיעה שרק היא המייצגת בתיק, ולבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, שלא מצא לנכון לצרף את שרה נתניהו כצד להליך, לא בתיק של מני נפתלי ולא בתיק של עובד נוסף של מעון ראש הממשלה, גיא אליהו".

לנדאו מוסיפה ואומרת כי בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים אמרה פרקליטת מחוז ירושלים, עו"ד כוכבית נצח-דולב, שייצגה את המדינה, כי היא מייצגת את כולם, וכן כי לעו"ד יוסי כהן אין מעמד בתיק. לפי לנדאו, עו"ד נצח-דולב אמרה בבית הדין האזורי כי "עו"ד יוסי כהן לא משיב ולא נתבע ולא מייצג בתיק הזה".

לנדאו טוענת עוד כי עמדת הפרקליטות הנוכחית היא מאוחרת מדי. "לפי תקנות סדר הדין, בכל שלב משלבי הדיון רשאי בית הדין לעבודה - לבקשת בעלי הדין או מיוזמתו - להוסיף שמו של אדם שצריך היה לצרפו כתובע או כנתבע. אולם בשום שלב של הדיון בבית הדין האזורי לא הוגשה לא על-ידי הפרקליטות ולא על-ידי בא-כוחה של שרה נתניהו בקשה כזאת". 

"מני נפתלי גיבור" 

עוד אומרת לנדאו, לקראת הדין בערעור מחר, כי הלקוח שלה, מני נפתלי, הוא "גיבור". לדבריה, "מני נפתלי לא שמר בבטן. הוא הלך לבית הדין לעבודה, כי חשב שעם ישראל צריך לדעת מה הולך בתוך המעון של ראש הממשלה, והוא נלחם על זכויותיו. כך עד היום, תוך שהוא ומשפחתו משלמים מחיר כבד בגלל ההליך המשפטי".

- ועם זאת, נפתלי הגיש תביעה וקיבל הרבה כסף בזכותה.

עו"ד לנדאו: "מני נפתלי לא קיבל מיליונים. הוא קיבל את מה שפסק לו בית הדין לעבודה במסגרת שיקול-הדעת שלו לפסוק, והוא לא נלחם רק בשביל הצדק אלא גם בשביל האמת שלו".

הדיון בבית הדין הארצי לעבודה בערעור נפתלי, בערעור המדינה ובבקשת שרה נתניהו להצטרף כצד להליך, ייערך מחר בשעה 10:30 בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים, בפני הרכב שופטים ונציגי ציבור, בראשות נשיא בית הדין יגאל פליטמן.

כמו כן, יתנהל דיון גם בערעור שהגישה חברת כוח-האדם שהעסיקה את העובד גיא אליהו נגד קבלת תביעתו של אליהו נגדה ונגד המדינה.

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה כי "עמדת המדינה ביחס לזכותה של הגברת נתניהו לערער על פסק הדין נסמכת על פסיקת בית הדין הארצי לעבודה, וזאת על-מנת שתוכל להתגונן מפני הממצאים שנקבעו בעניינה על-ידי בית הדין האזורי. מעבר לכך, אנו דוחים בכל תוקף את הטענות המופרכות וחסרות הבסיס של באת-כוח התובע כלפי הפרקליטות, אשר פועלת משיקולים מקצועיים בלבד".

בתוך כך הגישה שרה נתניהו את כתב הערעור לבית הדין הארצי. בערעורה טוענת נתניהו, בין היתר, כי לו ניתנה בידה ההזדמנות, היא הייתה יכולה להביא לבית הדין לעבודה עדויות חד-משמעיות המוכיחות כי טענותיו של נפתלי נגדה הן שקריות.