רובע שדה דב: "גם אוכלוסיות מוחלשות יוכלו לגור בצפון ת"א"

רמ"י, עיריית ת"א ומנהלי הגוש הגדול מקדמים תוכנית שלפיה יוקמו על קרקע שדה דב 16 אלף יח"ד ■ התוכנית מאפשרת הקמת 2,100 דירות בנות-השגה וכוללת עדיפות לבני המקום

שדה דב הדמיה / רשות מקרקעי ישראל
שדה דב הדמיה / רשות מקרקעי ישראל

רשות מקרקעי ישראל הציגה היום (ד') לוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב את תוכנית "רובע דב", המקודמת במשותף עם עיריית תל-אביב ומנהלי הגוש הגדול. על פי התוכנית שהוצגה, על הקרקע, 60% ממנה בבעלות רמ"י, 40% ממנה בבעלות פרטית, יוקמו 16 אלף יחידות דיור, 50% מהן דירות קטנות, גם בבניינים של עד 10 קומות וגם במגדלים גבוהים, על מנת לאפשר לאוכלוסיה מגוונת ככל שניתן להתגורר ברובע.

התוכנית מאפשרת הקמת 2,100 דירות בנות-השגה על שטחים "חומים" וזאת מבלי לגרוע מהשטחים החומים הקיימים בתוכנית. השטחים החומים שיוקצו לטובת דיור מוזל, ייגרעו מהשטחים המיועדים למגורים. 50% מהזכאים להתגורר בדיור המוזל יהיו בני מקום שייהנו מהנחה של לפחות 50% מעלות הדיור, על פי קריטריונים שתקבע עיריית תל-אביב. מדובר ביישום ראשון ומשמעותי לצו אותו פרסם לאחרונה שר האוצר והמאפשר הקצאה של עד 50% מהדירות לבני מקום.

בנוסף כוללת התוכנית 600 יחידות דיור מוגן, מחציתן על ידי גוף ציבורי ומחציתן על ידי גוף פרטי. בנוסף לכך, 560 דירות דיור ציבורי יכללו בתוכנית. כמו כן, 3,700 יחידות דיור יהיו מיועדות לדיור מוזל על פי מסלול שייבחר על ידי משרד האוצר, או במתכונת מחיר למשתכן, או במתכונת דיור להשכרה.

התוכנית אף תאפשר לפתוח את חוף הים בצפון תל-אביב וליצור רצף חופי מגבול הרצליה ועד בת ים וזאת באמצעות פארק חופי בן 300 דונם.

הרובע יחובר בשבילים רבים אשר יאפשרו גישות ישירות לפארק החופי ולים. כמו כן הרובע יכלול תעסוקה ומסחר בהיקף משמעותי. בדיון הבא שיתקיים בתוכנית, יוצגו גם היבטים תחבורתיים, היבטים שקשורים לחוף הים ולמעגנה ולסוגיית זיהום קרקע שנוצר בעקבות פעילותו של שדה דב.

"התוכנית שהוצגה היא תוכנית פורצת דרך, אפילו במושגים של תל-אביב, כי היא כוללת תמהיל דירות שיאפשר למגוון רחב של אוכלוסיות כולל אוכלוסיות מוחלשות לגור בצפון תל-אביב" אומרת סגנית ראש עיריית תל-אביב מיטל להבי.

"לא ברור מאליו שמעל 44% מפרויקט בצפון תל-אביב מוקדש לדיור מיוחד, לאוכלוסיות שאין להם יכולת טבעית לקנות דירה בצפון תל-אביב. אני רואה שינוי של ממשל ופריצת דרך משמעותית באופן שבו רשות מקרקעי ישראל מתייחסת לצורך לספק דיור בר-השגה גם בתל-אביב ולא רק בפריפריה, על מנת לאפשר למגוון של אוכלוסיות ליהנות מהשכלה ותעסוקה במרכז הארץ ".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון מסר: "לצד פעילותנו להגדלת היצע יחידות הדיור למגורים, אנו פועלים כל העת להגדלת מלאי התכנון הקיים על מנת שתהא בקרקע זמינה למגורים. תוכנית שדה דב היא עתודת הדיור הגדולה ביותר בתל-אביב בפרט ובגוש דן בכלל".