מאחורי זיכוי מובארק

מ"משפט המאה" נותרו בעיקר כותרות, לצד כמה מאות משפחות מתוסכלות

מצרים חוסני מובארק / צילום: רויטרס
מצרים חוסני מובארק / צילום: רויטרס

הערת שוליים להיסטוריה נכתבה ביום חמישי האחרון בקהיר. בית משפט מיוחד הכריז על זיכויו של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מהאשמה כי נתן הוראה להפעיל כוח נגד מפגינים במהומות שליוו את הדחתו בפברואר 2011, ובכך הביא למותם. בסך-הכול נהרגו באירועי הדמים ההם 840 בני אדם, ויותר מ-6,000 נפצעו.

מדוע רק הערת שוליים? כי גורלו של מובארק בן ה-89 והעובדה אם ייצא לחופשי או יימק בכלא לא ישנו דבר, אלא למשפחתו ולכמה מיקיריו. אף לא אחד משני התסריטים יוציא המונים לרחובות, כפי שקרה באותם ימים שטלטלו את ארץ הנילוס. ולמה היסטוריה? כי בניקויו של מובארק מן האשמה, שולח הנשיא דהיום, עבד אל-פתאח א-סיסי, את הנשיא המודח, גיבור מערכת אוקטובר, להיאסף אל עמיו ללא קלון. עוד בחייו.

הרג מפגינים היה האשמה החמורה ביותר שהופנתה כלפי האיש שניהל את מצרים כמעט 3 עשורים. המצרים קראו לזה, במידה כלשהי של גוזמה, "משפט המאה".

במשך שנים התאמץ מובארק להסיר מעליו כתם של דיקטטור. הוא העניק לציבור ולמתנגדיו חירות שאיפשרה לנהל שיח ער בבעיות הבוערות, פיתח את הכלכלה ולא חדל להדגיש עד כמה חשובה היציבות. באחד מנאומיו האחרונים אמר לאלה שביקשו כי ייגלה מארצו, בדומה לנשיא תוניס שברח לסעודיה: "זו מולדתי. 60 שנה שירתי אותה ולחמתי למענה. כאן חייתי, ופה אמות".

משפטו של מובארק בתיק הזה חותם 5.5 שנים של התדיינויות, שהעיקר בהן נוהל מאחורי הקלעים בידיים מיומנות. בקיץ 2012, בעוד הרחוב רותח מזעם, וברקע רוקמים הקצינים עסקת אין-ברירה עם האחים המוסלמים להמלכת נשיא מטעמם, הרשיע אותו בית המשפט ושלח אותו למאסר עולם. גזר הדין נועד להשביע את הציבור ולהראות כי הפלת הנשיא השתלמה בסופו של דבר: הנה, ראש פירמידת השחיתות מורשע במשפט צדק ונשלח לסיים את חייו מאחורי הסורגים.

המים הרבים המשיכו לזרום בערוץ הנילוס. הנשיא מהאחים המוסלמים, מוחמד מורסי, הודח בידי חבורת הקצינים בתום שנה בשלטון, והצבא החזיר לידיו את המושכות. היו אלה ימים מטלטלים, והממסד הצבאי שנדחק לפינה גילה קור-רוח ועמידה איתנה. רסן השלטון לא נשמט ולו לרגע מידי הגנרלים, אף אם נראה היה אחרת.

אפילו "בחירתו" של מורסי הייתה מתוכננת: הוא נשלח לארמון הנשיא במסגרת עסקה בין הצבא לאחים, שנועדה להרגיעם ולהפחית את רמת האלימות ברחובות. ביולי 2013, בראותם שהעניינים חוזרים לשליטה, הרגישו הגנרלים בטוחים דיים להדיחו ולהשיב את המושכות לאלה שהוכשרו לכך.

מנהיגי האחים המוסלמים הוכרזו כאויבי הציבור ונשלחו בזה אחר זה למאסר. משטר א-סיסי לחם בהם ביד ברזל. היה זה אך טבעי שהקצינים ימלטו את מפקדם העליון לשעבר (מובארק) מאימת הדין.

בנובמבר 2014 הכריז בית המשפט כי המשפט שנערך למובארק פסול, בשל תפקוד לקוי של התביעה - והורה על משפט חוזר. "הנאשם יעמוד לדין בפני ההיסטוריה ובפני האל", ניחם השופט את משפחות ההרוגים. מאותו רגע, וככל שרבו פיגועי הטרור, היה ברור שאת התשורה הזו יסרב סיסי להעניק לאויביו הכלואים. במשפט החוזר הוכרז על זיכויו הסופי של הנאשם המיוחס.

יום חמישי, 2 במארס 2017, ייזכר כיום שבו טוהר לא רק חוסני מובארק - אלא כל החבורה שניהלה את השלטון לצידו. בזה אחר זה מילטו אותם יורשיהם מאימת הדין.

אבל פטור בלא כלום אי-אפשר, שהרי הציבור מצפה להענשת המושחתים. התיק הופל על כמה דמויות בדרג בינוני. וכך, מ"משפט המאה" נותרו בעיקר כותרות, לצד כמה מאות משפחות מתוסכלות.

■ הכותב הוא פרשן גלי צה"ל לענייני ערבים.