דרמה במצרים: הנשיא לשעבר מובארק זוכה מההאשמות נגדו

נשיא מצרים לשעבר, שהורשע בעבר באחריות להרג מפגינים ב-2011, זוכה באופן גורף על ידי בית המשפט ■ המנהיג המודח בן ה-86 לא ישוחרר מיד לאחר הזיכוי, אך עשוי להיות אדם חופשי בקרוב

מצרים חוסני מובארק / צלם: רויטרס
מצרים חוסני מובארק / צלם: רויטרס

יום הדין של הנשיא המצרי המודח הסתיים בזיכוי מפתיע: חוסני מובארק, שהופל מכסאו בשנת 2011, התייצב הבוקר (שבת) בבית המשפט בפרברי קהיר לקראת הקראת גזר דינו במשפט החוזר. לאחר שהביע אמון מלא בחפותו, השופטים קבעו כי מובארק אינו אשם בהרג המפגינים, ואף ניקה אותו מאשמה בפרשת שחיתות. ההחלטה התקבלה בקריאות צהלה בבית המשפט.

מובארק, שהועבר במסוק מבית החולים בו הוא מאושפז לבית המשפט, שב וטען כי בניגוד להחלטה הקודמת בעניינו, הוא אינו אשם בהרג מאות המפגינים בהפיכה ב-2011. בית המשפט זיכה את מובארק גם מהאשמות נגדו בפרשת סחר הגז עם ישראל, וגם בניו גמאל ועלאא ושר הפנים לשעבר חביב אל עדלי נמצאו לא אשמים.

המנהיג המודח כבר הורשע בעבר בהרג המפגינים ואף נשלח למאסר עולם, אך הגיש ערעור על ההחלטה ובעקבות כך נפתח המשפט החוזר - שהסתיים בזיכוי מהדהד. הבוקר, בעת שהועבר מבית החולים הצבאי בקהיר, עשרות תומכים עמדו מחוץ למתחם וצעקו "אנחנו אוהבים אותך, נשיא". האבטחה תוגברה סביב בית המשפט, אך גם בצירים מרכזיים בקהיר, מחשש למהומות. כ-5,000 שוטרים מופעלים בקהיר ובפרבריה במטרה להרגיע את הרוחות.

בדיון בחודש אוגוסט האחרון שב וטען מובארק בן ה-86 כי לא הורה על הרג מפגינים: "שירתתי את ארצי במשך 62 שנים, כלוחם וכמנהיג", אמר בפני השופטים. "אני מתקרב לסוף חיי במצפון שקט", אמר מובארק בחודש אוגוסט האחרון, "חוסני מובארק שמופיע בפניכם מעולם לא הורה להרוג מפגינים".

מובארק לא ישוחרר מיד לאחר הזיכוי, מכיוון שטרם ריצה את כל עונשו בפרשת השחיתות בה הורשע: בחודש מאי האחרון נידון מובארק לשלוש שנות מאסר אחרי שהורשע באשמת גניבה מקרנות ציבוריות, בניו של מובארק נשלחו לארבע שנים בכלא לאחר שגם הם הורשעו בפרשה זו.

הנשיא המודח הכחיש שלקח עם בניו 14.37 מיליון דולר לטובתם האישית במקום שיוקדשו לענייני הנשיאות ומוסד הנשיאות המצרי. עם זאת, חשוב לציין כי העונש של מובארק למעשה קוזז ברובו עם שנות המעצר שלו לאחר הפלת משטרו, כך שבקרוב הוא עשוי להיות אדם חופשי, בהינתן מצבו הרפואי.