נתניהו בביהמ"ש: "יגאל סרנה פרסם עליי הכפשות מטורללות"

(עדכון) - רה"מ ורעייתו העידו בתביעת הדיבה שהגישו נגד העיתונאי יגאל סרנה ■ סרנה: מאבטחי רה"מ הפרידו בין הזוג נתניהו; לא יודע אם שרה דחפה ■ נתניהו: "לומר שרעייתי שולטת באבטחת המדינה? זה אבסורד כפול" ■ שרה: "פרסום מזעזע והזוי"

בנימין ושרה נתניהו / צילום: מוטי קמחי-ynet
בנימין ושרה נתניהו / צילום: מוטי קמחי-ynet

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התפנה היום (ג') מהעיסוק בענייני המדינה ומחקירותיו במשטרה, והגיע לבית משפט השלום בתל-אביב כדי להילחם על שמו הטוב ולהעיד בתביעת לשון הרע שהוא מנהל עםם רעייתו, שרה נתניהו, נגד העיתונאי יגאל סרנה מ"ידיעות אחרונות".

מקורה של התביעה נגד סרנה בסך 280 אלף שקל, שהגיש הזוג נתניהו באמצעות עו"ד יוסי כהן, בפוסט שפרסם סרנה במארס 2016 בעמוד הפייסבוק שלו. סרנה סיפר על מקרה שלטענתו אירע במציאות, כאשר בעת נסיעה לילית של שיירת ראש הממשלה בכביש מספר 1, נאלצה השיירה כולה לעצור, וראש הממשלה נדרש לעזוב את הרכב בשל ריב עם רעייתו.

בני הזוג נתניהו מכחישים מכל וכל את האירוע, טוענים כי הפוסט השקרי לכאורה פוגע בשמם הטוב וכאמור תובעים מסרנה פיצוי בגין הוצאת לשון הרע.

הענן הגדול שריחף עד היום מעל המשפט נגע לשאלה אם בני הזוג נתניהו יגיעו להעיד במשפט. מועד קודם שבו אמורה הייתה להימסר העדות נדחה לבקשת נתניהו, ובימים האחרונים הוא ביקש לדחות גם את הדיון היום בשל עיסוקיו הרבים. ואולם, השופט עזריה אלקלעי סירב לבקשה.

"זו הייתה חציית גבולות"

היום, לאחר ניסיונות הדחייה והרמיזות כאילו בני הזוג חוששים מלהגיע, או שצפויות להם הפתעות או שאלות מביכות, עלו שני בני הזוג אל דוכן העדים ונתנו עדות רהוטה וקוהרנטית, ונמנעו ממבוכות גם בחסות הסד הצר מאוד שהתווה השופט אלקלעי.

נתניהו ובהמשך גם רעייתו נשאלו שוב ושוב על-ידי עורכי הדין ליאור אפשטיין ואביגדור פלדמן מדוע החליטו לתבוע דיבה דווקא במקרה הזה, והשיבו על כך שוב ושוב כי מבחינתם מדובר במקרה שהגדיש את הסאה. "סרנה פרסם עליי הכפשות מטורללות, הזויות ומורעלות", אמר נתניהו.

"הדברים האחרים (פרסומים אחרים שנכתבו על בני הזוג) הם קשים ביותר, אבל אתה צריך להביא דבר דבור על אופניו, וכאן אין ויכוח שהיה שקר גס, המצאה מוחלטת", השיב נתניהו לשאלתו של עו"ד פלדמן. "אגב, כל אחד שמבין משהו באבטחה מבין את האבסורד. המאבטחים הולכים איתי לכל מקום, אני אפילו לא רוצה לפרט. זה מבחינתי היה חציית גבולות".

בהמשך הוסיף ראש הממשלה: "לומר שאנחנו פוגעים בסדרי האבטחה והביטחון של מדינת ישראל זו לא רק השמצה ביחס ליחסי משפחה. לומר שרעייתי שולטת באבטחת המדינה, לוקחת לידיה את אגף האבטחה? היא שולטת בו? זה אבסורד כפול שלא רק פוגע בי, ברעייתי ובמשפחתי, זה מייצר הזיה לגבי סדרי הממשלה והביטחון במדינת ישראל. בוודאי שזה חמור בעיניי, חמור ביותר ושקרי מהתחלה ועד הסוף. אני בעניין הזה הרגשתי שזה כל-כך אבסורדי, כל-כך שקרי, שהדבר הזה בפני עצמו מספיק".

בהמשך ניסה עו"ד פלדמן לעמת את נתניהו עם דברים לא מדויקים שהוא עצמו כתב בפייסבוק, במטרה לטעון כי פרסומים בפייסבוק הם פחות מדויקים מעצם טיבו של המדיום. הוא התייחס למשל לנושא האזרח הבדואי יעקוב מוסא אבו אלקיען, שנורה ונהרג באירוע באום אל-חירן, ולכך שנתניהו כינה אותו מחבל. ראש הממשלה השיב כי העניין נמצא כעת בבדיקה, ואם יתברר שטעה, הוא יתנצל.

ניסיון אחר של עו"ד פלדמן לעמת את נתניהו עם פרסומים שלפיהם אשתו משפיעה על מינויים בממשלה ולתפקידים בכירים אחרים במדינה, נגדע על-ידי השופט. "המערכת האישית ביניהם היא לא חלק מהמשפט הזה. אין קשר בין מה שפורסם בעניינים אחרים לבין העניין שבפניי, ולכן באופן סופי אין שאלות בעניין הזה", אמר אלקלעי.

בנימין ושרה נתניהו / צילום: מוטי קמחי-ynet
 בנימין ושרה נתניהו / צילום: מוטי קמחי-ynet

"נתנו לי כוחות מפלצתיים"

מצב העניינים הזה חזר על עצמו פחות או יותר גם במהלך עדותה של שרה נתניהו, שאותה חקר עו"ד אפשטיין. לפרק זמן מסוים אף הפכו דבריה של נתניהו לכתב אישום נגד הסיקור התקשורתי שלו היא זוכה ב-20 השנים האחרונות.

"אם הייתי צריכה לתבוע על כל שקר שנאמר במהלך 20 השנה האחרונות... כבר מלאו יותר מ-20 שנה לרמיסת האישיות שלי, לרמיסת הדמות שלי. 20 שנה של הכפשות ושקרים - הייתי צריכה להיות בבית המשפט יום-יום ושעה-שעה. מדי פעם בחרתי תחומים מסוימים וזכיתי", אמרה נתניהו.

"כל מה שנאמר עליי זה שקר, ולא סתם שקרים אלא שקרים מאוד מרושעים שאין ביניהם ובין דמותי האמיתית שום דבר. על הדברים האמיתים שאני עושה לטובת הציבור, לא כותבים. גם כשהעיתונאים יודעים שהם כותבים שקרים, הם ממשיכים לכתוב שקרים, כי מבחינתם אני אמצעי להפלת ראש הממשלה".

לגבי התביעה הנוכחית אמרה נתניהו כי החליטה לתבוע "מאותה סיבה שבעלי אמר. זה היה דבר מאוד נקודתי על 'מקרה שהיה'. נתנו לי כוחות מפלצתיים, ייחסו לי כוונות זדון שאני רוצה להפקיר את בעלי שאמור להיות מאובטח 24/7, שאני שולטת בשב"כ ובשיירות, שאני אומרת תזרקו את ראש הממשלה בכביש 1, שיעצור טרמפים.

"הם הולכים אחריו לשירותים גם. הרי השיירה היא שלו, לא שלי. זו הזיה מרושעת. הלוואי שהיו לי כוחות-על כאלה שהייתי מצליחה שכל הזבל והשקרים שנכתבו עליי ייפסקו. איפה נשמע דבר כזה?".

"הפרסום של סרנה נראה לי מזעזע, הזוי, ואין לו קשר לצדק - ואני מחפשת צדק", אמרה רעיית ראש הממשלה. לדבריה, "עיתונאים זיהו שאני החוליה החלשה".

יגאל סרנה / צילום: ראובן קסטרו וואלה! NEWS
 יגאל סרנה / צילום: ראובן קסטרו וואלה! NEWS

"מריבה אחת מיני רבות"

לפני עדותם של בני הזוג נתניהו, נחקר סרנה על-ידי עו"ד יוסי כהן. סרנה לא הביא כל עד שיכול לתמוך בעדותו, אף על-פי שלפני הדיון התעקשו הוא ועורכי דינו כי תינתן להם האפשרות לזמן לעדות את יורם כהן, ראש השב"כ.

סרנה נשאל מדוע לא זומן לבסוף יורם כהן, והשיב: "כמו שוויתרנו על עדים נוספים, מתוך ידיעה שהאנשים האלה אסור להם לשתף איתנו פעולה על-פי החוק... אנחנו לא מצפים ממנו לעמוד על דוכן העדים ולהגיד את מה שקרה שם".

"אתה עדיין מתעקש שזה מעשה שהיה?", שאל אותו עו"ד כהן, וסרנה השיב: "הרבה יותר מאשר אז (בזמן הפרסום)".

בהמשך הרחיב סרנה לגבי ידיעתו על המקרה: "ידעתי שבגלל שלא נכחתי שם, אני לא יכול לדעת אם היא דחפה אותו החוצה או אם הוא נפלט בכוחות עצמו. לא ידעתי אם כיוון הנסיעה הוא מירושלים או לירושלים, ובאיזו שעה זה היה".

עו"ד כהן ניסה להבין אם סרנה ערך בדיקות כלשהן לפני הפרסום. "אתה עיתונאי דגול, 30 שנה, זכית בפרס סוקולוב. לא חשבת: אולי אני לוקח סיכון מיותר? אולי נשאל אותם? לא פנית למי מטעמו של ראש הממשלה או רעייתו? לא במישרין לא בעקיפין?".

סרנה השיב בלקוניות: "לא", ובהמשך הרחיב מעט על מה שגרם לו לטעון כי מדובר בסיפור שהתרחש במציאות. "אני עיתונאי 35 שנה, אני בא עם כל הניסיון והאמצעים. הם בתוכי. אני יודע להבחין בין שקרנים ללא שקרנים, לשבץ אבן בפאזל. אותו דבר כמו שאתה בא לבית המשפט".

לגבי העדים שלא הביא, סרנה טען בתחילה כי "אנשים מפחדים לבוא", ובהמשך הוסיף כי אף שניתן לזמן עדים גם ללא הסכמתם, הוא החליט משיקולים אתיים שלא לחשוף אותם.

בני הזוג נתניהו נכנסו לאולם באמצע חקירתו של סרנה, וסערה קטנה התחוללה כשבמהלך דבריו של סרנה, כשנשאל מה לדעתו גרעין האמת של גרסתו, הוא אמר: "גרעין האמת הוא מריבה אחת מיני רבות בין בני הזוג, שלפעמים אני קורא לו (הזוג) המטורלל".

עו"ד כהן ביקש מהשופט שיורה לסרנה לא לכנות את ראש הממשלה בשמות גנאי, והשופט אכן הזהיר את העיתונאי שלא לחזור על כך.

לאחר סיום העדויות, ראש הממשלה אמר בצאתו מהדיון: "אני מכבד את חופש הביטוי, אבל חופש הביטוי איננו חופש השיסוי. בדמוקרטיה הישראלית גם לראש הממשלה, לרעייתו ולמשפחתו שמורה הזכות, כמו לכל אזרח, להגן על עצמנו מפני לשון הרע - במיוחד כאשר מדובר בשקר מרושע שלא היה ולא נברא".

בשבועות הקרובים יגבשו הצדדים את סיכומיהם, ולאחר מכן יקבל השופט הכרעה.