השביתה הסתיימה: עובדי נמל אשדוד וחיפה חוזרים לעבודה

(עדכון) - הנהלות נמל אשדוד וחיפה ביקשו צווים אישיים לעובדי הנמלים והכרזה על ביזיון ביהמ"ש, אך ביה"ד הארצי החליט על פשרה ■ הדיון על זכותם של עובדי הנמלים לשבות יוקדם ל-2 באפריל

שביתה בנמל חיפה/ צילום: "עושים עניין"
שביתה בנמל חיפה/ צילום: "עושים עניין"

עובדי נמל אשדוד ונמל חיפה יחזור באופן מיידי לעבודה, בעקבות הדיון שהתקיים הבוקר (ד') בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בבקשות הנהלות הנמלים לפסוק ביזיון בית המשפט לחברי הוועדים, שהתעלמו מהוראת בית הדין אמש לחזור לעבודה מיידית.

ההסכמה על החזרה לעבודה הושגה בזכות החלטת הרכב של בית הדין, בראשות הנשיא יגאל פליטמן, להיענות לבקשת ההסתדרות ולהקדים את הדיון בנוגע לזכות השביתה של עובדי הנמלים ל-2 באפריל, לאחר 3.5 שנים שנאסר עליהם לנקוט בצעדים ארגוניים נגד הרפורמה בנמלים. בהרכב ישבו גם השופטים לאה גליקסמן ואילן איטח.

במקביל לחזרה לעבודה מחד ולהקדמת הדיון על זכות השביתה של עובדי הנמלים מאידך, הורה השופט למדינה, להסתדרות, לנציגי העובדים ולהנהלות הנמלים לשבת למשא-ומתן אינטנסיבי ובתום-לב על כל הנושאים השנויים במחלוקת. המשא-ומתן אמור להתקיים עוד טרם הדיון בתחילת אפריל, במטרה לשרש במידת האפשר את המוטיבציה של העובדים לשבות.

בהחלטת בית הדין צוטטה הודעת ההסתדרות, לפיה היא מתחייבת כי העבודה בנמלים תחזור לסדרה לא יאוחר ממשמרת ג' היום, כלומר סביב עשר בערב. בעקבות ההודעה משכו הנהלות הנמלים את בקשותיהן לקיים דיון על ביזיון בית המשפט והשתת סנקציות אישיות על חברי הוועדים בנמלים.

הודעת ההסתדרות מהיום שונה מהותית מטון הדברים בדיון בבית הדין אמש (ג'), בו אמרה ההסתדרות כי אין לה שליטה בעובדים שהחליטו לצאת לשביתה, ולכן היא אינה יכולה להתחייב לביצוע ההחלטה לשוב לעבודה.

בלב המחלוקות שחוללו את השביתה בנמלים עומדות שתי סוגיות: ביטחונם התעסוקתי של עובדים שעלולים לאבד את עבודתם בשל פתיחת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד בתחילת העשור הבא; ויכולת הנמלים הקיימים להתחרות עם הנמלים החדשים. לאחר שבינואר שעבר נחתם הסכם עקרונות המתייחס לנמל אשדוד, המשא-ומתן הנוגע לנמל חיפה נותר תקוע, והוא זה שהיווה טריגר להשבתות אתמול והיום.

יכולת התחרות הנוכחית של הנמלים הממשלתיים מוגבלת, בהינתן שהרציפים והציוד בנמלים החדשים יהיו מודרניים יותר, ובהינתן שהחברות שזכו בהפעלת הנמלים - TIL ההולנדית ו-SIPG הסינית - הן כיום מהלקוחות הגדולים ביותר של שני הנמלים, ועלולות להעביר את כל או רוב העבודה שלהן לנמלים הפרטיים. 

בפתח הדיון ביקש יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מהשופטים לאפשר לעובדי הנמלים לדבר. ראשונה דיברה מיכל לוגאסי, יו"ר ועד מינהל בנמל אשדוד.

"כמו שאתם רואים את החבר'ה למטה, אלה אנשים טובים ושומרי חוק שדואגים לפרנסה שלהם", פתחה לוגאסי בהתייחסות לעובדי הנמלים שהפגינו מחוץ לבית הדין. "אנחנו רואים כל בוקר איך הנמל (החדש, נ"י) נבנה, ואנחנו דואגים... קשה לי מאוד להגיד לעובדים לחזור לעבודה. הם שואלים אותי 'מיכל, ומה יהיה עוד שנתיים, מי ייתן כסף לילדים שלנו'. הדמעות שלי בעיניים. אנחנו מעולם לא הפרנו צווים ותמיד כיבדנו. 3.5 שנים אנחנו מכבדים את החלטת בית הדין ואת ההנהלות שלנו".

איל זלץ, חבר ועד טרנספורט בנמל חיפה, אמר כי הוא מייצג את רוב עובדי דור ב', "חבר'ה צעירים ללא הגנה. אני רוצה להמחיש - צריך להבין שאין להם ביטחון תעסוקתי, אין להם אופק, הם רואים את הנמל נבנה מול העיניים שלהם, הסחבת במשא-ומתן לא נגמרת. שוללים מאיתנו זכות בסיסית של שביתה... העובדים ממש ברצפה... אין להם אופק, אנחנו לא רואים קדימה, ואין לי תשובות בשבילם".

גדי בוטבול מוועד התפעול בנמל אשדוד דיבר על כך ש"כולם משחקים משחק גדול, הכול בגדר סיסמאות, ברור שמשא-ומתן לא מתקיים. מדובר גם על עובדי דור א', כי על פניו ההנהלה מנתבת את זה למקום אחר. המנכ"ל שלנו (איציק בלומנטל, נ"י), שגם פונה לשר, מבקש ממנו דברים, וכשהוא חוזר לנמל, אנחנו יודעים שהוא אומר 'לא יכול להפר את מה שאומר השר', גם על דברים שלא מקובלים עליו. השר מתלהם ומשווה אותנו לחמאסניקים. זה נמאס לכולם, אנחנו לא יכולים להיות מובלים כוועדי עובדים כאווזים לטבח... הנהלת הנמל אומרת שהיא רוצה שבזמן שייבנה הנמל, יפוטרו מאות עובדים".

צחי עמר, עובד דור א' בנמל חיפה עם ותק של 30 שנה, אמר: "אתה יודע מה זה לעמוד מול עובדים כשהם רואים מול העיניים נמל חדש ורואים איך פורקים את הציוד של האוניות האלה, צינורות וברזלים, ואז יורדים. תעמוד אתה מולם, ואני רוצה לראות מה יהיה. פשוט יורקים על העובדים, זה לא ייאמן, ההשפלה שאנשי הוועד עוברים, השפלה יום-יום, ואי-אפשר להמשיך כך".

אמש דן הרכב בראשות פליטמן ובהשתתפות גליקסמן והשופטת סיגל דוידוב-מוטולה בבקשות של שני הנמלים ושל התאחדות התעשיינים להוציא צו המורה לעובדים לחזור מיד לעבודה, לאחר שאתמול בבוקר החלו בשביתת פתע.

בסיום הדיון הוציא בית הדין החלטה: "על-פי החלטתנו מ-23 במארס 2014, אסרנו על ההסתדרות להשבית את נמלי אשדוד וחיפה, והורינו לעובדי הנמלים להמשיך כרגיל בעבודה מלאה, תקינה וסדירה. משאלה הם הדברים, וכל עוד לא ניתן צו אחר, אזי השביתה שלפנינו היא שביתה פראית ושלא כדין...

"לאור האמור ניתן בזאת צו המורה להסתדרות לגרום לכך כי עד לשעה 22:00 היום מהעבודה בשני הנמלים תחזור למתכונתה הרגילה... על ההסתדרות להפעיל את מרותה הארגונית על העובדים וועדי העובדים בנמלים לפעול על-פי האמור לעיל; ועל עובדי הנמלים להמשיך ולעבור כרגיל בעבודה מלאה, תקינה וסדירה.

"אין מקום כי נתייחס בדיון שבפנינו לעניין מועד הדיון בבקשת ההסתדרות לשבות, כמבוקש על-ידה מיום 16 במארס 2017. צו זה, בצירוף הצו שניתן כמפורט בסעיף 2 (הצו מ-2014, נ"י), יעמדו בתוקפם עד למתן החלטה אחרת. הצדדים ינהלו ביניהם משא-ומתן לגבי הנושאים שנשארו שנויים במחלוקת".

בבקשה שהגישה הנהלת נמל אשדוד נכתב כי השביתה מסבה לה נזק של 4 מיליון שקל ביום, והיא מהווה "התנהגות בלתי חוקית, בריונית, ארגונית מתוכננת ומתואמת בין כל העובדים, שכל תכליתה חתירה תחת עקרונות היסוד של מערכת המשפט, הפרת צווים שיפוטיים, זלזול וביזוי מערכת המשפט - וכל זאת תוך גרימת נזק אדיר כספי ותדמיתי לנמל אשדוד, ללקוחותיו ולמדינה".

בבקשת התאחדות התעשיינים, עליה חתומה עו"ד מיכל וקסמן-חילי, נכתב כי "הנזק שנגרם לכלכלת ישראל ולמשק כולו הנו אדיר-ממדים, ועלותו מוערכת במאות מיליוני שקלים, לו תימשך השביתה. שביתת עובדי הנמלים פוגעת, לעתים באופן בלתי הפיך, בפעילות הסחר של מדינת ישראל".

בעקבות האירועים מסר אתמול שר התחבורה, ישראל כץ, כי לא יהיו שום פשרה ושום ויתור בגלל השביתה: "האיומים וההתנהגות הכוחנית של עובדי הנמלים, בניסיון לסחוט דברים שאחרים לא מקבלים כי מישהו יושב על השאלטר - נגמרו. הגיע הזמן שתהיה נורמה במדינת ישראל שלא משיגים דבר באמצעות כוח על חשבון הציבור, גם כאשר מדובר במונופולים".