שביתת פתע: עובדי נמלי אשדוד וחיפה עזבו את העבודה

(עדכון) - הצעדים נועדו להבטיח קביעות לעובדי דור ב' לאחר פתיחת הנמלים הפרטיים ■ השביתה - למרות צו מניעה שהוציא ביה"ד לעבודה ■ במקביל: עיצומים גם בחברת החשמל

נמל חיפה - המנופים עם הזרועות מעלה / צילום: עושים עניין
נמל חיפה - המנופים עם הזרועות מעלה / צילום: עושים עניין

כל עובדי הנמלים באשדוד ובחיפה עזבו היום (ג') עבודתם, במחאה על חוסר ההתקדמות בהבטחת מעמדם של עובדי דור ב' בתקופה שלאחר פתיחת הנמלים הפרטיים. הצעד החריף תוכנן בפגישה שקיימו בשבוע שעבר חלק ממזכירי הוועדים של נמלי אשדוד וחיפה, ומטרתו היא להבטיח להם הגנה מפני פיטורים, בדומה לזו שממנה נהנים עובדי דור א' מתוקף הסכם שנחתם ב-2005. במקביל, מתקיימים היום עיצומים חלקיים גם בקרב עובדי חברת החשמל.

הצעד החריף הוא הפרה של צו מניעה שהוציא בית הדין לעבודה ב-2013 נגד שביתה בנמלים, בעקבות כוונת ההסתדרות לנקוט צעדים נגד הרפורמה. בעקבות מרד שפרץ בנמל אשדוד לפני חודשיים נגד ההסתדרות הכללית, במסגרתו חתמו מאות עובדים על מעבר להסתדרות הלאומית, הבטיח יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לדאוג לעובדי דור ב' ואיים בשביתה בנמלים. זאת למרות שבמארס 2016 הודיעו ההסתדרות והמדינה לבית הדין כי השיגו הסכם עקרונות בנוגע לרפורמה בנמלים.

ל"גלובס" נודע כי בנמל אשדוד מתנהלים ברגעים אלה ויכוחים בקרב העובדים שביקשו לעבור ללאומית אם להצטרף למחאה או להמשיך בעבודה. ביום ראשון הקרוב יתקיים דיון נוסף בבית הדין הארצי לעבודה בשאלת ייצוג העובדים, בעקבות בקשה שהגישה ההסתדרות הכללית לא להכיר בהסתדרות הלאומית כארגון יציג, למרות טענתה שהחתימה את רוב העובדים.

 

במסמך עמדת המדינה שהוגש לבית הדין לעבודה לקראת הדיון ביום ראשון, סותרת המדינה את טענות ניסנקורן כאילו המו"מ על הרפורמה מצוי עדיין בעיצומו, מה שמצדיק "מניעות" - מושג משפטי המונע מעבר בין ארגוני עובדים במהלך מו"מ. אחת הדוגמאות לכך בעמדת המדינה היא התייחסות לתצהיר שנתן ניסנקורן במסגרת ההליך, בו טען כי סוגיית ההגנה מפיטורים לדור ב' עדיין לא סוכמה.

"יובהר כי סוגיה זו עמדה על שולחן המו"מ שהתנהל מול ההסתדרות ונציגות עובדי נמל אשדוד בין כלל הדרישות שהציגו העובדים, אך בסוגיה זו הוסכם שלא יהיה שינוי במצב הקיים בכל הנוגע לביטחונם התעסוקתי של עובדי דור ב', כלשונה של ההסתדרות. הנה כי כן, אין כל יסוד לטענה כי מדובר בנושא 'שטרם הוסכם' ושיש להמשיך ולדון בו לאחר החתימה על הסכם העקרונות". את המסמך כתבה מיכל לייסר, סגנית מנהלת המחלקה למשפט העבודה בפרקליטות.

נזכיר כי לפי נתונים רשמיים שהתפרסמו בשבוע שעבר, חברת נמל אשדוד משלמת את השכר הממוצע הגבוה ביותר לעובדיה במשק הישראלי - 30,086 שקל בחודש. מיד אחריה בדירוג חברת נמלי ישראל, עם שכר ממוצע של 29,723 שקל בחודש ובמקום השלישי חברת נמל חיפה, עם 29,743 שקל בחודש בממוצע. הנתבים בנמלים הם עדיין בעלי השכר הגבוה ביותר בחברות הנמל, עם שכר של 85-89 אלף שקל בחודש.

במקביל לשביתת הפתע בנמלים מתקיימים היום עיצומים בחברת החשמל, בהם לוקחים חלק כמה אלפי עובדים שרובם מהנדסים, הנדסאים ועובדי מנהלה. העיצומים ננקטים במחאה על "רפורמה זוחלת" שמבצעת הנהלת החברה במקביל לדיונים על התוכנית המוסכמת לרפורמה בחברה. בשעה זאת מתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה דיון בבקשת הנהלת החברה להוציא צו מניעה נגד העיצומים.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "הנהלת חברת החשמל עתרה הבוקר לבית הדין לעבודה בשל עיצומים בהם נוקטים העובדים בין היתר בקבלת הקהל ומוקד 103 בחיפה, כמחאה על צעדי התייעלות אותם מובילה החברה לאיחוד מחוזות חיפה והצפון".

מההסתדרות נמסר כי: "המציאות שאנו רואים היום בנמלים היא תוצאה של סחבת בלתי נגמרת שעליה מנצח מלמעלה שר התחבורה ישראל כ"ץ. למעלה משלוש שנים העובדים מטורטרים ונמצאים באי-ודאות תעסוקתית לגבי עתידם, רק בגלל הסירוב העיקש של השר לעגן את זכויותיהם בהסכם. שר התחבורה שמשקיע מאמצים כבירים כדי לדאוג לנמלים הפרטיים ולהפקידם בידי הטייקונים, נוהג בדרך כוחנית, תוך זריעת ייאוש וניסיון לשסות את העובדים אחד בשני במטרה להתסיס את השטח. ההסתדרות תמשיך לגבות את העובדים במאבקם, אך הכול כמובן תוך שמירה על הוראות החוק".

מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חלק מהוועדים בנמל אשדוד פתחו בשעה האחרונה בשביתה פראית ולא חוקית בנמל והם משבשים את פעילותו. הנהלת הנמל רואה בחומרה רבה את ההשבתה, שהיא הפרה בוטה של ההסכמים והצווים, והיא מתכוונת לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להחזיר את הנמל לפעילות מלאה במהלך השעות הקרובות. ההחלטה על פתיחת שביתה מהווה פגיעה בשמם של עובדי הנמל. צר לנו שישנם גורמים שעושים דין לעצמם זהו שימוש ציני ופוגעני בעובדי הנמל. אנחנו נדרוש מבית הדין לעבודה להפסיק את השביתה באופן מיידי".

השביתה הלא חוקית הזו גורמת לשיבושים קשים בעבודת הנמל, אשר רציפיו עמוסים בימים אלו לקראת חג הפסח. הנהלת הנמל לא מתכוונת לאפשר את הפגיעה בשירות ללקוחות ואנו נפעל באמצעים משפטיים ובדרכים נוספות כדי לסיים את השביתה בהקדם״.

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה בתגובה לשביתה בנמלים: "השביתה הפראית גורמת לנזקים, ללא תועלת כלשהי, לכל הצדדים המעורבים. אין תחליף למו"מ המתנהל כרגע. בעולם שבו אוניות נוסעות משך שבועות בדרכן בין הנמלים, זהו נזק אדיר, גם אם הייתה ניתנת התראה של 14 יום. לצערנו, השביתה פרצה ללא התראה, אפילו של חמש דקות מראש, ובניגוד לצו ביה"ד הארצי לעבודה. אנו מגנים את השביתה וקוראים לעובדים לשוב לעבודה".