לשכת עוה"ד: פגם בהצעת החוק לכתבי שיפוי והיטלי השבחה

מדובר בהצעת חוק שנידונה לפני יומיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אושרה לקריאה שנייה ושלישית ואמורה לעלות לאישור המליאה כבר היום

דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

סערה סביב הצעת החוק הממשלתית להכשרת דרישת הרשויות לקבלת דמי שיפוי מקבלנים ויזמים, הצעת חוק שברגע האחרון כללה גם התייחסות לאפשרות הרשויות לגבות היטלי השבחה. נזכיר כי מדובר בהצעת חוק שנידונה לפני יומיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אושרה לקריאה שנייה ושלישית ואמורה לעלות לאישור המליאה כבר היום (ד').

היום, שעות ספורות לפני האישור הסופי, טוענים בלשכת עורכי הדין כי הליך החקיקה של הצעת החוק היה בעייתי.  הטענה היא כי הניסוח הסופי פתוח לפרשנות ואינו מאפשר וודאות. "עמדת לשכת עוה"ד לגבי אופן קידום הצעת החוק (תיקון 114) והתוספות לו, הינה כי נפל פגם בהליך קידום הצעת החוק. זאת בין היתר באופן הזימון לישיבות, נוסח מעודכן של הצעת החוק הומצא רק שעות ספורות לפני תחילת הדיון בו ולא הייתה אפשרות ודי זמן להעביר התייחסות מסודרת להצעת חוק כל כך משמעותית שיש בה להשפיע באופן משמעותי על הבנייה במדינת ישראל", כך כתבו היום יושבי ראש פורום מקרקעין בלשכה, עוה"ד אברהם ללום ויצחק נטוביץ יחד עם עו"ד מיכה גידרון ליו"ר ועדת הפנים חברת הכנסת דודי אמסלם.

עוד במכתב: "מנוסח התיקון המוצע נראה כי התיקון מאפשר לוועדה המקומית לבחור האם לגבות היטל השבחה מלא על זכויות הבנייה מכוח תמ"א 38 אשר הוספו בתיקון 3 א' או חיוב בהיטל השבחה בשיעור של 25%, לפי שיקול דעת הוועדה המקומית. לדעתנו, ראוי ונכון כלל לא להטיל היטל השבחה על פרויקטים מכוח התמ"א, אך אם יוחלט בכל זאת היטל השבחה כאמור, יש לקבוע תקרת היטל השבחה בשיעור של 25% כך שלא ניתן יהיה לפרש את הסעיף ככזה המאפשר לרשות המקומית לגבות היטל השבחה מלא על זכויות הבנייה מכוח תמ"א 38 אשר הוספו בתיקון 3 א'".

נזכיר שהצעת החוק קובעת כי בניגוד לקביעת בית המשפט העליון בדצמבר האחרון שדרישת כתבי שיפוי מיזמים וקבלנים אינה חוקית, יוכלו ועדות התכנון לדרוש את כתבי השיפוי. במקביל, נקבע כי הוועדות המקומיות יוכלו לראשונה לדרוש היטלי השבחה על זכויות בנייה שניתנו מכח תמ"א 38 מעבר ל-2.5 קומות שתמ"א 38 המקורית מאפשרת, וזאת בשיעור 25% מההשבחה של הזכויות בלבד. בישיבה הוצגה התנגדות רחבה לנושא היטלי ההשבחה, הן מצד הרשויות המקומיות והן מצד נציגי הקבלנים.

בנוסף, אתמול בשעות אחר הצהריים התקיים דיון ברביזיה להצעת החוק בה נקבע כי האפשרות לגביית היטלי השבחה תהיה בתוקף רק על תוכניות שיוגשו לוועדה המקומית החל מהיום, ולא על כל התוכניות שכבר הוגשו ונמצאות בצנרת.

 

איתן אטיה, מנכ"ל פורום 15 הערים הגדולות שנכח בדיון, התנגד לקביעה כי תתאפשר גבייה חלקית של היטלי השבחה בלבד: "מדובר בסעיף שאינו מקובל עלינו. נזכיר שהגשנו בנושא בג"ץ בעקבות אישור תיקון 3א' לתמ"א 38 ואנחנו ממשיכים איתו כי מה שנקבע בהצעת החוק לא מספק". אטיה התייחס גם לדיון ברביזיה ולשינוי שנעשה ואמר שמדובר בשערורייה.

מנגד, בתשובה לכל הטענות שהעלו הגורמים השונים כנגד הצעת החוק שנמצאת כאמור שעות לפני אישור סופי במליאת הכנסת, אמר היום ל"גלובס" יו"ר הוועדה ומי שקידם את התוספת העוסקת בהיטלי השבחה, ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), כי מדובר בטענות סרק. "החקיקה היא מהירה ואנחנו תמיד תוך כדי הדיונים משנים דברים כדי להתאים אותם לנדרש. יש פרוצדורה ברורה במהלך הדיון שאם למישהו יש בעיה הוא יכול להכריז על נושא חדש ולהביא לדיון חוזר. זה לא נעשה הפעם. אם אנשי המקצוע סבורים שיש בעיה הם היו אמורים לפנות לחברי הוועדה כדי להעלות הטענות ולבקש להעלות נושא חדש".

עוד הוסיף ואמר ח"כ אמסלם כי הוא החליט על שילוב סוגיית היטלי ההשבחה בהצעת החוק וזאת "בגלל שראיתי את הבעיות בשטח והבנתי שהנושא הזה מעכב פרויקטים של תמ"א 38. מה שחשוב לי זה לפתור את הבעיה והסעיף הזה לדעתי עושה את זה. גם האוצר היו בעד וזה שינוי לטובה".