אושר: שדה דב ימשיך לפעול עד 2019 חרף החלטת ביהמ"ש

הצעת חוק שדה דב, שיזמו חה"כ איציק שמולי ובצלאל סמוטריץ', אושרה סופית בכנסת ■ החוק מכשיר את המשך פעילות שדה התעופה האזרחי עד לפינוי השדה הצבאי בתחילת 2019, למרות שביהמ"ש קבע כי שדה התעופה יפונה בחודש הבא

הצעת החוק "שדה דב" אותה יזמו חברי הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ועליה חתומים מעל ל-70 חברי כנסת אושרה היום (ד') סופית במליאת הכנסת.

מדובר בהצעת חוק פרטית שקודמה במהירות שיא כאשר במהלך שבועיים בלבד צלחה את כל הדיונים הנדרשים. נזכיר כי הצעת החוק מכשירה את המשך הפעילות של שדה התעופה האזרחי שדה דב בתל-אביב עד לפינוי שדה התעופה הצבאי בתחילת 2019. זאת, על אף קביעת בית המשפט בנושא כי השדה האזרחי יפונה בחודש הבא.

הצעת החוק קובעת כי כל עוד משמש שדה התעופה דב הוז להמראות ונחיתות לתעופה צבאית, תימשך בו גם התעופה האזרחית. שדה התעופה האזרחי יועבר למסוף זמני בחלק הצבאי של שדה התעופה, כאשר הצעת החוק קובעת כי המדינה תחל בהעברת המבנים באופן מידי ותסיים את המעבר לא יאוחר מ-1 בדצמבר 2017. שדה דב ימשיך לתת שירות עבור התעופה האזרחית עד ליציאת השדה הצבאי משדה דב בשנת 2019. בנוסף, הצעת החוק קובעת כי המדינה תעניק פיצויים לבעלי הקרקע בגין שימוש במקום לצורך התעופה האזרחית, שיחושב על פי הוראת פקודת הקרקעות והחוק לתיקון דיני הרכישה לצורכי ציבור.

"בזכות מאמצים רבים הצלחנו ברגע האחרון לגייס את כל הכנסת, כדי להוריד את החרב מהצוואר של אילת והפריפריה. אני מאמין ומקווה שבעלי הקרקע יצליחו בסופו של דבר לקדם את התכניות במקום, אבל השדה יוכל להתפנות רק כשתהיה חלופה. עד אז לא ניתן לרסק את הפריפריה עבור מגדל פאר מול חוף הים בתל-אביב", כך חבר הכנסת שמולי.

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "שדה התעופה שדה דב יישאר במקומו עד לפינוי השדה הצבאי. בזמן הזה על המדינה למצוא תחליף מספק לשדה התעופה שישאיר את נתיב האוויר פתוח ויהווה פיתרון קבע עבור תושבי הפריפריה."

במקביל לברכות חברי הכנסת אודות אישור החוק, יש גם מי ששמח פחות. עו"ד ד"ר מיכאל שפטלר, אחד מנאמני "הגוש הגדול" יחד עם עורכי הדין משה ליפקה, רחל זכאי, אליהו מינקוביץ, התייחס היום לאישור החוק ואמר: "חקיקת חוק שדה דב, המתיר את המשך הפעילות האזרחית במועד המאוחר לסוף חודש אפריל היא הפרה גסה של התחייבויותיה של המדינה. התחייבויות שקיבלו תוקף של פסקי דין בערכאות שונות לרבות בבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק. כעת, עומדים המנהלים מטעם בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול, לבטל את ההסכמים שנחתמו עם המדינה ולהגיש תביעה לדמי שימוש רטרואקטיביים משנת 2000, תביעת דמי השימוש לבדה מוערכת ב-2.5 מיליארד שקל. בסופו של יום תג המחיר בגין הפרת ההסכם שבין המנהלים והמדינה ,הפרה שהבשילה עם השלמת החקיקה המופקרת הזו יגיע לכ-6.5 מיליארד שקל".

 

עוד הוסיף עו"ד ד"ר שפטלר: "הטיסה הראשונה שתצא משדה דב ביום 1 למאי, מועד ההפרה של החלטות בג"ץ והסכמים עם המדינה , תהיה היקרה בהיסטוריה כי היא תעלה למדינה 6.5 מיליארד שקל. ייקח אולי זמן מה עד שינתן פסק דין בעניין אך צדקתם של בעלי הקרקע תצא סוף סוף לאור. חוק שדה התעופה דב הוז שהתקבל היום בכנסת רומס את קניינם הפרטי של כ-1,800 בעלים , פוגע בנורמות של מינהל ציבורי תקין, מתעלם מהתחייבויות, הסכמות והבטחות שלטוניות שגובו בפסקי דין ומבזה את החלטות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק. החוק למעשה מפקיע לתקופה ארוכה את זכויות החזקה השימוש וההנאה של בעלי הקרקע והפך את זכויותיהם של בעלי הגוש הגדול למרמס בפני רגלי המדינה. אינטרסים פוליטיים ומפלגתיים שבבסיסם יחסי הון שלטון חברו יחד והכתיבו חקיקה אנטי דמוקרטית הפוגעת בזכויות קנין תוך כפיות טובה כלפי בעלים פרטיים שנתנו למדינה מחצית מזכויות הבנייה שלהם כתמריץ לפינוי מהיר של שדה דב לפני עשור שנים".