ראם ורקפת רוסק-עמינח, והמינוי התמוה לדירקטוריון כיל

כמה מקרי המינוי של רו"ח ראם עמינח למשרת דירקטור מפנקת בכיל של עידן עופר, ידיד ותיק של אשתו מנכ"לית בנק לאומי?

רקפת רוסק עמינח וראם עמינח  / צילום: יוסי כהן
רקפת רוסק עמינח וראם עמינח / צילום: יוסי כהן

ראם ורקפת רוסק עמינח ורוחו של עידן עופר / איור גיל ג'יבלי
 ראם ורקפת רוסק עמינח ורוחו של עידן עופר / איור גיל ג'יבלי

הנה כמה עובדות, ואתם מוזמנים להסיק את מסקנותיכם מהחיבור ביניהן:

9.3.2017 : רו"ח ראם עמינח פורש מפירמת רו"ח שטיינמץ-עמינח, שהקים יחד עם שותפו וחברו קובי שטיינמץ לפני 30 שנה ועמד בראשה. "אחרי שנים פוריות ומאתגרות, החלטתי לפרוש מעיסוקיי כרואה חשבון ולפנות לאתגרים חדשים", כתב עמינח לעובדי הפירמה. "אני לא נפרד מכם, הפירמה תמשיך לשאת את שמי, אלווה את המשרד בתחומי טכנולוגיה ובנושאים אחרים שבהם אוכל לתרום. במשך שלושה עשורים, יחד עם צוות מוכשר מאין כמותו, הצעדנו את הפירמה להיות השישית בגודלה בתחום ראיית החשבון, ואני בטוח שתמשיכו לקחת אותה במקצוענות ותוך שמירה על רמת שירות בלתי מתפשרת".

"מקצועיות"? "רמת שירות בלתי מתפשרת"? אנחנו מניחים שיש מי שיחלקו על כך. אנחנו בעצמנו חלקנו על כך. כזכור, משרד רו"ח שטיינמץ-עמינח ביקר את הדוחות הכספיים של קבוצת ענבל אור והוכיח את הברור מאליו: הכללים והתקנים החשבונאיים במקרים רבים מטושטשים מדי, מאפשרים העברה מסעיף כזה לסעיף אחר ומספקים מרחב תמרון גדול מדי לרישומים בעייתיים. את הדוחות של קבוצת ענבל אור ליווה בזמנו מכתב של רואי החשבון שטיינמץ עמינח ושות', שהכריז בחגיגיות שהדוחות הכספיים של אור סיטי נדל"ן כוללים הון עצמי חיובי של כ-57 מיליון שקל. הון עצמי הרי אמור לשקף את הנכסים של החברה פחות ההתחייבויות שלה, ולפי המכתב שצורף לדוחות הכספיים של קבוצת ענבל אור, החברה נהנית מחסינות יוצאת דופן.

בפועל, לצערנו, מדובר בסוג של מראית עין. מדובר בהון חשבונאי שאינו משקף בהכרח את הערך הכלכלי האמיתי של הנכסים ושל ההתחייבויות. במקרה של אור, היה זה אולי הון חשבונאי לפי הכללים ככתבם וכלשונם (ואנחנו מקווים שכך היה), אבל בשום אופן הוא לא שיקף חוסן פיננסי. הוא רק כיסה על שורה של רישומים בעייתיים שהוכחו כבעייתיים בהמשך. וזו לא הייתה התקלה היחידה של שטיינמץ-עמינח, כי גם חברת אדמה הייתה לקוח של המשרד. כולנו כבר יודעים לאן אדמה וקבוצת אור הגיעו, באילו חדרים מבלים ענבל אור ואורן קובי, הבעלים של אדמה, ולאילו עוגמות נפש הובילו השניים את לקוחותיהם.

15.3.2017: שישה ימים בלבד אחרי שפרש עמינח מהפירמה שהקים וייסד, שולחת חברת כימיקלים לישראל הודעה על מינוי דירקטור חדש בדירקטוריון החברה: מר ראם עמינח. כיל מפרטת את הרזומה המכובד של עמינח, הכולל תואר ראשון בכלכלה וחשבונאות ותואר שני במינהל עסקים, שניהם מאוניברסיטת ת"א. בתפקידו הצבאי, שימש מר עמינח כחבר בפורום מטכ"ל, ראש אגף התקציבים של משרד הביטחון, היועץ הכספי לרטמכ"ל וראש המערך התקציבי של צה"ל. כמו כן משמש עמינח כדירקטור בעופר השקעות וכן כדירקטור ויו"ר ועדת הביקורת בצים, בקבוצת החברה לישראל. עמינח גם היה חבר בחבר הנאמנים של הדסה. רזומה מכובד, ללא ספק.

גם התגמול לדירקטור בכיל די מכובד: סכום קבוע של 365 אלף שקל בשנה וגמול השתתפות לישיבה בסך של 2,391 שקל לישיבה לדירקטורים שאינם עונים להגדרה "דירקטורים מומחים", ועל סך 3,180 שקל לישיבה עבור דירקטורים העונים להגדרה "דירקטורים מומחים". כמו כן, יהיה עמינח זכאי כנראה, לפי ההיסטוריה, להקצאה נחמדה של כמה וכמה מניות כיל חסומות. בקיצור ולעניין: תגמול בסיס, תגמול פר ישיבה, קצת מניות - אנחנו מניחים שזה מסתכם בסביבות 40 אלף שקל בחודש, אם לא יותר. מה רע? לא רע לדירקטור.

בעל השליטה בכיל הוא עידן עופר (באמצעות החברה לישראל).

אשתו של ראם עמינח היא רקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית בנק לאומי.

רקפת רוסק-עמינח מיודדת מאוד עם עידן עופר ומודה בזה בריש גלי: שתי המשפחות מבלות יחדיו לעתים והא אף טסה לחתונתו של עופר בזמנו במיקונוס. החברות בין עופר לרוסק-עמינח ארוכת שנים והיא החלה הרבה לפני שמילאה תפקידים בכירים בבנק לאומי. לזכותה ייאמר שהיא הודיעה על כך בבנק ומידרה את עצמה מטיפול בכל ענייניו הפיננסיים של עופר ושל החברה לישראל בבנק לאומי.

עכשיו חברו את כל העובדות הללו יחדיו. האם זה מקרי שראם עמינח, בעלה של רוסק-עמינח, שמיודדת עם עידן עופר, מונה שבוע בלבד לאחר פרישתו מפירמת ראיית החשבון שלו דווקא לתפקיד דירקטור בכיל, שבשליטת עידן עופר?

אחרי היכרות של כ-30 שנה עם העולם הפיננסי, אנחנו בטוחים שזה ממש לא מקרי. אנחנו גם די משוכנעים שאיש לא התאמץ להרים טלפון ולבקש כך או אחרת. זה היפה בכל ה"משחק" הזה. כולם יודעים מה הם צריכים לעשות.