ביה"ד לעבודה החליט נגד "עובדים פיקטיביים" בנמל אשדוד

הנהלת הנמל ביקשה למנוע שיבושים בפריקת אוניה שתביא בשבוע הבא קרונות של רכבת ישראל ■ השופטת דחתה את ניסיון ועד התפעול לשבץ לעבודת הפריקה 13 עובדים

נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, יעל אנגלברג-שהם, החליטה היום (ה') כי הנהלת נמל אשדוד היא שתחליט בטווח המיידי כמה עובדים יפרקו את האוניה Normed Antwerpen, שתגיע ביום רביעי הבא לנמל אשדוד ועליה 4 קרונות רכבת.

אתמול (ד') הגישה הנהלת הנמל בקשה למנוע שיבושים בפריקת האוניה, על רקע דרישת ועד עובדי התפעול להציב לעבודה 13 עובדים, לעומת 6 שההנהלה סבורה שמספיקים לביצוע המשימה.

פריקת הקרונות בנמל היא סיפתח לחוזה חדש שבו זכה הנמל, ובמסגרתו יגיעו מדי חודש אוניות הנושאות כל אחת 4 קרונות או קטרים, כחלק מהזמנה של רכבת ישראל מחברת בומברדייה. מדובר בין השאר ב-60 קרונות של שתי קומות מהדור השלישי, המותאמים לנסיעה עם קטרים חשמליים.

בבקשה שהגיש אתמול הנמל לבית הדין, באמצעות עו"ד יעקב מלישקביץ' ממשרד נ. פינברג, נכתב כי דיון שזימנה ההנהלה במועצת הייצור, מנגנון משותף להנהלה ולעובדים, הסתיים ללא הסכמה על מספר העובדים הדרושים. 

בעוד ההנהלה טענה כי אין צורך במנופאים מהנמל, משום שהקרונות ייפרקו על-ידי מנופי האוניה שתביא אותם - ועד עובדי התפעול בנמל דרש לשלב 3 מנופאים בפריקת האוניות ועוד 4 עובדים שיש ספק בנחיצותם.

בהחלטתה כתבה השופטת כי טענות ההנהלה - שביקשה בין השאר מבית הדין להביע עמדה נגד "עובדים פיקטיביים" - לא נסתרו. משום כך, עד לפתרון מוסכם, קבעה השופטת, תגבר עמדת ההנהלה בנוגע למספר העובדים הדרוש, וההסתדרות לא תשבש את פריקת האוניות.

במקביל לכך קבעה השופטת כי הסוגיה תחזור לדיון במועצת הייצור, ואם במועצה לא תושג הסכמה, יעבור הנושא להכרעת בורר, בהתאם להסכם העבודה הקיבוצי בנמל.