לדהור במהירות בכבישים ללא רישיון ובלי פחד מגורמי אכיפה

כך נמכרים ונוסעים ברחובות ישראל עשרות אלפי אופניים וקורקינטים חשמליים שנהוגים בחלקם ע"י ילדים, במה שהפך בשנתיים האחרונות ל"ג'ונגל תחבורתי" שלא ידעה המדינה מימיה

תאונת אופניים חשמליים/ צילום מתוך הוידאו אור ירוק
תאונת אופניים חשמליים/ צילום מתוך הוידאו אור ירוק

 

האופניים החשמליים כבר מזמן הפכו למגפה שהשתלטה על כבישי ומדרכות הארץ. ביום שישי האחרון איבד את חייו גם עידן צחייק בן ה-15 בשעה שרכב על אופניו כשנסיבות התאונה טרם ידועות, וגם לו היו ידועות הן אינן היו מביאות נחמה על משפחתו. ביום רביעי הקרוב תתכנס שוב ועדת המשנה לבטיחות בדרכים כדי לדון בנושא אכיפת החוקים שכבר חוקקו בנושא המדמם הזה.

בשנים האחרונות אנחנו עוקבים באדיקות על הנעשה בתחום וחייבים לומר בצער שעולם כמנהגו נוהג. למרות כל הדיונים, הוועדות, התקנות והחוקים שנחקקו בכל יום מתרחשות תאונות שמעורבים בהן אופניים חשמליים, על חלקן הגדול אנחנו כלל לא שומעים כל עוד אין הרוגים.

הרי רק לפני כחודש אושר ואמור היה להיכנס לתוקפו חוק המקנה לפקחי הרשויות המקומיות סמכויות אכיפה נגד הרוכבים כמו הורדת האוויר מהגלגלים, החרמת כלים, הטלת קנסות במקרים של רכיבה על מדרכות, חבישת קסדה או רכיבה עם אוזניות, שהן מראה שכיח ברחובות העיר. האכיפה לכאורה אינה פוסחת גם על הולכי רגל העומדים ומפריעים בשבילי האופניים. בפועל לא קורה כמעט כלום.

מאור ירוק נימסר לנו על פי נתוני מכון גרטנר כי רק בשנת 2016 נהרגו 10 רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים לעומת ארבעה רוכבים שנהרגו בשנת 2015, עלייה של למעלה מפי 2. שני מאושפזים בכל יום בממוצע - בשנת 2016. 653 פצועים כתוצאה מתאונות במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים (רוכבים ולא רוכבים), עלייה של 37% לעומת מספר הפצועים בשנת 2015. ואחד מכל עשרה מאושפזים היה במצב קשה - 13% מהפצועים בשנת 2016 היו פצועים באורח קשה לעומת 11% ב- 2015.

מקבץ הנתונים הזה בא לספר למעשה על התרדמת הכללית, כשצריך לזכור כי רוכבי האופניים מסכנים לא רק את עצמם, אל גם את הולכי הרגל ונהגי המכוניות, כשלא פעם הרוכבים מגיחים משום מקום, מתוך סיבוב נגד התנועה, או חותכים בין הנתיבים או מעברי חציה רק כדי לקצר את הדרך. אז ביום רביעי הקרוב אכן תתכנס בפעם המי יודע כמה ועדת המשנה לבטיחות בדרכים רקע לפני שהכנסת יוצאת לפגרה. בינתיים אנחנו סמוכים ובטוחים שעוד כמה משפחות יאבדו את יקיריהן אבל מה שחשוב באמת הוא כנראה ששר האוצר וראש הממשלה ייפגשו חמש פעמים ביום כדי לדבר על גורל התאגיד.