ניו-פארם תרמה למשביר הפסד תפעולי של כ-11 מ' ש' ב-2016

לקראת המכירה של רשת ניו-פארם לשופרסל: קבוצת המשביר של רמי שביט סיכמה שנה שלילית נוספת, שבה גדלו ההפסדים ב-700% ל-34 מיליון שקל

רמי שביט / צילום: יוסי כהן
רמי שביט / צילום: יוסי כהן

כעניין שהפך לדבר שבשגרה, גם את שנת 2016 סיכמה קבוצת המשביר לצרכן (המשביר 365 ) עם שורה תחתונה שלילית, והפסדיה לשנה זו הצטברו ל-34 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-4 מיליון שקל ב-2015.

מאז 2011 המשביר לא מצליחה לסכם שנת פעילות עם שורה תחתונה חיובית, למעט 2013, בה נהנתה מרווח הון חד-פעמי ממכירת חברת ההסעדה הארגונית סיבוס. רווח זה קיזז יותר ממחצית ההפסדים המצטברים של החברה ב-6 השנים האחרונות, שבנטרול אותה שנה מגיעים לכ-120 מיליון שקל.

קבוצת המשביר, שבשליטת המנכ"ל רמי שביט, פועלת בעיקר באמצעות רשת בתי כלבו הנושאים את שמה ובאמצעות רשת הדראגסטורים ניו-פארם, שעשויה להימכר בקרוב לשופרסל תמורת 115-135 מיליון שקל. בנוסף היא מפעילה מועדון לקוחות ובאחרונה החלה בפעילות בתחום הטכנולוגי. בסך-הכול מעסיקה הקבוצה כ-2,900 עובדים.

המשביר נסחרת בשווי של כ-350 מיליון שקל, אחרי שחיקה של כ-25% שרשמה מנייתה בשנה האחרונה.

הכנסות החברה רשמו יציבות ב-2016 ועמדו על כ-1.7 מיליארד שקל. אולם, הרעה בפעילות ניו-פארם והמועדון שלה פגעה בתוצאות החברה והעבירה אותה להפסד תפעולי של כ-12 מיליון שקל, אחרי רווח תפעולי של כ-8 מיליון שקל ב-2015 - אז היא נהנתה מהכנסה חד-פעמית של כ-13.5 מיליון שקל מדמי פינוי של אחד מסניפיה המרכזיים.

נקודת אור בבתי הכלבו

בדרך לשורה התחתונה ההפסדית ב-2016 נפגעה המשביר גם מעלייה בהוצאות המימון ובהוצאות בגין שיערוך אופציות, כשהפסדיה מפעילויות מופסקות עמדו אשתקד על 13 מיליון שקל - בעיקר בגין פעילויות החברות 365 טכנולוגיות וקשרי תעופה, בדומה למספר שהציגה בסעיף זה ב-2015. ההון העצמי של המשביר נשחק אשתקד ב-22% ל-103 מיליון שקל. הרבעון הרביעי של 2016 תרם חלק ניכר מההפסד השנתי - קרוב ל-13 מיליון שקל.

כאמור, בסיכום שנתי נפגעה המשביר מהפסדים תפעוליים מפעילות ניו-פארם ומפעילות המועדון שלה שהצטברו לכ-11 מיליון שקל - כמחצית הסכום מכל מגזר (כ-5.5 מיליון שקל).

בעניין ניו-פארם מציינים במשביר כי "התוצאות משקפות אסטרטגיה של הגדלת נתחי שוק על-מנת להרחיב את קהל הלקוחות". את הפסדי המועדון מייחסים במשביר ל"גידול בהשתתפויות בהוצאות פרסום בשיווק ממוקד לחברי המועדון ומבצעים והנחות לחברי המועדון".

לעומת זאת, פעילות בתי הכלבו של המשביר רשמה רווח תפעולי שנתי (לפני דמי ניהול וזיכיון) של כ-47 מיליון שקל - קפיצה של 16% ביחס ל-2015, המיוחסת להטמעת תוכנית התייעלות ורה-ארגון שמתבצעת בחברה, עליה הכריזה המשביר במהלך 2015.

עוד מציגה המשביר בדוחות הערכת שווי לבתי הכלבו שלה, לסוף שנת 2016, של כ-300 מיליון שקל לפעילות.

משביר
 משביר