גלנט: "מה שבנק ישראל חזה לאחרונה - לא תמיד התממש"

שר הבינוי והשיכון אמר במפגש עם נציגי קבלנים וענף הבנייה כי "אני מבין שמחיר למשתכן זה פחות משתלם, אבל אפשר גם לאכול שניצל ולא פילה"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

"כשמסתכלים קדימה יש לנו כמדינה 3 אתגרים עיקריים: ביטחון, כלכלה וצמצום הפערים במדינה - בכל התחומים. בבניין בתל-אביב השומר למטה מרוויח 5,000 שקל לחודש, ובקומה 20 המנכ"ל מרוויח 500 אלף שקל. כאן בישראל. צריך לטפל בפערים הללו. אנחנו כמדינה דאגנו לזה שהקבלנים יצליחו כל השנים, אתם צריכים להוקיר תודה על זה", כך אמר היום (ד') שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, במפגש עם נציגי קבלנים מענף הבנייה שהתקיים היום.

לדברי גלנט, "הביורוקרטיה זו רעה חולה שמשתקת את מדינת ישראל. צריך לשנות את השיטה. שר צריך להיות מסוגל להחליף כל מי שמכהן בסגל הבכיר שלו כל שנה. הראשון ילך כי לא מילא את תפקידו, זה כבר לא יקרה שוב".

עוד אמר שר הבינוי והשיכון: "בשנת 2017 יהיו פי 2 היתרי בנייה מאשר ב-2014. המשמעות תהיה הרבה יותר התחלות בנייה. אני רואה את זה בשטח. הקצב עולה ומשתנה וימשיך גם בשנים הבאות. מה שקרה בשנים הקודמות, כשקבלנים בנו בלי מים, שלא קיבלו חשמל ושאין תשתיות לשכונה מוכנה, לא יקרה יותר. בגלל זה הוצאנו מכרזי תכנן ובנה".

השר גלנט התייחס גם לסוגיה הפוליטית והמשבר שהיה בין שר האוצר משה כחלון לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אתמול היה אירוע עם ראש הממשלה ושר האוצר. שניהם מטפלים בתחום המדיני, הביטחוני, הכלכלי, אני קורא להם לפעול יחד ולשלב ידיים כדי להוביל את המדינה קדימה ולא להביא להקדמת הבחירות. לא צריך ללכת לבחירות ואין לזה הצדקה". השר נשאל האם בכוונתו להישאר במפלגת כולנו בבחירות הבאות - אם יהיו במועדן או לא - אך סירב להתייחס לנושא.

 

"אנחנו מספקים היצע, ובסוף זה יעבוד"

עוד אמר השר גלנט כי הוא מאמין שיש התייצבות במחירי הדיור: "בשוק דירות היוקרה יש האטה. אנשים כבר לא מוכנים לשלם את המחירים שדורשים מהם. אנחנו מספקים היצע, ובסוף זה יעבוד. אני מבין שמחיר למשתכן זה פחות משתלם, אבל אפשר גם לאכול שניצל ולא פילה". את האמירה האחרונה אמר השר בתגובה לטענות הקבלנים על מחיר למשתכן והרווחיות הנמוכה.

לגבי תחזיות בנק ישראל, שכזכור מתח ביקורת על תוכנית מחיר למשתכן ומאמצי הממשלה להורדת המחירים, אמר השר: "אני רואה הדברים אחרת מבנק ישראל, וכל מה שראיתי שבנק ישראל חזה בשנים האחרונות לא תמיד התממש, וזאת בלשון המעטה".

רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר כי "שמח שפתחתם את מכרזי תכנן ובנה לקבלנים ישראלים בלי קשר לחברות זרות, למרות התכנון הראשוני שרק חברה ישראלית עם חברה זרה תוכל לגשת".

נציין כי הדברים נאמרו על רקע דחיית המכרז ופרסום חוברת המכרז רק אתמול, והעיכוב בהגעת החברות הזרות לישראל שנכון להיום עוד לא יכולות לגשת למכרז האמור.

מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, התייחס לנתוני הענף ואמר שאומנם השיווק של המכרזים גדל אבל התחלות הבנייה לא גדלו בהתאם. נזכיר כי שיווק הוא האקט הראשוני של הוצאת המכרז ולא מכרז שנסגר בפועל ולכן רק שיווקים מוצלחים, מכרזים שנרכשו על-ידי קבלנים, ישפיעו בהמשך על התחלות הבנייה בפועל, ונכון להיום אין זינוק משמעותי בנתון זה".

קבלנים שהשתתפו במפגש עם שר השיכון התלוננו על הביורוקרטיה ועל משך הזמן הארוך הדרוש להוצאת היתרי הבנייה והתריעו שבמצב הנוכחי אולי יש מכרזי מחיר למשתכן אבל הזוכים יקבלו את הדירות רק עוד 5 שנים במקרה הטוב.

עופר שגיב, מנכ"ל ובעלים של חברת מי טל שזכה לאחרונה במכרז שאינו במסגרת מחיר למשתכן ברחובות סיפר שהמחיר ששילם על הקרקע זינק וזו תוצאה של מכרזי מחיר למשתכן : "הייתה הרבה תחרות על המכרז כי הוא היה בודד במתכונת רגילה. התחרות הקפיצה המחיר וזו המשמעות. חייבים להוציא גם מכרזים רגילים לקבלנים אחרת בכל קרקע שתצא בצורה רגילה המחיר יקפוץ".

אשר גרין, סגן נשיא וראש אגף בנייה חוזית בהתאחדות, אמר לשר הבינוי והשיכון כי ההתמקדות המגורים חשובה, אבל העובדה שכל העובדים מופנים לייעוד זה בלבד הרת-אסון לכל התחומים האחרים: "צריך גשרים, כבישים, מדרכות, תשתיות ומבני ציבור. מי יבנה אותם אם את כל העובדים אתם מאשרים רק לתחום המגורים?". נזכיר כי רק השבוע נחשף ב-"גלובס" כי בעוד התחלות הבנייה וגמר הבנייה בתחום המגורים שומרים על רמה גבוה, בכל התחומים האחרים התחלות הבנייה וגם גמר הבנייה נמצאים בירידה.

פרופסור רחל אלתרמן מומחית במקרקעין ותכנון ובנייה אמרה : "תכנון ובנייה במשכי זמן שכאלו הם לא אפשריים. כן ותמ"ל או לא ותמ"ל, זה לא מה שיעזור. צריך לשנות את זה מהיסוד. אין היום מי ששואל את השאלות הנכונות".

גזבר התאחדות בוני הארץ, אילן גורדו הזהיר בדיון מהשלכות ההתנהלות במכרזי הקרקע האחרונים: " אנחנו רואים מכרזים שבהם נמכרים מעל 60% מהקרקע ליזם אחד. הגיעה השעה לחשיבה מחדש. משמעות התנהלות כזו היא שאותו יזם הכתיב לשאר רוכשי הקרקע במתחם את מחירי הדירות. כלומר צניחה בתחרות ועלייה במחיר".