עוזרי השופטים: הנהלת בתי המשפט הונתה - השביתה נמשכת

(עדכון) - שרת המשפטים ויו"ר ההסתדרות הודיעו הבוקר כי הגיעו להבנות לפיהן יפקחו על המו"מ בסוגיית העוזרים המשפטיים מול הנהלת בתי המשפט ■ ועד עוזרי השופטים: "הנהלת בתי המשפט הונתה את ניסנקורן ושקד"

האם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ושרת המשפטים, איילת שקד, יביאו לפתרון הסכסוך בין העוזרים המשפטיים של השופטים לבין הנהלת בתי המשפט? ניסנקורן ושקד שוחחו הבוקר (ה') והגיעו להבנות לפיהן השניים יהיו מעורבים ויפקחו על המשא-ומתן בסוגיית העוזרים המשפטיים מול הנהלת בתי המשפט.

לאור זאת, הצדדים הסכימו כי ישובו למשא-ומתן אינטנסיבי ובתום-לב. במשך ניהול המשא-ומתן יוקפאו כל הצעדים החד-צדדיים מצד הנהלת בתי המשפט. אי לכך, מסתיימת שביתת העוזרים המשפטיים ברחבי הארץ.

גם נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בירכה על סיום השביתה. בהודעה משותפם עם שרת המשפטים נמסר כי "מערכת בתי המשפט תמשיך לנהל את המשא-ומתן עם העוזרים המשפטיים באינטנסיביות ובשיתוף-פעולה עם כל הגורמים המעורבים, בהתאם לפסקי הדין של בתי הדין לעבודה".

לדברי הנשיאה והשרה, "המשא-ומתן מטעם מערכת בתי המשפט מנוהל על-ידי מנהל בתי המשפט וצוותו, במעורבות מתמדת של נשיאת בית המשפט העליון ותוך עדכון ותיאום שוטף עם שרת המשפטים".

נזכיר כי העוזרים המשפטיים לשופטים בבתי המשפט ברחבי הארץ, ש-90% מהם הן נשים, שבתו כמחאה על תנאי העסקתם בשירות המדינה. עיקר המחאה של העוזרות המשפטיות היא על קציבת תקופת העסקתן ל-6 שנים בלבד. העוזרות טוענות כי הן מופלות בכך לרעה ביחס לעובדים אחרים בשירות הציבורי, והן מבקשות לאפשר להן להמשיך להיות מועסקות בתפקידן. 

עו"ד שרית טוביס, יו"רית הוועד הארצי של עוזרי השופטים, מסרה היום כי "שרת המשפטים איילת שקד אכפה על הנהלת בתי המשפט לבטל את כוונתה להביא לפיטורי 500 עורכי דין (90% נשים) המשמשים כעוזרי שופטים, רק משום שעבדו 6 שנים בתחום. זהו הישג ביניים עליו נאבקנו. עכשיו ינוהל משא-ומתן על כל הנושאים בלי חרב פיטורים על הצוואר. כמובן שאם הנהלת בתי המשפט לא תמלא אחר התחייבויותיה כעת, והמשא-ומתן לא יבשיל להסכם קיבוצי בתוך הזמן שנקבע - נשוב להשבית. אנו מאמינים שהנהלת בתי המשפט הפנימה את כוחנו ולא תתחכם עוד". 

ובכל זאת - השביתה נמשכת

עם זאת, מאוחר יותר היום, בשעות אחר-הצהריים, נמסר מוועד עוזרי השופטים כי "הנהלת בתי המשפט הונתה גם את יו"ר ההסתדרות וגם את שרת המשפטים. לאור זאת - השביתה נמשכת". 

עוד נמסר כי "הנהלת בתי המשפט הונתה הן את יו"ר ההסתדרות והן את שרת המשפטים בנוגע לשביתת עוזרי השופטים. עובדה זו עולה בבירור מעיון בהודעת יו"ר ההסתדרות לתקשורת לעומת הודעה שנמסרה לנו על-ידי הנהלת בתי המשפט".

ועד העוזרים המשפטיים ציין כי בהודעה מטעם ניסנקורן נאמר במפורש כי "כל הצעדים החד-צדדיים מצד הנהלת בתי המשפט יוקפאו", וכי "ינוהל משא-ומתן בתום-לב בין הנהלת בתי המשפט לבין העוזרים המשפטיים" - ואילו בהודעה שקיבל הוועד מהנהלת בתי המשפט לא מדובר כלל במשא-ומתן, ובוודאי לא במשא-ומתן "בתום-לב", אלא רק בהליך "היוועצות", ולהנהלה כלל אין כוונה לבטל את צעדיה החד-צדדיים. זאת כאשר ברור, שיו"ר ההסתדרות ושרת המשפטים התכוונו שיוכרז על פסק-זמן מהשביתה כדי לאפשר משא-ומתן כללי על כל הנושאים שעל הפרק וללא תנאים מוקדמים, תוך ביטול כל הצעדים החד-צדדיים בהם נקטה ההנהלה טרם היציאה לשביתה.

ועד העוזרים המשפטיים הדגיש: "לאור העובדה שהנהלת בתי המשפט הונתה הן את שרת המשפטים והן את יו"ר ההסתדרות וכמובן אותנו, העוזרים המשפטיים - ברור שהשביתה נמשכת עד לשינוי מטעם הנהלת בתי המשפט שמשמעותו העיקרית - משא-ומתן פתוח בתום-לב ללא תנאים מוקדמים וביטול גזירות ההנהלה".