העוזרים המשפטיים מאיימים: מחמישי שביתה ללא הגבלת זמן

זאת במחאה על תנאי ההעסקה החדשים שהציבה בפניהם הנהלת בתי המשפט, שמשמעותם לטענתם פיטורים צפויים של כ-500 עוזרי שופטים בחודשים הקרובים והרעת תנאים משמעותית לנשארים

הפגנת העוזרים המשפטיים  / צלם: אוריה תדמור
הפגנת העוזרים המשפטיים / צלם: אוריה תדמור

כ-650 עוזרים משפטיים לשופטים בכל הערכאות בישראל הודיעו היום (ג') כי בכוונתם לצאת לשביתה החל מיום חמישי הקרוב, ללא הגבלת זמן. זאת, במחאה על תנאי ההעסקה החדשים שהציבה בפניהם הנהלת בתי המשפט, שמשמעותם, לטענתם, פיטורים צפויים של כ-500 עוזרי שופטים בחודשים הקרובים והרעת תנאים משמעותית לנשארים במערכת, שגם הם יפוטרו תוך כשנה וחצי.

השביתה תכלול את כל תחומי העיסוק של עוזרי השופטים וכן את עוזרי השופטים בבית המשפט העליון. עוזרי השופטים דורשים לבטל את הפיטורים השרירותיים ואת הפחתת השכר.

בבתי המשפט מועסקים 650 עוזרים משפטיים לשופטים, המסייעים לשופטים בניסוח החלטות ופסקי דין, בניהול התיקים ובחוות-דעת מקצועיות. העוזרים, כ-90% מהן עוזרות, מועסקים בחוזים אישיים המתחדשים מדי שנה.

ברקע לשביתה עומד סכסוך עבודה שהוכרז בחודש אוגוסט אשתקד, לאור טענותיהם של העוזרים המשפטיים כי הנהלת בתי המשפט מסרבת לנהל עם נציגות העובדים משא-ומתן להסכם קיבוצי, במקביל להתעמרות ופגיעה בתנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים. בהמשך לכך, נקטו העוזרים המשפטיים צעדים ארגוניים, השביתו את עבודתם למשך יום אחד בחודש שעבר כשביתת אזהרה וקיימו כנס מחאה והסברה ארצי.

לטענת העוזרים המשפטיים כעת, הנהלת בתי המשפט מבקשת לפטר את רובם באופן שרירותי, לאחר תקופה של 6 שנים במערכת, ללא קשר לתפקודם המקצועי ולמידת שביעות-הרצון של המערכת והשופט מתפקוד העוזר המשפטי.

בישיבה שהתקיימה ערב חג הפסח הודיעה הנהלת בתי המשפט כי בכוונתה להחתים חד-צדדית את כלל עוזרי השופטים על חוזי העסקה חדשים ומקפחים, עד לסיום חודש יוני השנה. עוזרי השופטים שלא יחתמו על החוזים החדשים, יפוטרו בסוף 2017, ללא קשר לתקופת העסקתם.

החוזים החדשים, טוענים העוזרים, כוללים הורדה בשכר בסיס למרבית העוזרים המשפטיים בשיעור שנע בין כ-10% ל-32% של שכר הברוטו. למרבית העוזרים המשפטיים, נטען, מדובר בירידה של בין 21% ל-32%. בנוסף, החוזים החדשים כוללים הגבלת שנים חדשה של 6 שנים וקביעת ועדת חריגים לנסיבות חריגות ומצומצמות שתוכל להאריך את ההעסקה לכל היותר בשנתיים נוספות.

עוזרי השופטים רואים בצעד זה של הנהלת בתי המשפט כהכרזת מלחמה כוללת בכוונה להביא לפיטורים המוניים, לפגוע בתנאי ההעסקה ולמוטט את ההתארגנות. בהודעת העוזרים המשפטיים על השביתה הצפויה נכתב: "פיטורי עוזרי השופטים ייעשו באופן שרירותי, ללא קשר לתפקודם המקצועי ולמידת שביעות-הרצון של המערכת והשופט מתפקוד העוזר המשפטי. בנוסף, עוזרי השופטים שיחתמו על ההסכם החד-צדדי, יזכו להפחתת שכר בשיעור שבין 10%-30% ובפגיעה בתנאי העבודה.

"ניסיונות של עוזרי השופטים לפעול בדרכים משפטיות הסתכמו באי-כיבוד פסקי דין ובניסיונות לפגוע בהתארגנות, בין היתר בהטלת איסור על קיום אסיפות ומפגשים עם נציגי הוועד".

עו"ד שרית טוביס, יו"רית הוועד הארצי של העוזרים המשפטיים, הוסיפה כי "ההתנהלות השערורייתית של הנהלת בתי המשפט לא מותירה לנו אפשרות אחרת מלבד שביתה כוללת. העוזרים המשפטיים לשופטים - אשר כ-90% מהם נשים - הם היום מהעובדים החלשים ביותר במערכת הציבורית. בעוד אפילו עובדי קבלן ניתן להאריך את חוזה העסקתם - העוזרים המשפטיים מפוטרים באופן שרירותי ובלא כל התייחסות לאיכות עבודתם.

"אין אנו מבקשים קביעות אלא רק את הדבר הבסיסי ביותר שמקובל במגזר הציבורי ובמגזר הפרטי - אדם שעושה מלאכתו נאמנה, במיוחד כאשר המעסיק מרוצה, פשוט להמשיך לעבוד ולעשות את הדבר שהוא טוב בו, אין היגיון בפיטורים שרירותיים ובהפחתות שכר. מדובר בנקמנות לשמה על רקע התארגנותנו ופנייתנו לערכאות. שרת המשפטים הצליחה לטפל במוסכמות במערכת המשפט, ואנו סומכים עליה כי תדע לעשות זאת גם בענייננו".

השביתה, אם אכן תצא לפועל, תכלול כאמור את כלל תחומי העיסוק של העוזרים המשפטיים בבתי המשפט (ובכלל זה גישורים, גביית עדות מוקדמת ועוד) וכן את כלל הפעולות במכון עוזמ"ת, הן בהתנדבות והן בתשלום (ובכלל זה השתתפות בהשתלמויות, הנחיית השתלמויות, כתיבת מבחנים ובדיקת מבחנים למועמדים חדשים וכיו"ב).

בעקבות השביתה עלולים להיות שיבושים ועיכובים במתן פסקי דין, החלטות, התקיימות גישורים וגביית עדות מוקדמת בכל הערכאות.

נזכיר כי בחודש שעבר קבע בית הדין הארצי לעבודה כי המדינה רשאית להגביל את תקופת ההעסקה של עוזרים משפטיים. אמנם בית הדין האזורי קבע בעבר כי העוזרים המשפטיים לא יפוטרו אוטומטית אחרי 6 שנים, ואולם בית הדין הארצי קיבל את ערעור המדינה והפך את ההחלטה.