מאבק העוזרים המשפטיים: מחר - שביתת אזהרה בת יום אחד

במקביל, מחר בבוקר יקיימו העוזרים המשפטיים כנס מחאה ארצי בבית ההסתדרות, וזאת על רקע "סירובה הממושך של הנהלת בתי המשפט לנהל עמם מו"מ להסכם קיבוצי, במקביל להתעמרות ופגיעה בתנאיהם" 

הפגנת העוזרים המשפטיים  / צלם: אוריה תדמור
הפגנת העוזרים המשפטיים / צלם: אוריה תדמור

כ-650 העוזרים המשפטיים לשופטים בכל ערכאות בתי המשפט ברחבי הארץ ינקטו מחר (ה') צעדים ארגוניים וישביתו למשך יום אחד את עבודתם כשביתת אזהרה. במקביל, מחר בשעות הבוקר יקיימו העובדים כנס מחאה והסברה ארצי שייערך בבית ההסתדרות.

לפי הודעת העוזרים המשפטיים שמאורגנים במסגרת ההסתדרות: ברקע לצעדים שנוקטים העובדים עומד סכסוך עבודה שהוכרז בחודש אוגוסט האחרון, לאור סירובה הממושך של הנהלת בתי המשפט לנהל עם נציגות העובדים משא-ומתן להסכם קיבוצי, במקביל להתעמרות ופגיעה בתנאי העסקתם של העוזרים המשפטיים.

לדברי העוזרים המוחים, "בין המהלכים שבחרה הנהלת בתי המשפט לבצע באופן חד-צדדי כנגד העובדים, נעשה למשל שינוי ארגוני המכפיף מינהלית את העוזרים המשפטיים למחלקות משאבי האנוש, במקום לשופטים עצמם, תוך ביטול אישורים שכבר ניתנו לעוזרים על-ידי השופטים. לצד זאת הופר מצד ההנהלה נוהג השעון הגמיש הנדרש לעובדים לאור סוג מלאכתם, כך שכיום אין עוד אפשרות לגמישות".

לטענת העוזרים המשפטיים, "הנהלת בתי המשפט אף הקימה 'ועדת אתיקה' שמשמעויותיה לא ברורות, ללא כל התייעצות עם הוועד, והפסיקה לשלם לעובדים על זמן הפסקות אוכל מחוץ לבית המשפט - גם בבתי משפט בהם אין קפיטריה לרווחת העובדים.

"בנוסף לכך, מהעובדים נמנעת האפשרות לעבור יחד שופט שמונה לערכאה גבוהה יותר או אחרת, ובמקרים אלה לעובדים עומדת האפשרות האבסורדית למצוא לעצמם 'סידור אחר' - או לעמוד תחת חרב הפיטורים".

לפי הנטען בהודעת העוזרים וההסתדרות, "מדובר בהתנהלות חסרת תום-לב, מכוונת ומתעמרת, אשר באה לפגוע במעמדם ובתנאי עבודתם של כלל אוכלוסיית העוזרים המשפטיים, וזאת על רקע הליכים קיבוציים שהתנהלו בבית הדין לעבודה ושהוגשו על-מנת להגן על זכויות העובדים".

יו"ר ועד העוזרים המשפטיים, עו"ד שרית טוביס, מסרה: "העוזרים המשפטיים, יד-ימינם של השופטים, סובלים שנים מיחס משפיל ומהתעמרות קיבוצית מצד מעסיק שלא רואה בהם בני אדם המבצעים מלאכתם נאמנה ובתחושת שליחות, ובכך פוגעת הנהלת בתי המשפט בשופטיה ובכלל הציבור. לא נותרה לנו ברירה - מחר נשבות לאות מחאה ונזעק כדי להשיב את הצדק למערכת: הידברות כנהוג ביחסי עבודה קיבוציים וביטול מוחלט של כל הרעות התנאים שהונחתו עלינו". 

בתוך כך, נזכיר כי בשבוע שעבר קבע בית הדין הארצי לעבודה כי המדינה רשאית להגביל את תקופת ההעסקה של עוזרים משפטיים. אמנם בית הדין האזורי קבע בעבר כי העוזרים המשפטיים לא יפוטרו אוטומטית אחרי 6 שנים, ואולם בית הדין הארצי קיבל את ערעור המדינה והפך את ההחלטה.