מחיר למשתכן תכלול גם דירות לדיור ציבורי בפרויקטים מוזלים?

מועצת מקרקעי ישראל תדון השבוע בשינוי תוכנית מחיר למשתכן כך שתוכל לכלול גם שילוב דירות לדיור ציבורי במסגרת הפרויקטים המוזלים ■ גלנט: "מהלך של צדק חלוקתי שהיה צריך להתקיים לפני זמן רב"

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

3 חודשים לאחר ששר הבינוי והשיכון יואב גלנט ושר האוצר משה כחלון הציגו תוכנית להגדלת היצע דירות לזכאי הדיור הציבורי, השבוע תתבקש מועצת מקרקעי ישראל לאשר את הנושא ולשנות את החלטת המועצה הנוגעת למכרזי מחיר למשתכן.

"הוועדה לתכנון ופיתוח רשאית לקבוע כי עד 5% מכלל דירות מחיר למשתכן במתחם שיווק מסוים, ייבנו עבור משרד הבינוי והשיכון ללא תמורה לטובת דיור ציבורי. קבעה הוועדה לתכנון ופיתוח לעשות כן, יפורסמו במסגרת המכרז תנאים בעניין" - כך על-פי הסעיף החדש שעתיד להתווסף להחלטת המועצה.

משמעות ההחלטה היא שבכל פרויקט של מחיר למשתכן תהיה המדינה רשאית להחליט כי מספר מסוים של דירות אותן יתחייב לבנות היזם או הקבלן שזכה במכרז, עד שיעור של 5% מכלל הדירות בפרויקט, יועברו לידי המדינה וישמשו לדיור ציבורי.

עם זאת, כפי שניתן לראות בסעיף שיעלה לאישור מועצת מקרקעי ישראל, נכון להיום לא נקבעו יעדים להיקף יחידות הדיור שיועברו למדינה, כמו גם המיקומים בהם ישולבו דירות דיור ציבורי בפרויקטים השונים.

גורמים במשרד הבינוי והשיכון מסבירים כי הכוונה היא להתמקד בפרויקטים באזורי הביקוש ולבחון היכן קיים מחסור חמור יותר בהיצע הדירות לדיור הציבורי, ובהתאם לכך לשלב במכרזים את החובה להקצות גם מספר דירות לטובת הדיור הציבורי.

עוד נציין כי החלטה זו קובעת כי הדירות יועברו למשרד הבינוי והשיכון ללא תמורה וכחלק ממטלות היזם או הקבלן במכרז, ולכן אין מדובר בתקציב שאמור להיות מיועד לתוכנית זו.

שר הבינוי גלנט התייחס היום (א') לנושא במסגרת כנס בנושא התחדשות עירונית של עיריית ירושלים ומרכז הבנייה הישראלי שהתקיים בירושלים ואמר: "המהלך עליו הודענו, שר האוצר כחלון ואני, להקצאת 5% ממחיר למשתכן עבור הדיור הציבורי, הוא צדק חלוקתי שהיה צריך להתקיים לפני זמן רב. רכש דירות במתחמי ביקוש יצמצם פערים, כך שמחיר למשתכן יסייע גם לזוגות צעירים וגם לשכבות החלשות יותר. זו השקעה נבונה וקפיצת מדרגה שתסייע לחוסן הלאומי ותיתן קורת גג לכמה שיותר".

 

נזכיר כי במסיבת העיתונאים שנערכה בפברואר אמרו שר האוצר ושר הבינוי והשיכון כי הפרויקטים בהם ישולבו דירות לדיור הציבורי יהיו בעיקר באזורי הביקוש, ובשל המטלה החדשה על הקבלנים, ייתכן כי ההנחה שניתנת היום במכרזים אלו לזכאים תפחת. "נניח שמוכרים 100 דירות במסגרת מכרז, ועד היום הדירות האלה עלו לזכאים 700 אלף שקל במחיר למשתכן. עכשיו הקבלן ימכור 95 דירות, ועוד 5 ילכו לדיור ציבורי. זכאי מחיר למשתכן יקבל הנחה של 270 אלף שקל, במקום 300 אלף שקל היום. אני בטוח שהרשימה של הזכאים למחיר למשתכן לא תתקצר בעקבות זה. זו עדיין הנחה שאנשים ירצו לקבל", כך אמר אז שר הבינוי גלנט.

בדברי ההסבר המצורפים להצעת ההחלטה שתעלה בהמשך השבוע לאישור המועצה, עולה שוב מצבם העגום של זכאי הדיור הציבורי בישראל: "נכון למועד החלטה זו, מוכרים על-ידי משרד הבינוי והשיכון כ-2,500 זכאים לדיור ציבורי, אשר המשרד לא יכול לספק להם פתרון דיור במסגרת הדיור הציבורי. נוכח הירידה הדרסטית שחלה במלאי הדירות הציבוריות בעשור האחרון, משך ההמתנה לקבלת דירה הולך ומתארך, וחלק מהזכאים ממתינים מעל 10 שנים לדירה.

"הזכאים לדירה כאמור מקבלים מהמדינה סיוע בדמות השתתפות כספית בעלות שכר דירה. בנוסף, מקבלים סיוע בשכר דירה כ-156 אלף משקי-בית נוספים. משקי-בית אלה נאלצים למצוא פתרון דיור בשוק השכירות מול בעלי דירות פרטיים הדורשים בטוחות שלא תמיד בנמצא אצל אוכלוסייה זו, וכתוצאה מכך נאלצים להתמודד מדי שנה עם חוסר ודאות באשר לקורת-הגג שלהם ושל בני משפחתם".